Hej!
För att göra en historia kort så ska jag möjligtvis köpa en liten stuga (som annars ska rivas) och jag har fått till mig att stugan kan säljas till mig för 425000 kr. Tomten behöver även avstyckas och i mailet som jag fick från säljarna så skrev dom ”Priset inkluderar även lantmäteriets kostnader för avstyckning av fastigheten”. Och jag undrar, ska jag som köpare betala för avstyckningen? Kan det verkligen vara rätt?
Jag har köpt hus tidigare och den behövdes med avstyckas men detta var något som säljaren fick betala innan fastigheten kunde säljas till oss.
Tycker 425000 för denna lilla stuga som ligger helt off är lite väl saftig, men ska jag stå för hela avstyckningen så är det inte så konstigt med den summan… 🤨
För att göra en historia kort så ska jag möjligtvis köpa en liten stuga (som annars ska rivas) och jag har fått till mig att stugan kan säljas till mig för 425000 kr. Tomten behöver även avstyckas och i mailet som jag fick från säljarna så skrev dom ”Priset inkluderar även lantmäteriets kostnader för avstyckning av fastigheten”. Och jag undrar, ska jag som köpare betala för avstyckningen? Kan det verkligen vara rätt?
Jag har köpt hus tidigare och den behövdes med avstyckas men detta var något som säljaren fick betala innan fastigheten kunde säljas till oss.
Tycker 425000 för denna lilla stuga som ligger helt off är lite väl saftig, men ska jag stå för hela avstyckningen så är det inte så konstigt med den summan… 🤨
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 621 inlägg
"Priset inkluderar" skulle jag tolka som att avstyckningskostnaden ingår i priset.
Du betalar 425 000 för en avstyckad fastighet med en stuga på, priset inkluderande avstyckningen.
Om stugan annars kommer rivas, varför ska någon annan betala avstyckningen?
Enda anledningen till att avstyckningen sker är ju att du köper stugan?
Om stugan annars kommer rivas, varför ska någon annan betala avstyckningen?
Enda anledningen till att avstyckningen sker är ju att du köper stugan?
Ja, är oftast köparen som betalar för avstyckning. Alt att beloppet läggs på försäljningspriset. Precis som du fått nu..
Varför skulle säljaren behöva ta den kostnaden
Varför skulle säljaren behöva ta den kostnaden
Husägare
· Västerviks kommun
· 437 inlägg
Jag tänker att dom ska stå för den kostnaden för att kunna sälja huset och samtidigt ändå gå med vinst i slutändan. Dom borde betala vad det kostar, vad det nu är, men vi säger 100000 kr för avstyckningen, för att sen sälja fastigheten till mig för 325000 kr och därmed gå med vinst på 225000 kr. Det är väl bättre att åtminstone få den summan än ingenting alls? Det är ett företag som äger stugan just nu och det här är struntsummor för dom. Men river dom det så får dom 0 kr..Fotografen skrev:
Då är det ju så att du får försöka pruta ner priset till vad du tycker är ett rimligt pris. Det är ju deras stuga och tomt och dom kan ju bestämma vilket pris dom vill ha. Dom kan ju lika gärna begära en miljon om dom vill.S Sassa4 skrev:Jag tänker att dom ska stå för den kostnaden för att kunna sälja huset och samtidigt ändå gå med vinst i slutändan. Dom borde betala vad det kostar, vad det nu är, men vi säger 100000 kr för avstyckningen, för att sen sälja fastigheten till mig för 325000 kr och därmed gå med vinst på 225000 kr. Det är väl bättre att åtminstone få den summan än ingenting alls? Det är ett företag som äger stugan just nu och det här är struntsummor för dom. Men river dom det så får dom 0 kr..
Husägare
· Västerviks kommun
· 437 inlägg
Nej, stugan är inte ens värld den summan då det är ett skruttigt hus på ett ställe där ingen kommer vilja köpa det. Att jag ens är intresserad är för att min familj har en stuga bredvid som är min mormors gamla barnhem. Och vi åker dit varje sommar och har gjort det av tradition sen jag föddes. Men det börjar bli trångt nu när alla fått barn och vi får inte riktigt plats. Men denna stugan har stått tom bredvid i många många år och har förfallit mer och mer och är väldigt nergånget. Huset ägs av ett företag och dom ska riva huset till sommaren. Så det var lite därför jag kom på idén om att kanske köpa det och fixa ordning stugan. Men 425000 är väldigt mycket för det huset. En rinligare rimlig summa hade varit runt 200000-300000 kr.M mlkjhr skrev: