Byggahus.se

Ska en Säkerhetsventil fungera som jag tror

1. K
    Medlem · Västmanland · 95 inlägg

Knetha

Medlem
    Jag har en liten varmvattenberedare från Biltema. Den gör sitt jobb för det bruket jag har, men jag kommer inte överens med säkerhetsventilen som medföljde ( se denna länk: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Varmvattenberedare/Sakerhetsventil-2000023738/ )

Jag tror att om man tar bort en liten skruv på den svarta plastarmen så ska man genom det lilla röret kunna tömma varmvattenberedaren - det kunde man inte, det kom knappt något vatten och jag var tvungen att skruva bort hela kopplingen för att tömma den. Ska man inte kunna tömma på detta sätt, är det bara en ventil som öppnar om det blir övertryck ?

Jag funderar på att strunta i denna och göra en avtappningsventil "med kopplingar och en ballofix" istället. Dumt eller smart ? Oftast slår vi av den när vi duschat och slår på den en halvtimme innan nästa dusch, så den står inte på konstant oftast. Varför gör vi så ? Jag tror att man sparar ström och varmvattenberedarens livslängd på det...

2. D
    Besserwisser · E · 17 952 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Du ska absolut inte ha en varmvattenberedare utan säkerhetsventil. De kan explodera väldigt spektakulärt om det går riktigt fel. Visserligen kräver det flera andra fel. Men konsekvenserna är stora.

Du sparar lite energi på att stänga av beredaren, men det borde vara marginellt i sammanhanget.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 820 inlägg

useless

Lök.
    Nej, det krävs inga andra fel. Tar man bort säkerhetsventilen så är risken överhängande att det blir en fatal explosion.

• Laddar…
  4. D

Daniel 109

Besserwisser
    Jo. Tittar du på avsnittet du länkar till så inser du att både termosäkring och termostaten fick manipuleras. Men man ska absolut ha en övertrycksventil.

• Laddar…
  5. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 074 inlägg

Demmpa

Husägare
    Vek du upp den svarta armen 90° efter att lossat skruven?

Edit:
    För att verkligen tömma systemet och inte bara släppa ut övertrycket (över atmosfärstrycket) så måste det kunna komma in luft i systemet.
    Luften kommer in i systemet antingen genom att det är tillräckligt stort hål där man tappar ut vattnet så att luft samtidigt kan komma in eller så öppnar man en/flera kranar i andra delar av systemet.

Redigerat 11 jul 2017 07:33
  6. K

Knetha

Medlem
    Japp, jag vek upp armen och öppnade både kranen och inkommande vatten - samma öppningar som sedan tömde den när jag tog bort ventilen.

Det verkar alltså också vara någon backventilsfunktion i den, för annars skulle vattnet ju ha runnit ut vid inkommande vattenanslutningen. Det hela är tämligen enkelt draget. Från en vattenpost leds kallvattenet via en slang till "dasset" där slangen går över i kopparrör och delningar, som via kopplingar går upp till säkerhetsventilen, och sedan ut igen efter beredaren till en dusch utomhus. Där slangen övergår till kopparrör har jag en ballofix för att stänga av så inte vattnet i huset rinner ut igen om jag tar bort slangen - och den var givetvis också öppen när jag skulle tömma.

Dels är ju hålet i den pyttelitet, så där kommer det nog inte in mycket luft när man ska tömma den, men jag funderar nu på om den är sönder kanske - kan de gå sönder ? Vad "händer i den" när det blir övertryck ? Jag antar att övertrycket flyttar någon del i den så vattenet kan rinna ut, den delen kan ju ha fastnat och därför kan man inte tömma ? (Och då skulle den inte heller fungera vid övertrycket antar jag...)

Redigerat 11 jul 2017 08:28
  7. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 820 inlägg

useless

Lök.
    Man ska väl inte behöva lossa någon skruv för att öppna ventilen? Ta bort den och sätt dit en 'märkesventil' istället.
    En backventil ska det finnas. Annars trycks varmvatten bakvägen ut i tappvattnet när det värms upp och expanderar.

8. K

Knetha

Medlem
    Jag fattar inte riktigt hur andra ska anslutas... Det finns ju många som ser ut såhär: https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-6-kg/
    Men den har ju bara 2 anslutningar - var ska avtappningen ske och expansionen om det blir övertryck ? Ska denna kanske monteras på en T-koppling och är bara själva avtappningen ? Men då får man ju ingen backventil...

Sedan finns det ju "skitavancerade" som typ denna: https://www.bauhaus.se/blandningsventil-sakerhetsventil-till-varmvattenberedare.html
    Men det hade jag inte tänkt att gå upp på för 2 veckors användning per år - kostar nästan samma som varmvattenberedaren...

Jag vill helst hitta någon lokalt i Västerås så jag kan köpa den denna vecka, så helst inte postorder... (Bauhaus, Jula och sedan blir det tyvärr Biltema... :) )

9. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 718 inlägg

fahlis

Medlem
    • Laddar…
  10. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Ganska säker på att man skall göra som ovanstående. Tror det går åt mer ström att värma upp beredaren inför varje dusch än att låta den vara på.

11. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    Beror på tiden imellan varje tappning, en dusch i månaden, så kanske nån liten vinst, men är den påslagen och inget vatten tappas, så otroligt liten mängd energi som åtgår för varmhållning..

12. D

Daniel 109

Besserwisser
    Kentha: Den första du länkar till är en ren övertrycks ventil. Det monteras på en avgrenande och släpper igenom vatten om trycket blir för högt. Den andra har flera funktioner i en enhet som passar direkt på beredaren i allmänhet.

Den har:
    Avstängningsventil
    Backventil på ingående vatten
    Övertrycksventil
    blandningsventil

Så det är inte en dum pryl.

13. K

Knetha

Medlem
    Aha ! Jag fällde upp armen... Ska man trycka alltså ? Då får man ju stå och hålla om man ska tömma... Får kika på det ! :)

14. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 074 inlägg

Demmpa

Husägare
    Jag säger att du ska lyfta/vika upp armen 90°, anledningarna är följande:
    - Om man ska trycka så är det nästan hälften så lång "hävarm" på "tryck"sidan jämfört med den sida som då lyfts upp.
    - Det åtgår ganska stor kraft för att lyfta ventilkäglan, med andra ord så måste man trycka hårdare å hårdare ju lägre tryck det blir i ledningen.
    - En säkerhetsventil brukar man kunna ställa i öppet läge för att slippa stå och hålla upp säkerhetsventilen medan anläggningen töms.
    - Nedre vänstra hörnet på manöverarmen är lite avrundat för att det ska gå lätt att vinkla över manöverarmen mellan öppet/stängt läge
    - Manöverarmen är tjockare vänster om ventilspindelns fästpunt än under fästpunkten.

15. T
    Självbyggare · Skåne · 2 800 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Om du är intresserad av strömbesparing, är det inte en idé att skaffa en elförbrukningsmätare?
    Du kan då mäta förbrukningen för en hel "kallstart" och jämföra det med förbrukningen per dygn för varmhållning. När du är klar med detta kan du använda den till andra roliga mätningar.
    Här på forumet tror vi inget utan mäter tills vi vet :rofl:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.