Ska skaffa luftvärmepump , ska man välja lokalt eller på nätet

1k läst  27 svar

1. E
    Medlem · Nivå 12
    Jag har ingen Tesla. Kanske var det ett argument från dom, "10 år utan service".

2. KnockOnWood
    Bannad · Nivå 25
    Varför inte båda?
    Man surfar och googlar och finner en lokal firma med bra priser.
    Så gjorde vi när vi hittade denna mycket prisvärda produkt hos en lokal välrenommerad firma:
    upload_2018-5-16_13-39-49.png
    https://www.vvsprojektering.se/butik/

3. SSSS
    Medlem · Nivå 13
    Jag tog priser både från min lokala ELON butik och på nätet. Frågade vilken installatör båda använde och det visade sig vara samma (lokala) firma. Så jag köpte via nätet med en lokal installatör och sparade 5000kr, dvs ca 30% av totalpriset.

namor gillar
  4. Q
    Medlem Nivå 7
    Elon tack nu kan jag jämföra lokalt

5. S
    Medlem Nivå 7
    Nu har du väl missat något som heter garanti. Vill man inte ha det så är det bara att köra på och ta riskerna.
    De flesta vill göra en service inom 3 år för att en förlängd garanti ska gälla. Så då blir man tvungen att ta en service inom 3 år för att få en 5 års garanti.

Vår är så gammal så vi hade ingen sådan garanti. Vår servicekille sa däremot att 4-5 år mellan service är inte fel. Som i vårt fall hade ute aggregatet hängt sig lite efter 4 år. Han tyckte service inom tre år var onödigt om det inte ingick som villkor i förlängd garanti.

Redigerat 16 maj 17:17
  6. E
    Medlem · Nivå 12
    Ja kanske har några leverantörer någon extra garanti som kräver "service". Har dock lite svårt att se vad som ska göras på en fungerande luftvärmepump, om man bortser från tryckluftsrengöring av filter/fläktblad.

7. S
    Medlem Nivå 7
    Nu påstår inte jag att service bör ske inom 2-3 år. Utan bara en service inom 3 år om man vill ha garanti. Här ser du ett exempel vad som ingår då det finns olika typer av service.
    http://www.varmepumps-service.se/service/

8. E
    Medlem · Nivå 12
    Ja det är säkert bra. Dock inget som en normalt händig person själv inte kan göra.
    Skulle det finns läckage så lär man själv upptäcka det som lägre värmeeffekt då blir det andra kostnader för service/rep.

9. C
    Medlem Nivå 4
    Beror nog på vilket märke och återförsäljare om det är något servicekrav för garantin,

Köper du en Mitsubishi Electric som var på förslag ovan så är det inget krav på att köpa till en service för att den 5åriga garantin ska gälla, däremot så ska man som kund ombesörja att filtren på innerdelen rengöres efter behov och se till så att baksidan på utedelen inte är full med gräs, löv eller annat skräp.
    Utedelen sköljer man lämpligen av med trädgårdsslangen innan den tas in för vinterna

10. KnockOnWood
    Bannad · Nivå 25
    VA?
    Tas in? Det är ju bara under vinterhalvåret man använder värmepumpen.
    Vår är i alla fall avstängd under sommarhalvåret.

Hur värmer du huset på vintern?

11. C
    Medlem Nivå 4
    Ha ha det är trädgårdsslangen som tas in inför vintern :)

12. KnockOnWood
    Bannad · Nivå 25
    Fan också, vad jag känner mig dum :cry:

13. S
    Medlem Nivå 7
    Det är väl kul att kunna bjuda på något.:crysmile:

KnockOnWood gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: