Kikade till på min hydrofor och såg att det fuktade från en böj. Stått i uppvärmt utrymme i 15år, verkar nu vara någon liten por som släpper igenom vatten.

Bara att byta och vara glad men är det inte lite märkligt?

• Bilden visar en närbild av en rörböj på en hydrofor med synliga tecken på fuktläckage och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Korroderad böj på hydrofor med grön missfärgning, läcker vatten efter 15 års användning i uppvärmt utrymme.
    Skapa konto
  • Korrosion och läckage på en böj till en hydrofor; tydliga gröna avlagringar visar på långvarig kontakt med vatten.
    Skapa konto
  • Wow
Jontha och 1 till
  • Laddar…
Suhagg Suhagg skrev:
Kikade till på min hydrofor och såg att det fuktade från en böj. Stått i uppvärmt utrymme i 15år, verkar nu vara någon liten por som släpper igenom vatten.

Bara att byta och vara glad men är det inte lite märkligt?
Hej, det är en gjutjärns böj, det är inte ovanligt med por i gjutgodset, de mass produceras och alla kontrolleras ej, byt och var glad

• Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
Det är väl rätt tydligt att det är mässing. Både böjen och färgen på oxiden signalerar det tydligt.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl rätt tydligt att det är mässing. Både böjen och färgen på oxiden signalerar det tydligt.
Det är möjligt att det är mässing, men det är fortfarande en gjuten böj

Nog sådant man får sätta på "shit happens" kontot.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B
T teuvo tainio skrev:
Det är möjligt att det är mässing, men det är fortfarande en gjuten böj
Gjuten böj och gjutjärns syftar väl inte till samma sak.

Ge dig.

Detta är mässing och finns många faktorer som kan påverkat följande.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Aggressivt vatten kan orsaka detta. (Vilket misstänker starkt)

Men givetvis är även defekt gjutning som orsak.
Även fast jag aldrig varit med om det under mina "rörmokande" år dock... 🤔🤔

• Gilla
Opus
  • Laddar…
kan indikera korrosivt vatten och att pH är under 7 och mjukt, då äter det på koppar och mässing - förr hade man en smula bly i mässingen för att minska/fördröja den typen av korrosion i mässing, men är inte så miljömässigt PK idag.

• Gilla
ch75 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en T-klämringskoppling som gick tvärt av i godset strax innanför gängan på "benet" i T. Jag tog med den havererade kopplingen till en stor VVS-firma när jag skulle köpa ny koppling. Dom kallade fram alla närvarande anställda som förundrades och berättade att ingen hade sett detta tidigare så det är nog väldigt ovanligt. Flera av de anställda var i 50-60 års åldern.

Så såg det ut hos mej när vi köpte huset tyckte det va klent tryck i duschen så höjde pumptrycket sen hade jag takdusch i hela källaren 🤣

• Gilla
  • Haha
Suhagg och 7 till
  • Laddar…
tätar med tiden brukar rörmokarna ute på byggen säga ;)

• Haha
Lassiter
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
OT: Det är gängor tätade med linblånor och linolja eller Locherpasta som "tätar med tiden"

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Det är gängor tätade med linblånor och linolja eller Locherpasta som "tätar med tiden"
Får korrigera nästa gång jag hör detta då, spindlar som ärgas upp bör således inte tas upp i denna kategori.

Kanske ett litet vedertaget utryck som skämt…? Så har jag nog uppfattat det.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
OT: Här sa fastighetsskötarna förr "det tätar till sig" när de fixat med värmesystem tätade med blånor, och det gör det ju när linet sväller.

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.