Byggahus.se

Ska skruven vara ovanför kabeln

1. D
    Medlem · Nivå 11
  2. E
    Medlem · Nivå 19
    Lär inte ha någon praktisk betydelse. Hur klammern vänds kan bero på hur omgivningen/utrymme etc ser ut där kabeln ska dras.

3. bax
    Medlem Nivå 10
    Kabeln ska väl helst "vila" på skruven/klammerkroppen, men som sagt, omgivningen kan tvinga en vända klammern.

4. D
    Medlem · Nivå 11
    Ok tack!

5. MugAssMaz
    Självbyggare · Nivå 11
    Den ska under så att man inte kan dra ner kabeln.

6. D
    Medlem · Nivå 11
    Ytterligare en fråga....

Jag ska dra 4-5 kablar i olika dimensioner utmed ett trossbotten. Diemensioner varierar mellan 3g1,5 och 4g6

Jag kan bara fästa kabeln var 60 cm, dvs i en regel, däremellan ligger det typ trossbotten i form av plank (som ej är fastsatt utan de ligger löst).

Hur klamrar jag detta på bästa sätt?

7. J
    Husägare · Nivå 10
    Du sätter en fartygsränna eller kabelstege/trådstege som du najar eller stripsar i.

8. D
    Medlem · Nivå 11
    Va kostar en sådan?

9. J
    Husägare · Nivå 10
    Googla, fartygsränna/plåt bör vara billigast.

10. E
    Medlem · Nivå 19
    Kanske skulle du kunna ha något lämpligt rör, typ avloppsrör för dina kablar?

11. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Du kan också bara ta en bräda och montera på. En 22x145 eller liknande borde räcka utan vidare. Det är garanterat billigare än fartygsränna men jag medger att det inte är lika elegant :)

För övrigt så är 4G6 lite udda. Är det till en motor av något slag? Eftersom det är nyinstallation så är det inte ok med PEN < 10 kvmm.

12. J
    Husägare · Nivå 10
    helt klart bättre i en krypgrund! Jag röstar på ditt förslag!

• Laddar…
  13. M
    Medlem · Nivå 12
    Vill du göra det lite billigt och fult så är det väl bara att skruva fast lite läkt (21x35 eller vad de är) i reglarna så kan du klamra varenda cm om du vill :)

men det är klart att det är väldigt läckert med en kabelstege!

• Laddar…
  14. M
    Medlem · Nivå 12
    Där var man tvåa på bollen :)

• Laddar…
  15. D
    Medlem · Nivå 11
    Elektrikern kommer på tisdag och jag hinner inte få tag på en kabelstege tills dess, dessutom vet jag inte om jag vill kosta på mig en sådan.

4g6 vet jag kanske inte om den kallas. Huvudmatningen är 3 x 6mm2 + 6.

Jag kör på planka....

Förutom huvudmatningen så ska jag ha 2 st 3g1,5 och 1 st 5g2,5. Ska jag klamra varje kabel för sig eller ska jag köra stålbad över alla kablar? Tveksam till om alla kablar får tryck eftersom det är olika diemensioner....