Byggahus.se

Ska jag sätta gips eller något annat.

1. E
    Medlem Nivå 7
    Hej, renoverar i hallen på övervåningen. Iom att jag satt ny karm till badrummet så måste även väggen fixas till. Det är strukturtapet idag och min första plan var då renoveringsgips rätt på, men som ni ser på bilderna så är radiatorn sjukt nära väggen. Så jag tänkte ta bort masoniten som sitter på väggen och sen sätta gips. Kruxet är att bakom spegeln så sitter skorstenen och den är putsad i höjd med masoniten, så tar jag bort masoniten, vilket jag redan gjort på en del av väggen som ni ser, så lirar inte den spontade väggen och skorstenen. Så jag kan inte sätta gips som tänkt.
    Hur ska jag göra, ska jag ta bort elementet och be en vvs-montör sätta det längre ut, kanske byt ut hela elementet när jag ändå håller på? Sitter själva rören för nära väggen öht? Hur får jag nu väggen och skorstenen lika tjocka?

Många frågor, hoppas ni förstår vad jag menar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20150224_143649.jpg

IMG_20150224_143658.jpg

IMG_20150224_143639.jpg

IMG_20150224_144941.jpg

Redigerat 24 feb 2015 14:53
  2. T
    Medlem · Nivå 6
    Jag förstår inte riktigt problemet.. Om du tar bort masoniten och sedan tänker gipsa, vad är det då som är problematiken egentligen? Blir det inte att sätta gipset så det blir jämnt?
    Eller menar du att masoniten saknas på något ställe på väggen där det istället är putsat och att det är i samma nivå?

3. T
    Medlem · Nivå 16
    Att gipsa är det enda sättet att få det slätt och fint trots alla nuvarande strukturskillnaderna. Renoveringsgips är ju bara 6 mm. Riv bort den gamla strukturtapeten (maskodling kallar vi den) så får du 2 mm tillgodo. Sedan kan du lossa övre mutter av termostaten ett halvt varv och vinkla ut termostaten från väggen lite lite gran och dra åt muttern igen. Är du rädd för otätheter kan du försöka att komma åt övre konsollskruvar bakom elementet och lossa dom lite från väggen så att radiatoröverdel kommer ut en aning. Shimsa konsollen mot bäggen och dra åt igen.och

4. E
    Medlem Nivå 7
    På sista bilden kan man se att masoniten i nuläget ligger i nivå med putsen. Jag ska ta bort masoniten, då blir det en nivåskillnad. Hur ska jag lösa detta? Alternativet är att låta masoniten sitta, men då bygger ju nytt gips så mycket att elementet inte får plats. Förstår du/ni?

5. E
    Medlem Nivå 4
    Ta bort masoniten, gipsa på den spontade väggen och putsa murstocken?

6. E
    Medlem Nivå 7
    Jag har aldrig putsat :( Är det svårt? Andra alternativ?

7. E
    Medlem Nivå 4
    Det är enkelt! Jag har använt gypsum från Weber på några av min murstockar. Börja med att prima så att underlaget "suger" jämt. Lägg på i ett jämt lager med spackel, eftertorka med fuktig svamp för att få fin struktur.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja, åtminstone om det ska både gå snabbt och bli bra resultat. För de som inte är naturbegåvningar krävs det en del erfarenhet.
    Så är din tid värd mycket, och du kräver bra slutresultat och inte gillar oväntade utmaningar i tillvaron ska du kanske överväga att leja bort jobbet. Med ROT behöver det inte bli speciellt dyrt.

Men å andra sidan är det också ett jobb som vilken amatör som helst kan ge sig på. De flesta får till sist till ett acceptabelt resultat, bara att det tar 2-4 ggr så lång tid som när ett fullblodsproffs gör det.
    Jag tillhör ju den där vrickade skaran som aldrig tvekar att försöka lära mig något som jag sen aldrig mer får nytta av och ser allt sånt här som rolig hobby, och jag putsade hela garagegrunden utan någon tidigare erfarenhet. Det gick rätt bra, tog inte alls gräsligt lång tid, och jag ångrar inte att jag gav mig på det.

Om nuvarande puts är relativt OK, bara laga ev små skador, ev måla (med silikatfärg om det är sådan innan) och sen göra övergången gips->puts snygg på något annat vis. kanske en list.

9. E
    Medlem Nivå 7
    Kan jag inte limma gips över? Då blir det ju jämnt över hela ytan? Och sen be röris flytta ut elementet lite från väggen?

10. k_per
    Renoverare Nivå 7
    Jag skulle inte limma gips på murstocken. Iaf jag vill ha kvar känslan av just en murstock. Prova gipsputs, du kommer bli förvånad över hur lätt det är.

11. smiler
    Medlem Nivå 7
    Limma en gips även på murstockenmed skarven förskjuten för att slippa att de spricker.
    Sen spacklar du ett tunnt lager med typ gypsum för att få putslooken om du är ute efter de.

Sätt golvsockel å taklist innan du "putsar" så slipper du nivåskillnaden vid listningen.