Vi är på gång att byta ut köket, ska samtidigt byta golv också. Har lite frågor ang detta som jag hoppas ngn här kan hjälpa mig med.

1. Ska man lägga golv under stommarna eller kan man sätta stommarna först (blir ett kök från Ikea så de står på ben)? Har hört att man inte ska lägga under stommarna för att golvet ska kunna röra på sig, det ska bara vara under vitvarorna. Stämmer detta?

2. Vi funderar på att lägga parkettgolv i köket, då vi har öppen planlösning mellan vardagsrum, hall och kök vill vi gärna ha samma golv överallt. Någon som har erfarenhet av parkett i kök?

3. Bifogar en bild hur det ser ut mellan de olika rummen, finns även en till öppning längre in i köket som är emellan kök och vardagsrum. Först kommer vardagsrummet/hall sen kök sen hall igen.
Innan har det varit 3 olika golv (som ni ser på bilden) men tycker inte detta ser snyggt ut men samtidigt vet vi att det inte är det bästa att ha parkett i kök. Ena öppningen till köket är ca 2 m och den andra ca 1.5 m. Någon som har något annat förslag hur vi skulle kunna göra? Kan nämna också att vi har en liten tös på 1½ månad som kommer att vara överallt på golven senare med sina leksaker :)

IMG_2285.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4. Vi kommer som sagt att köpa köket från Ikea och funderar lite på om det är krångligt att sätta upp själv? Vi är lite händiga trots allt och brukar göra det mesta själv men har aldrig satt in ngt kök innan. Det finns även så att man kan köpa monteringen från dom, ca 800 kr per del så efter rotavdrag blir det ca 4000 kr. Är det kanske värt att leja bort det?

Tacksam för svar :)

Mvh Helena

Talar av egna erfarenheter.

1. Jag la inte under, tänkte att jag förmodligen kommer vilja byta golv innan jag bytar kök.

2. Jag har klickgolv, vad har du annars funderingar på? Se till att köpa golv som är kantförseglat eller köpa geggat som man kladdar på kanterna så det inte kommer ner vatten i skarvarna så det reser sig.

3. Jag har samma golv i hela nedervåningen utan skarvar/ lister någonstanns och det gillar jag, bra för dottern att springa omkring på :)

4. Jag monterade mitt själv, stommarna monterade jag ihop på en eftermiddag, och satte in köket dagen efter så räkna kanske två dagars jobb för att få köket funktionellt + tid för kakel, el, vvs m.m.
Så om det är värt det får man avgöra hur mycket tid man har över :)

Hoppas jag hjälpte lite :)

• Gilla
Enholm85
  • Laddar…
Har parkett i köket även under stommarna,men efter fyra år och tappade saker från köksbänkarna så skulle jag önska något annat, men vi har även 3 stora vovar så det är inte snyggt någon annan stans heller.

Vi har sedan drygt 6 år ett Kährs ekparkett. Vi har lagt det under stommarna och vi har inte haft problem med rörelsebehovet för golvet, men en viss poäng finns om man vill byta golv utan att behöva krångla med stommarna.

När det gäller vatten på golvet så var bara noga med att torka upp spill.

Montering av stommarna är mer en fråga om er egen tid och vad den är värd, svårt är det iaf inte.

Vi har samma golv på hela bottenvåningen, vi har lagt det i samma riktning i alla rum för att få en känsla av ett gemensamt golv. Vi har lagt en skarv i varje dörröppning med en tunn list/tröskel över skarven. Finns en hel del eklister på brädgården annars måttbeställer ni dem på närmaste finsnickeri.

Redigerat:
  • Gilla
Jowialisk
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Vad gäller golv under stommarna så finns det många olika svar om detta men jag/vi har alltid lagt eller rekommenderat kunder att lägga golv under skåpen, och har under alla dessa år aldrig haft problem med detta.
Skåpen är ändå förankrade i väggen så golvet kan röra sig lika bra som det kan under diverse möbler och annat.
Har pratat med Pergo (förvisso laminat men dock) och de rekommenderar alltid att man lägger under skåpen. (och inte bara för att sälja mer golv då).
Men visst är där en poäng om man vill byta golv en dag att inte ha under stommarna.

Hittar du någon som monterar ett KOMPLETT kök för 4000:- så hade jag slagit till på studs för jag kan säga att jag monterar inga KOMPLETTA kök för de pengarna.
De jag menar är att ni verkligen bör kolla upp så ALLT ingår för jag har en viss känsla av att det kanske kan tillkomma en hel del tilläggskostnader med alla detaljer och annat.

Kolla tråden om Puustelli som nyligen varit väldigt debattrik med diskussioner mellan amatörer och folk som jobbar med detta dagligen så förstår du hur lätt det är att man missar och missförstår vad som ingår och inte ingår.
Mest så ni slipper hamna i samma situation som den personen som startade Puustellitråden.

Personligen hade jag aldrig valt parkett i ett kök och framförallt inte med små barn i huset, men det är ju jag det. ;)

Lycka till. :)

• Gilla
magnu och 3 till
  • Laddar…
Paul: Varför rekommenderar man att ha dem under stommarna?

Paul-Staffanstorp
Finns ju olika anledningar till detta.

Vissa vill t.ex inte ha en diskmaskin men rätt vad det är så vill man ta bort ett 60-skåp och sätta in en maskin kanske och då blir det ju lättare om man har golv under.

Vissa köks ben är inte justerbara så mycket i höjdledd och då får man palla under benen om man inte har golv under och detta innebär mer jobb vid monteringen av köket.

Vissa vill vattensäkra under vaskskåpet och då måste ju golvet där vara i samma nivå som övriga golvet.

I slutänden pratar man om så få kvadratmeter extragolv så det känns meningslöst att snåla in på detta då golvet samtidigt tar betydligt längre tid att lägga i efterhand när köket är på plats och ska man då ha folk till golvläggningen så blir den dyrare och då har det man sparat in på att inte lägga under skåpen ätits upp igen.

Så i slutänden anser jag det gå på ett ut och inte vara ens ekonomiskt lönsamt att snåla in på det. :)

• Gilla
Wetown
  • Laddar…
Låter rimligt, vattensäkringen tänkte jag själv på, och om man skulle vilja tabort en del av köket senare.

Tycker det är självklart att man lägger golv under stommarna. Det är betydligt enklare än att lägga golv mot stommarna. När det gäller monteringen av köksdelar från IKEA så är det löjligt enkelt, det enda som man får räkna med att det tar en viss tid. Instruktionerna är tydliga med bilder. Inga särskilda verktyg behövs heller mer än någon stjärnskruvmejsel.

Paul-Staffanstorp
Tigersågen skrev:
Tycker det är självklart att man lägger golv under stommarna. Det är betydligt enklare än att lägga golv mot stommarna. När det gäller monteringen av köksdelar från IKEA så är det löjligt enkelt, det enda som man får räkna med att det tar en viss tid. Instruktionerna är tydliga med bilder. Inga särskilda verktyg behövs heller mer än någon stjärnskruvmejsel.
Det enda viktiga är att man ser till så man har skåpen i vinkel när man spikar dit ryggen för annars har man ett helvete att montera upp dem sen och få det rakt.
Alltså se till så masoniten ligger mot t.ex botten och ena sidan när man spikar fast den för då är skåpet vinkelrätt.

Sen är ett bra tips också att skruva dit alla beslag till gångjärn, lådor, upphängning innan man sätter ihop skåpen för det är mycket enklare när sidorna ligger plana sidan om varandra än att sen skruva inne i skåpen. ;)

• Gilla
Långfarare
  • Laddar…
Helena1 skrev:
4. Vi kommer som sagt att köpa köket från Ikea och funderar lite på om det är krångligt att sätta upp själv? Vi är lite händiga trots allt och brukar göra det mesta själv men har aldrig satt in ngt kök innan. Det finns även så att man kan köpa monteringen från dom, ca 800 kr per del så efter rotavdrag blir det ca 4000 kr. Är det kanske värt att leja bort det?
Det har nämnts tidigare i tråden men ta noga rätt på vad "montering" betyder.

Jag tror att "monteringen" som IKEA syftar på handlar om att packa upp bitarna ur det platta paketet och skruva ihop respektive bit. Det är löjligt enkelt och definitivt något som den normalhändige tjänar på att göra själv.

När du skriver "funderar lite på om det är krångligt att sätta upp själv?" tolkar jag det som att du syftar på att "montera upp" skåpen på väggen, något som kan vara betydligt besvärligare och något som jag inte tror ingår alls i IKEAs pris.

Men jag kan ha fel, det viktiga är att du tar rätt på vad som faktiskt gäller.

Sätta upp väggskåpen på en betongvägg kräver lite mera verktyg som borrhamare eller en bra slagborrmaskin för att borra upp hålen. En gipsvägg kräver att det finns en regel eller en bra boardskiva bakom gipsen som klarar av tyngden av skåpet. Har satt upp många skåp utan att ha någon medhjälpare som håller i skåpen. Sätt upp en regel där skåpet kan vila mot medans du skruvar så går det bra. Regeln tas sedan ner.

OBS! Bra verktyg är ett långpass

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
På Ikeas hemsida kan man hitta följande text:

#
Grundpriset för installation är 800 kr inkl moms per skåp. En utkörningsavgift tillkommer.
I installationen ingår montering av stomme, luckor/fronter, knoppar/handtag, bänkskiva/diskbänk/blandare, ben/sockel, krön-/dekorlist och inplacering av IKEA vitvaror. Priset förutsätter att väggar och golv är förberedda för installation. Priset inkluderar inte el/VVS arbeten.
#

Länk till deta: http://www.ikea.com/ms/sv_SE/customer_service/ikea_services/installation_kok.html

Dock tycker jag ändå man verkligen ska kolla och få ett pris med en offert som är mer tydlig än denna texten.

• Gilla
Gerd61
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
På Ikeas hemsida kan man hitta följande text:

#
Grundpriset för installation är 800 kr inkl moms per skåp. En utkörningsavgift tillkommer.
I installationen ingår montering av stomme, luckor/fronter, knoppar/handtag, bänkskiva/diskbänk/blandare, ben/sockel, krön-/dekorlist och inplacering av IKEA vitvaror. Priset förutsätter att väggar och golv är förberedda för installation. Priset inkluderar inte el/VVS arbeten.
#

Länk till deta: [länk]

Dock tycker jag ändå man verkligen ska kolla och få ett pris med en offert som är mer tydlig än denna texten.
Sedan är det väl inte säkert att man vill köpa vitvaror från IKEA, kanske man vill ha andra knoppar/handtag än från IKEA för att få någon variation och inte bara standardkök från IKEA :). Bänkskivan kan också komma från annan leverantör om man själv installerar allt.

Paul-Staffanstorp skrev:
Skåpen är ändå förankrade i väggen
I traditionella kök är det så, men inte i många kök från 80-90talet och framåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.