Byggahus.se
Hej,

jag har flyttat in i ett nybygge. Men jag undrar kring förrådet som jag tycker ser lite konstigt ut om man jämför med andra förråd. De verkar ha använt spillvirke, då det är mycket skarvar överallt och där skarvarna är hur som helst. Vid en skarv har det redan börjat bukta ut vilket jag antar kan börja hända i alla skarvar framöver.

Ville bara kolla med mer erfarna här på forumet om byggbolaget har rätt att göra förråd på det här sättet eller om det verkligen är dåligt gjort? Förstår inte vilka argument de skulle kunna ha till att göra förråden så här annat än att det sparade dom några kronor.

Det är ju inte skarvar överallt utan vissa plankor är ju hela plankor. Ska man be dom byta ut plankorna där de gjort skarvar till hela plankor eller behöver de göra om allt?

Finns bilder bifogade på två olika sidor av förrådet.

Mvh Tommy

• IMG_3491.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3492.JPG
    Skapa konto
S
Tycker det ser välgjort ut! Så länge inga skarvar är utförda utan bakomliggande regel så har du inget att komma med.

Okej, tog en närmare bild på en skarv utifrån och inifrån. Om man kollar på bilden utifrån så ligger skarven i kant med hålet. När man sedan ser ljuset från hålet inifrån så finns ingen regel i kanten på hålet. Så då kan jag åtminstone hävda att den och kanske fler skarvar (har inte kollat fler) är felaktigt gjorda?

• IMG_3496.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3495.JPG
    Skapa konto
Panelen ser nästan ut att vara ändspåntad. Är den det? I så fall är det nog tänkt att monteras med löpande skarvar.

Välj dina strider. Du lär få det svettigt i detta fall då det mesta på bilderna ser ok ut.

Jag håller med TS om att det är snålt och en onödig svag punkt att bygga in. Det är ju ändå korta längder som behövs även utan skarvar. Skarvar ska undvikas i möjligaste mån men det är inte emot några styrande regler så det är nog svårt att få det åtgärdat.

Jo det verkar vara ändspontat. Finns regel om max skarvar per ytenhet. Dessutom tror jag att ingen bit får vara så kort att den bara är fäst i en regel. Men jag tycker väggarna ser helt OK ut.

Det är väl den biten med fjädern borta som ser lite illa ut. Annars är det väl inget konstigt med skarvar. Blir ju omotiverat dyrt om man inte använder även kortare spill. Tycker annars det ser bra ut.

T
har du beställt utan skarvar, skulle knappast tro de?
då kommer du ju klart inte få de.

R RoBo skrev:
Det är väl den biten med fjädern borta som ser lite illa ut.
Det borde väl vara busenkelt att fylla igen med lite utefog också.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Man ska inte skarva två brädor brevid varandra i samma fack. Tak brukar man begränsa till var tredje, men där tar ju sponten last. Väggen ser okej ut.

Tack för informationen! Då vet jag att det är okej utfört. Ser ju såklart snyggast ut utan skarvar och de har ju satt hela plankor på sina ställen vilket innebär att det går. Men kan köpa argumentet att man heller inte ska kasta spillvirke. Det viktigaste är ju ändå att det är rätt gjort. Dock är man ju lite orolig för hur det ska bli framåt när plankorna som möts i en skarv redan börjat bukta ut. Men men, det blir säkert bra.

R
D Daniel 109 skrev:
Panelen ser nästan ut att vara ändspåntad. Är den det? I så fall är det nog tänkt att monteras med löpande skarvar.
Spont

Naturligtvis. Tack (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.