Vi tänker sätta staket och rama in altanen. Har sett några olika som vi gillar och det blir något åt detta hållet (snickar_lasses)

* Vad är det för spjälar som man använder ? Finns det färdiga i de måtten och vad kan det i så fall vara för mått ?

* Hur tätt behöver man sätta reglarna ?

* På ena sidan tänkte vi bygga lite högre och mer insynsskyddat. Tror ni det blir snyggt att där sätta spjälar på andra sidan staketet också fast om lott så att säga, så de bildar en vägg ? Denna väggen går sen ihop med staketet i en hörna. Tips mottages gärna på hur vi kan lösa det.

Lyfter upp denna då det inte blev gjort i fjol. Men nu är knodden större och det är dags att göra något..

snyggt räcke men ej barnvänligt utan klättervänligt

Stämmer. Läst det tidigare men vi har ändå bestämt att köra på ett sådant. Har bekanta som har något liknande och det har gått bra med deras lille.

Sånt har jag byggt på min uteplats.
Stolpar 70*70, sen 45*45 reglar som tvärliggare. Man kan ha 45*21 men jag tyckte det blev snyggare och robustare med 45*45. Blir snyggt med skuggorna med då man belyser det.

För att få till rätt och lagom avstånd la jag ett VP rör (16mm) mellan varje tvärliggare.

Glöm inte att grundmåla innan du sätter upp tvärreglarna, det är mycket pilligt i efterhand.

Sätt inte upp omlott på "baksidan". Konstruktionen som den är fungera effektivt som insynsskydd, men ger dig fri syn utåt. Det verkar som om de som kikar in folkucerar på staketets avstånd och ser därför inte så mycket av vad som händer bakom.

Mitt plank är helskymmande då man sitter ner, men vill jag se ut så ställer jag mig upp.

N

Redigerat:
Tack för ditt svar Nibabad !
Du har inte några bilder där jag kan se hur du gjort lite mer exakt ?

Har du överliggare också eller snedsågade stolpar ? Stolphatt kanke ?!

Jag har hört att 45x45 kan vrida sig när träet rör sig. Har du upplevt det ?

Man ska väl inte grundmåla tryckt virke det första året..eller du har inte köpt tryckt ?

(Många frågor det blev....)

Hej

Jag har stolphattar i Zink/stål.
Har inte märkt något speciellt med vridning av träet.
Jag har tryckt virke i stolparna som jag låter vara omålat, sen har jag vanligt hyvlat trä som tvär reglar.

Bilder - ska se om jag orkar fixa det.

Bumpar denna. Finns det några regler på hur högt man får bygga staketet runt sin altan?

Håller på å bygger en altan nu och vill fästa stolparna till staketet på samma sätt som på bilden men har inte hittat såna nånstans,vad heter det och vart får man tag på dom?

Okej tackar

Hur fäster man tvärribborna nere på stolpfästena som är gjort på bilden ?
Annars får man ju sluta ganska högt upp med en stor glipa som följd..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.