Byggahus.se

Ska resultatet bli så här av Osmo hårdvaxolja?

1. S
    Medlem Nivå 2
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    textur.jpg
    sandpapperspår.jpeg
    slipspår.jpeg
    2 ojämnt.jpeg
    Jag har fått golven slipade (sandpapper 100) och därefter är två lager Osmo hårdvaxolja 3040 applicerade med maskin. Resultatet är mycket skrovligt, det är omöjligt att torrmoppa eftersom dammet fastnar i golvet. Det känns som att gå på obehandlat trä.

Hantverkaren säger att det är så här det blir av Osmo hårdvaxolja, men det har jag svårt för att tro. Vad säger ni som har erfarenhet av Osmo?

2. davveno1
    Medlem · Nivå 8
    Mellanslipat efter första lagret?

Träfibrer brukar lyftas efter första lagret, som man då får slipa lätt innan man lägger lager nr 2.

3. S
    Medlem Nivå 2
    Nej, hantverkaren menar att det inte behövdes... Kan man slipa nu efter andra lagret istället och lägga på ett tredje?

4. davveno1
    Medlem · Nivå 8
    De är väll ganska tydligt att de behövdes när de ser ut som de gör.
    Var det helt slätt innan olja?

Om de går eller inte nu vet jag inte men de blir nog inte sämre, fast ett lager till måste nog på efter slipning.

5. V
    Medlem · Nivå 13
    Säger som Davenpoo.... När virket blir blött i detta fallet av oljan sker en fiberresning. Innan nästa lager så mellanslipar man med fint papper eller slipduk. Sen lager två.
    Osmos olja är det inget fel på. Tvärtom bland de bästa som går att köpa.

6. S
    Medlem Nivå 2
    Skönt att höra att det inte är jag som valt fel produkt då, som hantverkaren menar.
    Vad tror ni att man behöver göra för att få det bra?

7. anders07
    Medlem · Nivå 15
  8. garvin
    Medlem · Nivå 6
    Låter som dom kört med för grovt slippapper.

9. S
    Medlem Nivå 2
    Filen du skickade var för bordsskivor. Jag hittade rätt instruktion här: https://www.osmo-shop.se/sv_b2c/dow.../instruktion_osmo_hardvaxolja_pigmenterad.pdf

Bara så att jag vet hur jag ska bemöta hantverkaren som säger sig ha gjort som man ska; det står inget om mellanslipning i instruktionerna och att 100 sandpapper ska räcka. Uppenbarligen har det ju inte räckt, men han påstår att allt är korrekt utfört och är nöjd med resultatet. Hur bör jag bemöta det?