Jag har en cirkulationspump (tror jag) till mina vattenburna värmeelement, som sitter i mitt förråd. Den har vred för att strypa och öka cirkulationen/värmen för alla element. Det är betong under och inget droppskydd. Jag funderar på om det bör finnas ett droppskydd. Med droppskydd menar jag de plastbrickor som ingår i säker-vatten-system under diskbänkar, diskmaskiner och kyl/frys idag. Tycker även att det borde läggas ett vattenlarm på droppskyddet.

Huset är byggt på 80-talet och är ett BRF-radhus. Platta på mark. Vet ej vilken isoleringstyp underliggande/överliggande. Golven är ganska kalla och det är en tröskel upp när man kliver in i huset. Ingen källare. Kanske säger något.

Visst kan huset ta skada av läckage genom betongen, typ syllarna? Eller har jag fel?

Jag håller på och hör med föreningen också. Troligtvis är det deras ansvar och inte mitt. Men vill höra med någon opartisk också. Hur är reglerna för nybyggda hus, har man droppskydd för allt där tätskikt inte finns, exempelvis under en cirkulationspump?

Bästa svaret

Betong tål hiskeliga mängder vatten.
Droppskydd har man för att upptäcka läckage där det kan skada ytskikt, typ trä/laminatgolv.
En cirkulationspump läcker inte vatten om den är frisk.

Redigerat:
D Dilato skrev:
Betong tål hiskeliga mängder vatten.
Droppskydd har man för att upptäcka läckage där det kan skada ytskikt, typ trä/laminatgolv.
En cirkulationspump läcker inte vatten om den är frisk.
Tusen tack! Skönt att slippa bekymra mig över det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.