Kikade till på min hydrofor och såg att det fuktade från en böj. Stått i uppvärmt utrymme i 15år, verkar nu vara någon liten por som släpper igenom vatten.
Bara att byta och vara glad men är det inte lite märkligt?
Bara att byta och vara glad men är det inte lite märkligt?
Hej, det är en gjutjärns böj, det är inte ovanligt med por i gjutgodset, de mass produceras och alla kontrolleras ej, byt och var gladSuhagg skrev:
Det är väl rätt tydligt att det är mässing. Både böjen och färgen på oxiden signalerar det tydligt.
Moderator
· Stockholm
· 54 141 inlägg
Nog sådant man får sätta på "shit happens" kontot.
kan indikera korrosivt vatten och att pH är under 7 och mjukt, då äter det på koppar och mässing - förr hade man en smula bly i mässingen för att minska/fördröja den typen av korrosion i mässing, men är inte så miljömässigt PK idag.
Jag hade en T-klämringskoppling som gick tvärt av i godset strax innanför gängan på "benet" i T. Jag tog med den havererade kopplingen till en stor VVS-firma när jag skulle köpa ny koppling. Dom kallade fram alla närvarande anställda som förundrades och berättade att ingen hade sett detta tidigare så det är nog väldigt ovanligt. Flera av de anställda var i 50-60 års åldern.
Renoverare
· Kalmar
· 3 009 inlägg
Så såg det ut hos mej när vi köpte huset tyckte det va klent tryck i duschen så höjde pumptrycket sen hade jag takdusch i hela källaren 🤣
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 377 inlägg
tätar med tiden brukar rörmokarna ute på byggen säga 
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 377 inlägg
Aha okay
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 377 inlägg