Hej alla, en enkel fråga - ska råspont till taket läggas med förskjutna skarvar?
Jag funderar alltså på om det inte blir en starkare konstruktion om man har 2 x hela längder eller inte?

Mikael_L
Förskjutna skarvar - JA det är bra.

Har du ändspontat eller inte?
Har du ändspontat så lägger du skarvarna där dom kommer, givetvis inte två skarvar bredvid varandra i samma fack.
Men du ska inte heller skarva två spontrader bredvid varandra i samma fack, utan max varannan bräda skarvad i samma fack.

Har du inte ändspontat så lägg skarvar helst på takstol och helst tre bräder ifrån varandra.

Det beror ju också på om det är 17 eller 22 mm råspont.
Sök på ändspont t.ex. så hittar du denna bland många andra bra träffar.
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/31738-aendspontad-raspont-eller-inte.html

Snailman
K
Gammal tråd men vi har precis lagt 200 m2 ej ändspontad 22 mm råspont och jag har varit noga med att inte skarva på samma ställe. Fick dock hjälp av släkt som inte förstod bättre utan skarvade lite hur som helst.. skräckexemplet är ett fack där sponten är skarvad sex gånger i samma fack.. givetvis med något förskjutna skarvar men det ser ändå lite tokigt ut.

Vad är det egentligen man är rädd för när det gäller skarvarna? Det är några brädor i höjd på ett 6 meter högt och 12 meter brett tak?

Kommer det att bli stabilitetsproblem?
Kan kommunens inspektör kräva att man gör om det?

Mikael_L
Det handlar givetvis om stabilitet, där du har många skarvar i närheten av varandra så kommer råspontstaket inte tåla samma last som där det är bättre utfört. Men egentligen behöver inte råsponten klara mer än att en person kan gå där, så frågan är om det i praktiken är något man kommer lida av.
Mycket rörelse i skarvar kan ju också teoretiskt skava hål på underlagspappen med tiden.

När jag skrev i tråden förra gången för något år sedan så hade jag i relativt färskt minne vad jag hade kommit fram till genom att läsa på så mycket som möjligt, det var ju i samband med mina egna byggen.
Ibland är det lite väl mycket hängslen + livrem i regler och råd, dock inte alltid.

I dina kläder skulle jag ställa mig på dessa ställen och belasta lite och försöka utröna ifall det är en jättestor skillnad i upplevd stabilitet jämfört med takstolsfack med mer vettigt utförda skarvningar.
Känns skillnaden bara marginellt så skulle jag bara låta det vara så. Känns det väldigt osäkert skulle jag främst grunna på någon slags förstärkning underifrån.
Lägga om råsponten skulle hamna väldigt långt ner som alternativ. När väl strö och bärläkt och pannor ligger på plats så blir det ju liksom ingen belastning på råsponten.
(På tal om det, är det pannor som ska på taket sen?)

Kommunens inspektör kommer med absolut all sannolikhet vare sig se detta, än mindre anmärka på detta.
Din KA (om du har någon) är det något liten större risk med att det anmärks. Men jag tvivlar väldigt på det också.
Någon ny ägare i någon okänd framtid kan komma och gorma om dolt fel, men lär inte komma någonstans vart åtminstone så länge som det inte blivit någon verklig skada utav utförandet.
Jag själv skulle inte oroa mig för något av dessa tre saker.

Redigerat:
Det blir såklart lite svagare men du behöver inte oroa dig, det håller nog och du behöver absolut inte göra om det eller förstärka nått. Och det finns garanterat inga byggregler som säger att man måste förskjuta skarvarna till olika fack.På mitt uthus från 1800-talet är det vanliga 22mm utskottsbräder lagda med cc 30-40 och det står kvar ännu efter 150år.

Bara en parentes, 22 mm råspont finns nästan inte längre, Byggmax, K-Rauta mfl. säljer bara 17 och 20 mm.

22mm råspont har väl aldrig funnits det är ju en sågdimension? 20 och 23 är standard på råspont i Finland, 17 tror jag inte man får tag på överhuvudtaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.