Byggahus.se

ska tilläggsisolera, frågor?

1. Buuzzz
    Medlem Nivå 7
    Har tänkt att fixa tilläggsisoleringen på vinden nu.
    Har tänkt att spruta upp någon form av "ekofiber" för att kunna lägga/spruta det på befintligt spån.

Hur fixar man det vid takfoten? Någon som har tips/mall/ritning på ett skydd eller vad man ska kalla det.
    Detta för att fixa luftningen vid takfoten. Det är bra luftning nu, men om jag sprutar upp isolering så är risken stor att luftningen blir =0 vid takfoten...

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Du behöver montera vindavledare (sök på detta ord så får du massor med beskrivningar). En skiva monterad mellan takstolarna och en bit upp efter undertaket, med ca 50mm luftspalt.

3. Buuzzz
    Medlem Nivå 7
    Tack så mycket, hittade massor nu :D

4. G
    Medlem Nivå 1

Hur blir det?

Hej Buuzzz,hur beslutade du dig för att göra med din tilläggsisolering?Ska du plocka bort kutterspånet innan du srutar in lösullen?Vilken sort ska du använda?Hur tjockt tänker du lägga?Själv har jag en ventil i varje gavel så jag har VÄL inte takfotsventilation,eller?mvh Geddan

5. Fabian-Bom
    Medlem Nivå 6
    Det har egentligen ingen betydelse vilket material isoleringen består av. Jag tycker det bästa är att skynda långsamt vid tilläggsisolering. Börja med ett lager, se vilken effekt det har, är allt bra lägg på ett lager till, undersök och åtgärda eventuellt lägg på mera. Ibland kan det bli problem om man går från 10cm spån till 50cm högvärdig isolering på ett gammalt hus. Besparingen med bara 20cm nyare isolering är mycket stor på ett sådant hus, jag lovar. Observera att det inte är tvunget att isolera med lösull på vind, det går bra att använda både skivor och rullar, gärna omlott.

Problemet med fuktvandring på vinden stävjas bäst med en bra ventilation, alltid bäst att börja där, särskilt på ett äldre hus.

6. mandus
    Medlem Nivå 6
    Ekofiber är typgodkänd utan takfotsventilation. Se till att tillräcklig
    ventilationsarea finns i gavlarna eller annorstädes, montera annars s.k.
    ”mögelstoppare” eller gavelspetsventiler” Ventilationsarean totalt
    skall vara minimum 0,2 m² per 100m² vindsyta.

www.ekofiber.se