Hej allihopa
Jag har ett hus byggt -77 och fönstrerna har 3 glas.
Upptäckte att det är stort gap mellan fönster och brädan - utvändig på en sidan och helt tätt på andra sidan av brädan. Huset har många fönster men det är bara på två ställen är så. Måste det vara så? Ska jag spika eller skruva och foga på anda sidan för att bli tätt?
Tacksam på tips och råd
Mvh Boka i
Jag har ett hus byggt -77 och fönstrerna har 3 glas.
Upptäckte att det är stort gap mellan fönster och brädan - utvändig på en sidan och helt tätt på andra sidan av brädan. Huset har många fönster men det är bara på två ställen är så. Måste det vara så? Ska jag spika eller skruva och foga på anda sidan för att bli tätt?
Tacksam på tips och råd
Mvh Boka i
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En spik har en platt skalle som "lägger" sig fint i nivå med fodrets yta om man slår i den med känsla, som man sen kan dutta på lite färg på så den inte syns. En skruv som är konisk kan lätt fläka upp ytan med sämre visuellt resultat.B Bokani skrev:
Förborra med en något mindre borr än spiken. Alternativt att du plattar till spetsen på spiken så den krossar fibrerna i trät när du spikar i den och minskar risken för att fodret spricker. Se till att du träffar fönsterkarmen. Det ser ut som att man glömt att fästa in fodret på denna sida?
Så tycker jag 🙂
Tack så mycketO oddjobb skrev:En spik har en platt skalle som "lägger" sig fint i nivå med fodrets yta om man slår i den med känsla, som man sen kan dutta på lite färg på så den inte syns. En skruv som är konisk kan lätt fläka upp ytan med sämre visuellt resultat.
Förborra med en något mindre borr än spiken. Alternativt att du plattar till spetsen på spiken så den krossar fibrerna i trät när du spikar i den och minskar risken för att fodret spricker. Se till att du träffar fönsterkarmen. Det ser ut som att man glömt att fästa in fodret på denna sida?
Så tycker jag 🙂
Av erfarenhet tycker jag det är bättre att skruva när det gäller att tvinga panel som slagit sig på plats. Oddjobb har helt rätt i att en spikskalle syns mycket mindre, men i detta fall skulle jag välja skruven och måla över den sen. Men testa, skulle det inte bli bra så byt ut foderbrädan mot en ny bara.
Du har inte nämnt om du provat att trycka in fodret med handen. Den är ju inte vriden. Jag kan inte se att det sitter några spikar på den sidan. Om du öppnar fönster kan du ta en tving från insidan och tvinga in brädan om den ligger i spänn. Sen skruv/spika
Jag testade med skru och det blev så härJ johan_p skrev:Av erfarenhet tycker jag det är bättre att skruva när det gäller att tvinga panel som slagit sig på plats. Oddjobb har helt rätt i att en spikskalle syns mycket mindre, men i detta fall skulle jag välja skruven och måla över den sen. Men testa, skulle det inte bli bra så byt ut foderbrädan mot en ny bara.
Logga in
Skapa konto
Hej, det var lite hårt och vågade inte trycka mycket, jag använde skru och det blev mycket bättre. Behöver jag foga mellanrummet? Eller låta bli?O oddjobb skrev:
Den koniska skallen på en skruv gör att den bara går längre in i fodret när du pressar på, medans en spiks platta skalle förmår pressa på fodret betydligt mer utan att försvinna in i fodret. Möjligt att du skruvade lite för långt in på fodret 🤔. Tvingen? Fördelen med skruvar är att du kan skruva ut dem 👍
Med tanke på att taket skyddar platsen och att det lilla vatten som trots det hamnar där, in i springan, rinner neråt och sen hamnar på fönsterblecket så blir det mest estetiskt. Luftsspalt i väggen torkar upp resten. Om du vill få bort skuggbildningen tycker jag att du skall tejpa tajt på båda sidor och spruta in latex/akryl, duscha på vatten, dra av med finger så blir det fint.
Börjar du kladda med annan svår fog och inte är van kan det bli än mer jobb. Jag misstänker att du inte vill måla i onödan. (Använd inte silikon)
Med tanke på att taket skyddar platsen och att det lilla vatten som trots det hamnar där, in i springan, rinner neråt och sen hamnar på fönsterblecket så blir det mest estetiskt. Luftsspalt i väggen torkar upp resten. Om du vill få bort skuggbildningen tycker jag att du skall tejpa tajt på båda sidor och spruta in latex/akryl, duscha på vatten, dra av med finger så blir det fint.
Börjar du kladda med annan svår fog och inte är van kan det bli än mer jobb. Jag misstänker att du inte vill måla i onödan. (Använd inte silikon)
Redigerat:
Tack så mycket för dina svar 🙏O oddjobb skrev:Den koniska skallen på en skruv gör att den bara går längre in i fodret när du pressar på, medans en spiks platta skalle förmår pressa på fodret betydligt mer utan att försvinna in i fodret. Möjligt att du skruvade lite för långt in på fodret 🤔. Tvingen? Fördelen med skruvar är att du kan skruva ut dem 👍
Liknande trådar
-
Hur kan jag ändra på täcksidan på nya dörrar?
Fönster & Dörrar -
Husaffär från andra sidan jorden?
Juridik -
Skägget i brevlådan - Innerfönstret har fastnat på utsidan av andra fönsterbladet - Vad göra?
Fönster & Dörrar -
kan jag få en ritning på spärrbeslag? vet hur hur man sitter andra sidan på späningen.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga Trappor till andra våning på utsidan. Betong eller trä?
Utbyggnad och tillbyggnad