Ska skaffa luftvärmepump , ska man välja lokalt eller på nätet

1k läst  27 svar

1. Q
    Medlem Nivå 7
    Ska skaffa luftvärmepump , ska man välja lokalt eller på nätet när man väljer installatör ??
    lokalt tar firman 20000 kr med installation och allt , jämför jag priser på nätet spar man upp åt en 5000-6000 kr vilka erfarenheter har ni skiljer sig garantierna hos firma eller på nätet tro ??

2. Bjerke88
    Medlem · Nivå 3
    Saker som kan kräva service och som man inte begriper sig på tycker jag är bra att köpa lokalt. Jag köper motordrivna grejer och har köpt en luftvärmepump lokalt av anledningen att jag vill ha bra service. Prylar jag har god kundskap om eller som köps nytt när det går sönder köper jag på billigaste stället.

SSo gillar
  3. buspojken
    Renoverare Nivå 9
    Ja köpte precis en från polarpumpen, nöjd med allt, klockren installatör och priset var rätt

4. C
    Medlem Nivå 4
    Det är som med allt man köper på nätet, så länge grejerna fungerar är det inga problem men vid behov av service/garantiärenden så kan det vara en nackdel med att köpa via postorder.
    Din lokala handlare kommer troligen ut kostnadsfritt och ger förslag på placering och modell på plats, har man dålig koll på placering eller val av modell så är det nog ändå en god ide i längden att få rätt modell för förutsättningarna.

Längden på garantier kan skilja sig åt , men det beror på om den lokala handlaren eller postorderfirman köper in själv via utlandet eller tar dom från svenska generalagenter/distributörer.

Kikar på man på respektive märkes hemsida kan du se om dom finns med bland återförsäljarna och därmed har garantier via dom.

5. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Beror på vad internetleverantören har för servicefirma. Vi köpte lokalt senast, men nu i november när vi behövde service visade det sig att servicefirman var fullbokade närmaste 3-4 månaderna och inte hade tid förrän tidigast i mars. Firman vi köpte av fanns inte kvar, så det var via Panasonics kanaler vi försökte få tag på service.

Vi kommer att välja ett annat märke nu, vi kommer alltså att byta den istället för att serva den, den är ändå rätt gammal.

6. C
    Medlem Nivå 4
    låter som väldigt lång tid för en lokal återförsäljare !!!!!

7. E
    Medlem · Nivå 12
    En luftvärmepump är en rätt enkelt grej. Görs installationen på ett fackmannamässigt sätt ska den funka under min. 10 år utan service (rengöring av filter etc då ej medräknat).

8. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Nu var det ju inte i egenskap av lokal återförsäljare jag kontaktade dem, utan Panasonics lokala servicerepresentant. Om jag ville köpa en ny pump kunde jag få den inom en vecka från samma ställe.

9. Q
    Medlem Nivå 7
    Ni som har köpt pump+ installation via nätet vad är era erfarenheter ??

10. electroluxaren
    Medlem · Nivå 12
    det är ju ingen som vågar grotta i en gammal pump det kan ju vara hur besvärligt som helst.
    bara gasen till en pump kostar 2500.- i dag.
    då är det enklast att säga att man inte har tid...

Anna_H gillar
  11. C
    Medlem Nivå 4
    Ska/bör fungera i 10år som du skriver är en sak men som med all elektronik inkl fyrvägsventiler, kretskort, spole och givare så kan det gå sönder oavsett om det är en "enkel grej".

När komponenterna är rätt dimensionerade och rätt mjukvara för styr blir en bra tillförlitlig produkt så är det en "enkel grej" men inte alla tillverkare som lyckas lika bra med effekt/effektivitet/tillförlitlighet :)

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Och vår är nog 15 år nu, vi har bott här sedan 95 och bytte efter några år...

13. electroluxaren
    Medlem · Nivå 12
    Precis som en Tesla

14. E
    Medlem · Nivå 12
    Är det så? Säger Tesla att man kan köra bilen under 10 år utan service? Låter som ljuv musik i mina öron.

15. electroluxaren
    Medlem · Nivå 12
    Det vet du väl om du har en?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: