Ska det vara såhär?? *rolla tak*

6k läst  16 svar

1. fresve
    Medlem Nivå 11
    Är det verkligen meningen att rollern skall skvätta så förbaskat med färg?? :)
    Jag har faktiskt bara en 4-litersdunk med lacknafta, och jag har 2/3 av taket kvar o måla.. PLUS en omgång till.. :)

Skämt o sido, hur gör jag fel? Måleri kanske är en prylsport, så jag har fel roller? :)
    Jag tvivlar på att "riktiga" målare kommer hem varje dag prickiga som jag efter en timme.

/ Glad amatör
    Alla tolkningar av frisyren undanbedes, jag jobbar ju hemma i ensamheten för tusan, då blir det ingen hårvård när man kliver upp!

2. fresve
    Medlem Nivå 11
  3. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Får du färgen på skallen så är det ett tecken på att du drar rollern för fort över taket, kör långsammare så kommer det att gå bra.
    Jag förmodar att viskositeten på färgen är rätt och att du rört om den innan du börjar måla?

4. fresve
    Medlem Nivå 11
    Jodå, jag har rört om. Och nu måste jag köpa mer färg, som vanligt stämmer ju inte det som står på burken angående m2/l.
    Jag körde rätt lugnt iaf, *tycker jag*. Kan det även vara skillnader på typ av roller, jag har modell billig. Färg har jag dock modell dyr, Beckers Grepp.

Tror att jag har läst att det skall vara mycket färg på rollern, stämmer det?

5. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Så mycket färg på rollern som bara går utan att det rinner i rännilar ner i håret!

Billiga rollers funkar bra om du INTE köper de på Rusta för de luddar av sig kopiöst. Vi har använt ByggMax rollers och de har varit kanonbra!

6. N
    Medlem Nivå 1
    jodå även målare blir prickiga i ansiktet när vi rollar tak :)
    med tanke på att du skrev att du tvättade dej med lacknafta, så antar jag att du målar med en alkydfärg (oljefärg)
    då kan jag lugnt informera dej om att den är lite besvärligare än vattenspädbar färg, när de kommer till hur prickig man blir

men får du färgdroppar och större blaffor, så har du fel verktyg eller teknik ;)

7. fresve
    Medlem Nivå 11
    Hehe, som tur är är det bara mindre prickar, och ja, det är en alkydfärg jag grundar med, skall avsluta med ett lager vattenbaserad färg, det är ju lite smidigare att få bort på huden. Förhoppningsvis slipper jag kanske prickarna med den färgen. :) Jag får återkomma med om det stämmer att det går smidigare med den vattenbaserade färgen. :)

Färgen var slut!!! Blev lite skogstokig, fick köpa 6 enlitare istället. Får hämta dem ikväll, så det blir till att måla hela helgen.

8. H_L
    Medlem Nivå 6
    Bara en liten kommentar. På ett sånt fint paneltak, borde du inte målat med pensel eller spruta då för att slippa rollermönster? Nu finns det förstås fina rullar som knappt ger någon struktur alls...

9. fresve
    Medlem Nivå 11
    Jo, givetvis.
    Efter mycket prövande på hela nedervåningen så har jag kommit fram till följande, som oxå diskuteras i flera trådar här:
    Det går absolut fortast, och sliter minst på mig som person att först rolla 3-4 plankor en viss längd, och sedan fixa till håligheterna mellan plankorna, och dra över hela brädorna med pensel.
    I fallet som det var nu så var det precis lagom att ta tre plankor hela bredden i rummet med roller, och sedan gå över med pensel. På min nedervåning körde jag en 5-6 i bredd, men kanske bara 2-3 meter. Tar man mer med roller så hinner det torka innan jag hinner dit med pensel.
    Första rummet jag målade körde jag enbart med pensel, det tog nog dubbelt så lång tid, och jag orkade hälten så många m2.

/ Fredrik

10. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    lite ot... finns det någon anledning att inte måla brädorna innan man sätter upp dem?

11. ikeahantverkaren
    Medlem Nivå 7
    nej .Det blir bäst och enklare om du målar innan i och med att panelen rör sig så slipper man dit igen med penseln.

12. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Kan vara två anledningar att man inte målar innan:

1. Virket är inte tillräckligt torrt.
    2. Paneltaket går inte slå ihop i sponten för att färgen bygger för mycket/färgdroppar torkar fast i not/spont.

13. T
    Medlem Nivå 5
    Hmm.... tunnad alkydfärg.. Det lär stänka endel hur duktigt du än är.

Fråga efter en reklamkeps i färgbutiken (förvånad över att dom inte skickat med det) och fixa ett par bra skyddsbrillor.

Tja, bra blir det ju iaf!

14. fresve
    Medlem Nivå 11
    I mitt fall: Det var redan suttit där i 29 år.. :>

15. fresve
    Medlem Nivå 11
    Jag har aldrig sagt att den är tunnad?
    Jag överdriver nog stänkandet lite, nu har jag målat den 2:a tredjedelen oxå, tog det lite lugnare, stänkte lite mindre, men droppade mer från penseln istället.. :p
    Måla tak är inte kul, hoppas det är över efter helgen!
    Sista tredjedelen uppgång till våning 2, där det är två våningar högt ca 15 m2, imorgon skall jag balansera på en ställning, och något annat jag får hitta på i trappan för att nå upp.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: