Byggahus.se
I slutet av aug är det dax. Då ska det dräneras.

Har några frågor ang arbetet.

Ska jag välja 100mm pordrän eller ska man köra på Isodrän?

Efter jag dränerat ska det göras iordning i källarn. Ska bila ut golvet och gräva ut för att kunna gjuta om det med golvvärme.

Då till fråga nr 2. ska ju byta ut alla gammla gjutgärns rör ska jag även passa på att byta det igenom väggen ut när jag dränerar?

/Micke

Isodrän/pordrän verkar helt jämförbara såvitt jag lyckats läsa mig till.

Jag har 100mm, men hade jag gjort det idag hade jag valt 200mm. Något att fundera mer på kanske.

Ang. att byta avloppet, byt definitivt så du får en ände av PVC att ansluta mot i källaren sen. Iom att de övergångar, typ Fernco, mellan gjutjärn o PVC jag sett vill ha en slutände är det smart att ha en muff innanför källarväggen, med en kortare bit PVC i för själva övergången. Kommer bli bättre sen när du byter resten av avloppet, även om det går att lösa med en dubbelmuff.

För att krångla till det litegrann så finns ju även Jackopor (eller heter den Jackodrän), när jag köpte så var den klart billigast.

Bra svar. Ska kolla på 200mm då. Har kollat på www.billigamarkprodukter.se verkar ha vettiga priser. Ska dock kolla på de lokala ställena också. Men idag har de svårt att slå internetpriserna.

Ang avloppet så menar du alltså att jag ska förbereda så jag bara kan koppla på det senare då.? Vill ju byta hela stammen upp till övervåningen också så småningom. Blir dock ett senare projekt.

Ska ju flyta hela tvättstugan till ett annat rum nere i källarn så det avloppet därifrån måste ju anslutas direkt med det befintliga så det går att använda direkt. Går det köpa en muff till det så man kör dubbla anslutningar där senare?

/Micke

Vet inte riktigt om jag förstår dig, men jag menar att du byter ut delen av gjutjärnsröret som går genom källarväggen. Om du ändå skall göra om källaren inom kort, kanske det inte gör så mkt att ha ett litet hål i golvet där.

Då är du framtidssäkrad, och kan byta avloppet inomhus och utomhus oberoende av varandra.

Och då är det smart att ha en muff på PVC-röret innanför väggen, som du kan använda när resten blir utbytt invändigt.

Det blir då, utifrån och in
Gjutjärn (eller vad du nu har utanför huset)
Övergång, t.ex Fernco
PVC (genom vägg, med muffände innanför vägg)
PVC (liten bit, för att ha en slätände att ansluta övergång mot)
Övergång, t.ex. Fernco
Befintligt gjutjärn

Blev det mer förståeligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.