K
Hej!
Jag är på jakt efter ett sågbord med hjul.
På stora delar av fastigheten, bland annat mellan varmförråd och bostadshus är det grusgångar, varför jag söker ett bord som är någorlunda stadigt när det dras. Vill helst låta sågen (Bosch gcm 8 sjl) sitta kvar på bordet för jämnan.

Har sneglat lite på 2 bord, från Dewalt respektive Ryobi. Bosch motsvarighet är för dyr (nästan dubbla priset). Är det någon som har erfarenhet av något av dem och kan lämna ett omdöme? Är intresserad även av tips på andra bord.

Tack på förhand!

• Sågbord Ryobi RLSW01 med hjul, märkt "Utgående", visas på en produktbild med priset 2 495,00 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sågbord Dewalt DE7260 med hjul och gul ram, visad på produktbild.
    Skapa konto
Bygg ett själv? Då kan du få med dig en arbetsyta på en gång.

K
Z z_bumbi skrev:
Bygg ett själv? Då kan du få med dig en arbetsyta på en gång.
Saknar utrustning för ändamålet, och är en rätt kass svetsare.

Vill du ha en arbetsyta så.ör trä minst lika lämpligt.

Karrock
Kisar man lite på bilderna så ser man med lite fantasi en säckkärra med hjul och handtag i marken med en träbox ovanpå. Då kan tex dammsugare åka med sågen också.

Säckkärra, 1-2 reglar och en byggskiva blir ungefär kostnaden.

K
Z z_bumbi skrev:
Vill du ha en arbetsyta så.ör trä minst lika lämpligt.
Det blir lite bökigt att flytta runt. Om du tittar på bilderna så ser du vad jag är ute efter. Någonting mobilt.

Cheesen
K Kardan79 skrev:
Hej!
Jag är på jakt efter ett sågbord med hjul.
På stora delar av fastigheten, bland annat mellan varmförråd och bostadshus är det grusgångar, varför jag söker ett bord som är någorlunda stadigt när det dras. Vill helst låta sågen (Bosch gcm 8 sjl) sitta kvar på bordet för jämnan.

Har sneglat lite på 2 bord, från Dewalt respektive Ryobi. Bosch motsvarighet är för dyr (nästan dubbla priset). Är det någon som har erfarenhet av något av dem och kan lämna ett omdöme? Är intresserad även av tips på andra bord.

Tack på förhand!
Använde festools bord på snickeriet. Var ett måste till den sågen då den ej var släpbar. Fungerade bra men ställde krav på att underlaget var stabilt och helst helt slätt.
Mitt sågbord från Bosch och min lilla 8" såg från samma märke väljer jag alla dar i veckan då det är sjukt mycket enklare att flytta runt och ställa upp där man behöver. Fördelen med festoolen att den har något bättre precision, laser och framförallt sågdjup äts upp av att den ställer höga krav på omgivningen och att man inte enkelt kan flytta den från ett ställe till nästa, trots att den är hjulburen.

Jag valde mellan ryobi och dewalt när jag köpte till min gerkap. Mitt val blev ryobi (minns ej anledningen, förmodligen priset).

Oavsett är jag nöjd med sågbordet och tycker det är väldigt stabilt. Stora hjul som gör det lätt att dra i grusgångar.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
K
Denniis Denniis skrev:
Jag valde mellan ryobi och dewalt när jag köpte till min gerkap. Mitt val blev ryobi (minns ej anledningen, förmodligen priset).

Oavsett är jag nöjd med sågbordet och tycker det är väldigt stabilt. Stora hjul som gör det lätt att dra i grusgångar.
Just nu har de samma pris.
Ryobin har ngt längre stöd, och framstår i mina ögon ha en mer genomarbetad konstruktion. Vet ej hur det är med kvalitén.

Inga uppenbara nedsidor som du har kunnat konstatera?

K Kardan79 skrev:
Inga uppenbara nedsidor som du har kunnat konstatera?
Nej, jag tycker det är väldigt stabilt och är nöjd med köpet.
Kan inte anmärka på något på rak arm nu.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Jag har ryobin, är klockren. Har iof inte testat ngt annat men är supernöjd. Har en stor tomt men ett antal hus så supersmidigt att kunna rulla sågen dit man skall jobba.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Larsa Larsa skrev:
Jag har ryobin, är klockren. Har iof inte testat ngt annat men är supernöjd. Har en stor tomt men ett antal hus så supersmidigt att kunna rulla sågen dit man skall jobba.
Är i samma läge.
Bostad med stort trädäck, garage, carport, vedbod, 2xfriggebod med trädäck, staket och inhägnad frilandsodling. >3 000kvm. Grusgångar.

Skulle älska sågbord med hjul.

K Kardan79 skrev:
Det blir lite bökigt att flytta runt. Om du tittar på bilderna så ser du vad jag är ute efter. Någonting mobilt.
Jag vet hur sågbord ser ut, vad jag brukar sakna på dem och vad jag vill ha när jag gör annat än att bara kapa vilket gav mitt förslag. Det är inte så mycket svårare att rulla runt en lite bredare träkärra och har man hjul med större diameter och skaklar är det antagligen enklare. Sågbord har hög tyngdpunkt, små hjul och smal hjulbas.
Arbetsfördelning är olika för olika människor men jag gillar att kunna skruva, spika, borra, limma etc i vettig arbetshöjd. Att stå på knä på kalla. blöta underlag har jag fått nog av via jobb.

K
Z z_bumbi skrev:
Jag vet hur sågbord ser ut, vad jag brukar sakna på dem och vad jag vill ha när jag gör annat än att bara kapa vilket gav mitt förslag. Det är inte så mycket svårare att rulla runt en lite bredare träkärra och har man hjul med större diameter och skaklar är det antagligen enklare. Sågbord har hög tyngdpunkt, små hjul och smal hjulbas.
Arbetsfördelning är olika för olika människor men jag gillar att kunna skruva, spika, borra, limma etc i vettig arbetshöjd. Att stå på knä på kalla. blöta underlag har jag fått nog av via jobb.
Jag är ute efter ett renodlat sågbord. Någon snickarbänk på hjul behöver jag inte i dagsläget.
Den stora fördelen med bl.a. Ryobis sågbord är att det har stora hjul, bred hjulbas och om man skjuter ner sågen i botten (till vänster på den övre bilden) så blir tyngdpunkten väldigt låg, dvs. tvärtemot vad du påstår om sågbord mer generellt.
Ryobis sågbord (säkert även de liknande från dewalt och bosch) går relativt smidigt att köra i trappor, vilket jag tycker är en stor fördel.

Sågbord från Ryobi med stora hjul, bred hjulbas, och låg tyngdpunkt när sågen skjuts ner. En person visar hur bordet rullas.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.