Hantverkare har renoverat mitt badrum. Nu när jag tar loss tillufts-donet och tittar in en genomföringen så ser det... lite konstigt ut?
Framförallt tänker jag på att
1. Var är silikonet? Om jag fattat rätt ska alla genomföringar vara tätade med silikon för att inte bryta våtspärren.
2. Var är våtspärren? Det borde väl synas när man tittar in här
Tänkte kontakta hantverkaren men vill kolla med er först.
Tacksam för alla tankar och råd!
Framförallt tänker jag på att
1. Var är silikonet? Om jag fattat rätt ska alla genomföringar vara tätade med silikon för att inte bryta våtspärren.
2. Var är våtspärren? Det borde väl synas när man tittar in här
Tänkte kontakta hantverkaren men vill kolla med er först.
Tacksam för alla tankar och råd!
Alltså, jag tänkte mig att det skulle sitta som skydd mot att fukt tränger in mellan kakel och väggen. Typ som det gröna på bilden jag ritat.E etompau skrev:
Anledningen till att jag undrar är pga att när jag monterade en handukshängare på motsatt vägg i badrummet, så läste jag mig till att det var viktigt att täta med silikon i genomföringen när jag borrat hål för pluggen, för att inte bryta tätskiktet. Och den väggen är flera meter från duschen. Medan dessa typ JÄTTEHÅL sitter rakt i duschen....
Tror det blir svårt att få det bli bra med silikon på den ytan. Kanske bättre att få till en god tätning mellan ventil och kakelyta.HummelmanP skrev:
Alltså, jag tänkte mig att det skulle sitta som skydd mot att fukt tränger in mellan kakel och väggen. Typ som det gröna på bilden jag ritat.
Anledningen till att jag undrar är pga att när jag monterade en handukshängare på motsatt vägg i badrummet, så läste jag mig till att det var viktigt att täta med silikon i genomföringen när jag borrat hål för pluggen, för att inte bryta tätskiktet. Och den väggen är flera meter från duschen. Medan dessa typ JÄTTEHÅL sitter rakt i duschen....
Det verkar skumt att det finns både till- och frånluft i badrummet och med så här kort avstånd mellan ventilerna och precis vid badkaret som det ser ut på bilderna.
Självklart ska det finnas både till och frånluft i ett badrum.
Det vanliga är att tilluften tas från övriga lägenheten genom springa i dörrtröskel. Här finns tydligen separat tilluft till badrummet. Inget konstigt så länge ventilen sitter vettigt till. Det gör den definitivt inte i detta fall.
Verkar heller inte som man försökt hantera bekymret på minsta sätt. Du har helt rätt i att detta behöver kollas upp. Har du eller föreningen anlitat hantverkaren?
Det vanliga är att tilluften tas från övriga lägenheten genom springa i dörrtröskel. Här finns tydligen separat tilluft till badrummet. Inget konstigt så länge ventilen sitter vettigt till. Det gör den definitivt inte i detta fall.
Verkar heller inte som man försökt hantera bekymret på minsta sätt. Du har helt rätt i att detta behöver kollas upp. Har du eller föreningen anlitat hantverkaren?
hscn skrev:
Självklart ska det finnas både till och frånluft i ett badrum.
Tack för svar! Det är jag som anlitat hantverkaren. Men första steget är nog att jag tar hit föreningens fastighetsskötare som får titta och svara på hur det är tänkt/borde se ut. Är ju flera identiska lägenheter i samma hus, så jag är nyfiken på hur detta är löst i deras badrum. Sedan får jag ta kontakt m hantverkaren. Undrar bara om det finns garanti för sånt här? Har för mig att jag fick ett våtrumsintyg som jag bör leta upp...
Tror grejen är att detta intag är det enda för tilluft som det är lite blås i i hela lägenheten. I övrigt finns bara en liten ventil under ett av fönstren.E etompau skrev:
Vi hade liknande i ett HSB hus vi bodde i för många år sedan fast där var tilluften i kortändan av badkaret (så det drog kallt om nacken när man satt i badet) och frånluft ovanför duschen i motstående ända...
I det huset var det dock vanligast att man pluggade tilluften när det renoverades (men det krävdes då ventilgaller i badrumsdörren eller 30 mm springa).
I det huset var det dock vanligast att man pluggade tilluften när det renoverades (men det krävdes då ventilgaller i badrumsdörren eller 30 mm springa).