Byggahus.se
Hej
Jag står i begrepp att byta och komplettera avlopp i en f.d toalett och klädkammare som ska förvandlas till badrum.
Idag är rören i gjutjärn till toalett och handfat.
Dessa ska bytas till plast och kompletteras med en golvbrunn till duschen och en avsättning för eventuellt framtida tvättmaskin.
Ska det vara slätände som sticker upp ur plattan eller ska det vara muff?
Plattan kommer att bilas bort och ersättas med EPS betong och flyspackel.
Planen är att dra in en stam med 110 rör och sedan göra påstick med 50 mm rör för handfat och tvättmaskin samt 75mm för golvbrunn.
Fredrik

Det bästa och korrekta är muff men om det är helt omöjligt så kan du använda slätändan - det finns anslutningsmuffar som kan köpas senare.

OK. Eftersom jag vet höjden på befintlig platta och den nya ska ha samma höjd så borde det inte vara hela världen att dra streck med en spritpenna innan vi sätter fart och bilar.
På så vis vet vi ju på vilken höjd rören ska hamna :)
Fredrik

Du kan köra antingen slätände eller muff till handfat och tvättmaskin. Finns gumminipplar till båda varianterna. Föredrar dock själv att avsluta med muff, men då är det lite mer noga med höjden över färdigt golv. Till wc använder du en wc-stos avsedd för detta. Den kan du kapa i rätt höjd när golvet är färdigt.

• Gilla
nerx
  • Laddar…
roland53 skrev:
Det bästa och korrekta är muff men om det är helt omöjligt så kan du använda slätändan - det finns anslutningsmuffar som kan köpas senare.
Man brukar nog inte ha muff utan man låter en speciell WC anslutning komma upp ur plattan med en slätände som sedan kapas till rätt höjd när golvet är färdigt.

Se exempel bild:

http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/htp-wc-anslutning-rak.php

S
oceanis skrev:
Man brukar nog inte ha muff utan man låter en speciell WC anslutning komma upp ur plattan med en slätände som sedan kapas till rätt höjd när golvet är färdigt.

Se exempel bild:

[länk]
mera vanligt att avloppet kapas och man sätter dit bara en gummi muff.
än den där delen med rör och gummi

SBH skrev:
mera vanligt att avloppet kapas och man sätter dit bara en gummi muff.
än den där delen med rör och gummi
Men då begränsar du dig i wc stol för då måste du ha en stol med anslutningsrör som garanterat går ner i ett 110 rör inkl tätningsring. Den jag tog som exempel har ju, vilket de flesta wc anslutningar har, en större diameter i anslutningsdelen som gör att du då har har lättare att få i en wc stol. Jag är tveksam till att du ens får ner de flesta stolar i ett 110 rör överhuvudtaget.

S
oceanis skrev:
Men då begränsar du dig i wc stol för då måste du ha en stol med anslutningsrör som garanterat går ner i ett 110 rör inkl tätningsring. Den jag tog som exempel har ju, vilket de flesta wc anslutningar har, en större diameter i anslutningsdelen som gör att du då har har lättare att få i en wc stol. Jag är tveksam till att du ens får ner de flesta stolar i ett 110 rör överhuvudtaget.
jag mena till just bara wc rör. stort rör fram till badrum. stort rör till wc. mindre till brunn. ännu mindre till handfat.

vid gjuten platta har man ju dragit rör till rätt ändamål.
jag har väl ett annat tänk bara

SBH skrev:
jag mena till just bara wc rör. stort rör fram till badrum. stort rör till wc. mindre till brunn. ännu mindre till handfat.

vid gjuten platta har man ju dragit rör till rätt ändamål.
jag har väl ett annat tänk bara
Ja tänket är nog annat för vad är "stort" rör ?
Normalt avlopp brukar vara 110 och om du drar det upp genom golvet och slutar ovan golv vid WC stolen så är det tveksamt att du ens får ner stolen i detta rör. Därför brukar man ju avsluta med ett anslutningsrör som är ett slätt rör utan muff men med en större diameter än 110 röret. På denna slät ände trycker du fast en gummimuff som tar lite olika diametrar. Detta eftersom porslinet kan variera lite beroende på fabrikat och pga tillverkningsprocessen.

Exempelbilden jag länkade till var just ett sådant rör med slätände men det du såg var den lösa gummimuffen påsatt bara.

Det som kommer upp ur plattan skall vara den delen med större diameter och det finns olika långa anslutningar att välja på.

Redigerat:
Om vi översätter det här till hur jag ska göra så tolkar jag det som att man ska låta ett 110 rör med slätände sticka upp ur golvet och sedan kapar man det när det dags att montera toastolen.
Vad gäller tvättställ och tvättmaskin så ska det vara muff.
Har jag fattat det rätt ?
Fredrik

S
oceanis skrev:
Ja tänket är nog annat för vad är "stort" rör ?
Normalt avlopp brukar vara 110 och om du drar det upp genom golvet och slutar ovan golv vid WC stolen så är det tveksamt att du ens får ner stolen i detta rör. Därför brukar man ju avsluta med ett anslutningsrör som är ett slätt rör utan muff men med en större diameter än 110 röret. På denna slät ände trycker du fast en gummimuff som tar lite olika diametrar. Detta eftersom porslinet kan variera lite beroende på fabrikat och pga tillverkningsprocessen.

Exempelbilden jag länkade till var just ett sådant rör med slätände men det du såg var den lösa gummimuffen påsatt bara.

Det som kommer upp ur plattan skall vara den delen med större diameter och det finns olika långa anslutningar att välja på.
du menar att man bara ska ha gummimuffen?

Fredrik Å skrev:
Om vi översätter det här till hur jag ska göra så tolkar jag det som att man ska låta ett 110 rör med slätände sticka upp ur golvet och sedan kapar man det när det dags att montera toastolen.
Vad gäller tvättställ och tvättmaskin så ska det vara muff.
Har jag fattat det rätt ?
Fredrik
Nä du tolkar fel.

Upp ur golvet skall en WC anslutning komma och det är den delen med större diameter än 110 som kommer upp.

Om du vill vara säker väljer du tex en sådan här http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/htp-wc-anslutning-rak-l262-mm-gra.php

Som har en ganska lång del med stor diameter. Tätskiktet skall sedan dras upp på denna del och det finns tätmanschetter för detta. Sen lägger du golv, klinker etc vad du nu skall ha och sen när allt är klart och det är dax att montera stolen så kapar du ner röret till rätt höjd, trycker dit gummitätningen och monterar stolen.

Den även se ut så här http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/110x885gr-htp-wc-ansl.html

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
SBH skrev:
du menar att man bara ska ha gummimuffen?
?????

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.