Hej!

Elektrikern ska titta på min strejkande vattenpump som jag erbjöd mig att ta upp själv. Fick lite instruktioner men de räcker inte långt.
Jag bifogar en bild på hur det ser ut och frågar forumet:

1- Jag måste uppenbarligen skruva loss slangen någonstans. Vilken är lämpligaste plats?
2- Kopplingen ni ser är för att, när pumpen inte funkar eller det inte finns vatten i brunnen, vrida kranen och få vatten från gården bredvid. Det ska finnas en backventil som gör att när jag öppnar kranen går vattnet in i mitt hus och inte i min brunn. Var sitter ventilen tror ni? Kan den sitta så att den syns någonstans på bilden eller finns den någonstans 80 meter under marken?

Frågan är relevant då det ser ut som om jag blir utan vatten om jag tar loss pumpslangen någonstans nära kranen, eller hur?

Tacksam för svar/ kommentarer.
EOW

• DSC_0394.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara att koppla isär och plugga röret som går till pumpen och sen vrida på vattnet från grannen...........eller tänker jag helt fel nu.......?

Till höger om T-stycket sitter backventilen så det blir nog lossa slangen i vinkeln neråt, men tappa inte slangen, jag skulle göra en ordentligt klämanordning som håller slangen (en delad planka med ett hål som klämmer slangen och sedan lossa slangen. Man kan för säkerhetsskull även plugga.

Gör rent runtomkring först, vatten är ett livsmedel.
Kommer att vara tungt att lyfta upp allt detta, lycka till

Protte

Tack så mycket! Jag ska följa rådet att säkra slangen.
MVH
eow

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.