Byggahus.se

Ska kyl ha en egen säkring?

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag bara undrar om kylen ska ha en egen säkring på 10A likadant med frysen? och om de ska gå via jordfelsbrytaren?

MVh
    TheSteffo

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Tänk om granntanten hade haft sin frys på samma grupp som belysningen så hade hon kanske upptäckt att frysen var utan ström, nu var det bara att kasta ALLT.

Dela på elen på två JFB så blir inte huset helmörkt, på ena halvan kyl och frys och den andra uteelen.

Protte

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Klokt skrivet protte.
    Man kan väl tillägga att kyl/frys dock inte bör dela säkring med t.ex diskmaskin eller vägguttag där man kan tänkas koppla in stora förbrukare som brödrost och vattenkokare.
    Takbelysning + kyl + frys på samma, låter väl rätt ok?

4. M
    Moderator · Nivå 18
    Vill ha kylen och frysen på olika. Igen dumt att sänka allt med bara en felkälla.

5. A
    Medlem Nivå 4
    Jag har två kyl/frysar. De har fått var sin säkring som dessutom används av annat (typ lampor och spisfläkt). Att ha skåpen separerade är bra ifall en säkring går, då klarar sig hälften i alla fall. Mina kyl/frysar drar ca 300W och det är slöseri att ha dem på en egen säkring. Tycker jag.

6. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Bra Andersw, typ 60W kontrollampa är inte dumt att ha.

Protte

7. F
    Medlem Nivå 4
    Men en lampa som går sönder kan orsaka kortis, inte bra att ha kyl/frys på samma grupp som belysning, idag så står det också i läroböcker mm i ellära att kyl/frys ska ha en egen grupp, titta i nybyggda lägenheter, en jädrans massa grupper jämfört med förr.

8. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Lite OT men iaf:

300 W !?

Då har du ganska gamla grejjer va ?
    En modern kyl såg jag ngn stans drar ungefär som en glödlampa när den väl kommit ned i temperatur. En modern frys drar ungefär dubbelt så mkt - dvs ca 120 w

Eller missar jag ngt här ?

/K

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Detta är en fråga man kan diskutera fram o tillbaka hur löänge som helst.

Sitter kyl o frys på egen säkring så är risken för att den säkringen skall lösa ut oerhört liten. Det händer bara om man får ett allvaligt fel på kylen. Risken för falskutlösning finns i princip inte på kartan. Som påpekats så är chansken att upptäcka att kylen gått sönder betydligt större om säkringen även går till belysning. MEN då ökar också risken för att säkringen löser ut "utan anledning". En säkring löser aldrig helt utan anledning, men det är relativt vanligt att en säkring löser ut just när en glödlampa går sönder.

Så har man kyl o frys på egen säkring så är risken att inte upptäcka när det blir fel på dem större, men lägger man även belysning på säkringen så ökar man risken för haveri dramatiskt. Jag tycker man bör ha dem på egen säkring. Om det inte ställer till problem, typ svårt att dra fram en grupp till från centralen etc.

10. S
    Medlem Nivå 9
    Egen grupp för kyl och frys röstar jag för. Och har du en JFB för hela centralen rekommenderar jag att sätta en separat personskyddsautomat till kyl och frys.

11. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    låter ju vettigt, en fråga bara hur ser ni på glödlampan man brukar ha inne i kylen då?:D

12. S
    Medlem Nivå 2
    separata säkringar, är inte säker på om mina sitter via JFB öht, förmodligen inte..

13. pellefant
    Medlem Nivå 11

14. A
    Medlem Nivå 4
    jag kanske skall förtydliga hur jag gjort.

Säkring 1: kyl/frys, skåpsbelysning (12v trafo med dimmer), uttag vid fönster, fläkt
    Säkring 2: kyl/frys, uttag i skafferi, lampa i skafferi, uttag på balkong

Rätt eller fel... men så är det gjort. Jag ser inga problem med det. Om säkringen går märker jag det direkt eftersom säkringen bara kan gå sånder när jag använder apparaterna (om nu inte kylen drar säkringen)

15. S
    Medlem Nivå 9
    Nu antyder jag inte att du skulle ha skadedjur hemma, men om en råtta äter av en kabel när du inte är hemma?