739 läst · 5 svar
739 läst
5 svar
Ska montera eldrivna markiser, hur gör bäst med dragningen?
Medlem
· Västra Götaland
· 486 inlägg
Som rubriken säger; Vi ska montera eldrivna markiser, hur gör man snyggast och bäst med dragningen?
I normala fall brukar jag åka runt och kika på andra hus, så att man får lite insipiration. Men vad gäller markiser visar det sig att det är svårt – Antingen har alla dragit elen inomhus eller så har ingen eldrivna markiser. Jag kan nämligen inte se någon kabel var jag än tittar (bor i Borås, och här är ju folk generellt väldigt snåla, så alla kanske handvevar).
Så hur gör man? borrar man vid varje fönster och drar elen genom väggen, eller lägger man all el utanpå?
Till saken hör också att vi (snart) har ett nymålat hus, så jag vet inte hur pigg jag är på att sabba det med massa kabeldragning…
I normala fall brukar jag åka runt och kika på andra hus, så att man får lite insipiration. Men vad gäller markiser visar det sig att det är svårt – Antingen har alla dragit elen inomhus eller så har ingen eldrivna markiser. Jag kan nämligen inte se någon kabel var jag än tittar (bor i Borås, och här är ju folk generellt väldigt snåla, så alla kanske handvevar).
Så hur gör man? borrar man vid varje fönster och drar elen genom väggen, eller lägger man all el utanpå?
Till saken hör också att vi (snart) har ett nymålat hus, så jag vet inte hur pigg jag är på att sabba det med massa kabeldragning…
andreascarlsson skrev:
Som rubriken säger; Vi ska montera eldrivna markiser, hur gör man snyggast och bäst med dragningen?
Vad har du för typ av fasad? Är det t.ex. träfasad med stående plankor så kan man oftast lyfta på en planka, förlägga kabel under och sätta tillbaks utan allt för stora kosmetiska skador. I värsta fall får man bättringsmåla lite.
Sen är det inte så farligt att ta hål i väggen. Det går ganska kvickt ändå. Är det kosmetiska av vikt för dig så hade jag i ditt ställe dragit allt inomhus för att sedan borra genom väggen vid varje grupp av fönster eller i förekommande fall enskilda fönster. Har du riktig tur, beroende på hur din elinstallation ser ut, så kan det gå att dra ut de extra faser som behövs i befintliga rör och jord och nolla finns redan nära fönstren.
Medlem
· Västra Götaland
· 486 inlägg
Det är reveterad fasad, dvs knacklig stenputs. Huset är från 1926, så det är ju synd med kablar på ett sådant hus…
Elen är "något" bristfällig, så det kommer bli mycket extra dragning inomhus om jag drar den där. Men det kanske är det enda vettiga…
Elen är "något" bristfällig, så det kommer bli mycket extra dragning inomhus om jag drar den där. Men det kanske är det enda vettiga…
När vi byggde så förberedde vi eldragning för markiser. Styrningens manöverpanel sitter på vägg inomhus. Matningen för markismotorn drogs upp på vinden där reläboxen sitter. Sedan går matningen via rör till takfoten rakt ovanför där markisen skall sitta. Från takfot ner till motor blev det utanpåliggande.
Då låter det ju rätt jobbigt förstås, men med den fasaden hade jag nog satsat på det ändå.andreascarlsson skrev: