Jag har en vedpanna som är uttjänt och ska ersättas med en LVVP. Jag har 2x500l tankar med beredare i som jag eldat mot. Är lite kluven till hur jag ska göra med tankarna. Kan det vara någon vits att behålla dem? Vi har i nuläget inga planer på att sätta in något annat att elda dem mot.

Den enda egentliga anledningen jag kan komma på att behålla dem är om man skulle kunna ladda dem med till hög temp på natten när elen är billigare (bor i elområde 4) och shunta ut det under dagen, men i och med effekttariffer så kanske det inte är någon bra idee. Dessutom har jag inte räknat på om det kommer funka än. För det finns väl ingen annan direkt vits med att ha dem inkopplade till värmepumpen.

Planen är att bygga om panrummet till tvättstuga och badrum. Pannrummet är 16 kvm så det finns ju plats men deras nuvarande placering är inte den bästa i förhållande till hur jag hade velat inreda tvättstuga.

Det som gör att det känns svårt att göra sig av me dem är att det känns som kapitalförstöring att slänga dem i och med att det är skitjobbigt att skaffa nya om jag hade velat då de måste baxas ner för källartrapp och det.

Om jag väljer att behålla dem fast inte ha dem inkopplade, bör jag då fylla dem med med vatten och sen proppa alla anslutningar?

Alla synpunkter och råd mottages.

Det går att få till med tankar och VP, men kanske inte 2 st. Ladda tank/ar och när dom är tomma på värme, så går VP in och drar lasset. Men fodrar lite styrning av det. Har så själv, men eldar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.