Har ett rum på 9 m2 i källaren som ska bli badrum och tvättstuga.
Har bilat bort gamla betonggolvet och har sand (något fuktig för närvarande) under. Nu undrar jag hur jag bäst ska isolera och bygga upp nya golvet.

Denna följd tyckte en betonggjutare var bra:
5 cm grus på markduk
byggplast
15 cm EPS-betong
flytspackla
klinker

Funderar på att inte ha någon värme i golvet då det verkar vara en del risker med det. Eller skulle det funka att ha slingor i flytspacklet i profilen ovan?
Vilken bygghöjd ska jag räkna med för flytspackel plus klinker när jag gräver ut?
Om jag inte lägger in värmeslingor, blir golvet acceptabelt varmt/komfortabelt med bara 15 cm EPS-betong? Eller ska jag utöka till 20 cm?
Jag är inne på EPS-betong då betonggjutarna som varit hos mig verkat föredra det. Har också gärna klart badrummet till sommaren. Med vanlig betong är det väl ett par månaders väntetid bara för torkningen?

Glömde fråga om hörnet där jag tänkte ha dusch med brunn direkt på klinkergolvet, ska det gjutas/primas på något särskilt sätt där?

Sjävla gjorde jag liknande och då var det markduk 10cm makadam 8-16 (tror jag) 20 cm isolering golvvärmeslang, armering och sen gjöt jag 10cm och klinkers på det sen.
Har bara varit klar nästa 1år men supernöjd. Väggarna klädde jag med stålreglar och gips sen.
Detta blev en tvättstuga och inte badrum som du ska ha.

Ok! Var det cellplast med vanlig betong på?

Werno Werno skrev:
byggplast
15 cm EPS-betong
flytspackla
klinker
Låter bra & ta bort så mycket sand du vågar.
Varje cm EPS hjälper!

Krilleman
När jag gjorde om min tvättstuga så blev det:

Bila bort betonggolv
Gräva ur sand/sten
5cm makadam som kapillärbrytande skikt
100+70mm frigolit
Gjutning ca 70-100mm med golvvärme i (byggmax grovbetong)
Flytspackel
Fix + klinker

Blev hur bra som helst!

Har för mig att epscement har ungefär halva värdet mot cellplast, så om 15cm är max vad du får dit så skulle jag köra på cellplast och vanlig betong.
Har du bråttom så finns det ROTbruk som brinner på 8-48h beroende på fabrikat.

Annars så gjuter du med vanlig grovbetong, du kan ju använda rummet under tiden du väntar på att den ska brinna klart, vänta gärna 6mån

Är det ytterväggar där dusch blir? Isåfall är huset dränerat? Om inte så använd nåt tätsystem som "andas"

Är det innerväggar så kör vanligt tätskikt och samma på golvet om du isolerar.

Werno Werno skrev:
Funderar på att inte ha någon värme i golvet då det verkar vara en del risker med det.
Vad kan det kosta att lägga med en golvvärmeslang i plattan 1000:-? Då har du möjlighet att testa och får du problem så stäng av men det är otroligt skönt och du kommer annars aldrig få varma golv med klinkers även om du isolerar under. Mest rädd att du ångrar dig och ett sånt jobb vill man inte göra om.

H Henrik 75 skrev:
Vad kan det kosta att lägga med en golvvärmeslang i plattan 1000:-? Då har du möjlighet att testa och får du problem så stäng av men det är otroligt skönt och du kommer annars aldrig få varma golv med klinkers även om du isolerar under. Mest rädd att du ångrar dig och ett sånt jobb vill man inte göra om.
Det låter klokt! Valde ni något mellan vattenburet och el? Jag har möjlighet till båda, vatten lite ”energieffektivare” men el billigare att lägga och kan styras lite mer över året. Vattnet ”går när det går” när pannan tycker den ska köra.

Jag körde vattenburet då jag har det på fler ställen och redan uttag på fördelaren så det var "gratis" att koppla in. Har du vattenburet system hade jag aldrig valt något annat även om det kan bli lite mer justering för att forcera fram värme på sommaren då VP inte levererar.

Personligen tycker jag inte att det behövs värme på sommaren, möjligen vår och höst, förutom vinter då

Har du värmepump så kan man köra ut radiatorvattnet direkt i golvet

nino nino skrev:
Personligen tycker jag inte att det behövs värme på sommaren, möjligen vår och höst, förutom vinter då

Har du värmepump så kan man köra ut radiatorvattnet direkt i golvet
Håller nog med om det, det andra rummet jag har i källaren är ett sovrum och där vill man gärna ha det svalt så det har jag inte haft en tanke på det. Tiden får utvisa om man vill ha det I en tvättstuga där man står viker tvätt mm. då kan det bli kallare om fötterna men vi får se😊

Annars lägger du i båda delarna 🙂, då kör du el sommar om det behövs.

Du kan ju ha en 16-18 slang i golvet, det kan du säkert få köpa lös väldigt billigt från en rörfirma.
Du behöver kanske 30m

nino nino skrev:
Du kan ju ha en 16-18 slang i golvet, det kan du säkert få köpa lös väldigt billigt från en rörfirma.
Du behöver kanske 30m
Men visst ska man ha ngn ”reglermodul” med för vatten? Vår rörmokare pratade om att det är ca 20k extra att lägga vattenvärme. Kan man gjuta in vattenslangar i flytspacklet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.