Hej.
Skenorna kom upp igår och ledningarna.Ska jag acceptera detta?De använde slangar bara där ledningarna går in under pannorna.Som ni ser så hänger ledningarna mellan skenorna utan skydd även där där dem korsar skenorna.risk för skavning/nötning ?
Skenorna kom upp igår och ledningarna.Ska jag acceptera detta?De använde slangar bara där ledningarna går in under pannorna.Som ni ser så hänger ledningarna mellan skenorna utan skydd även där där dem korsar skenorna.risk för skavning/nötning ?
Skjut upp en eller ett par pannor och se hur takkrokarna har fästs. Då ser du i vad de är fästa. Passa på att fota. Takkrokarna kanske är för klena? När det kommer snö på panelerna blir solcellspanelrna väldigt tunga och takkroksarmarna böjs ner mot underliggande pannor och pannorna riskerar att knäckas. Risk för vatteninläckage. Takkroksarmarna ska sitta där uppåt 40 år och det vill till att de sitter väldigt gott förankrade i takstolsvirke. Vad är det för växelriktarfabrikat? Panelfabrikat? Montagematerialfabrikat?
Det kommer nog dessutom att hänga ner solarkablar från varje panel mot takbeläggningen.
Är det 3 rader paneler i porträtt?
Det kommer nog dessutom att hänga ner solarkablar från varje panel mot takbeläggningen.
Redigerat:
Tack för ditt svar.A Arnodt skrev:Skjut upp en eller ett par pannor och se hur takkrokarna har fästs. Då ser du i vad de är fästa. Passa på att fota. Takkrokarna kanske är för klena? När det kommer snö på panelerna blir solcellspanelrna väldigt tunga och takkroksarmarna böjs ner mot underliggande pannor och pannorna riskerar att knäckas. Risk för vatteninläckage. Takkroksarmarna ska sitta där uppåt 40 år och det vill till att de sitter väldigt gott förankrade i takstolsvirke. Vad är det för växelriktarfabrikat? Panelfabrikat? Montagematerialfabrikat?
Frågan gällde ledningsdragningen
Kan ordna bilder på infästningen av krookarna men det är en aluminium platta på ca 10x8cm med vill minnas 6 hål.Takstolarna är 45mm breda så två större byggskruvar användes.+ nån tätningsmassa mellan plattan och masonitskivan.Allt verkar vara stabilt de gick på senorna sen även jag var uppe och gick på dem.
Växelriktaren är en Huawei sun2000 ktl 8kw M1.24 paneler 12 st på var sin sida av takkupan.
Panelerna:WINAICO wst-370MGL
Hittad en bild på kroken.Verkar vara kraftig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt ledningsdragningen är tveksam.Det kan inte vara Ok.
Ledningarna fästs upp i kanten på panelen vid montering och får inte ligga mot pannorna när det är klart.
Fick mina monterade i våras och installatören var VÄLDIGT noggrann och kollade hela tiden att inga kablar hängde ner.
Så låt dem montera och kika själv i mellanåt.
Fick mina monterade i våras och installatören var VÄLDIGT noggrann och kollade hela tiden att inga kablar hängde ner.
Så låt dem montera och kika själv i mellanåt.
Aha, 3 rader porträtt med 4 paneler på ömse sida om en takkupa.
Takkupa, men då får du tvungetvis vandrande skugga på panelerna. Ett typiskt fall att använda effektoptimerare, åtminstone på paneler närmast takkupan.
Det ska stå i anbudet specificerat antal och fabrikat och typ av allt vad de offererar för anbudspriset de vill ha. Annars vet du ju inte vad du köper.
Man kommer knappast åt att fästa upp solarkablar bakom panelerna. Det är ju bara ca 80 mm mellanrum. Du får knappt in handen. Det finns dessutom inget på baksidan av en panel att fästa solarkablar i. Det är en svårighet.
Har de slipat ur i ovanliggande takpannorna för takkroksarmarna?
Takkupa, men då får du tvungetvis vandrande skugga på panelerna. Ett typiskt fall att använda effektoptimerare, åtminstone på paneler närmast takkupan.
Det ska stå i anbudet specificerat antal och fabrikat och typ av allt vad de offererar för anbudspriset de vill ha. Annars vet du ju inte vad du köper.
Man kommer knappast åt att fästa upp solarkablar bakom panelerna. Det är ju bara ca 80 mm mellanrum. Du får knappt in handen. Det finns dessutom inget på baksidan av en panel att fästa solarkablar i. Det är en svårighet.
Redigerat:
ja de har slipat ur för pannorna.Ja 2 optimerare har jag ska monteras närmast takkupan en på var sin sida.4 paneler på breden 3 på höjden.12 på ena sidan 12 på andra sidan kupan.24st totalt.A Arnodt skrev:Takkupa, men då får du tvungetvis vandrande skugga på panelerna. Ett typiskt fall att använda effektoptimerare, åtminstone på paneler närmast takkupan.
Men skulle inte ledningarna ligga i slang där dom korsar senorna?är inte risken stor där för slitage på ledningen?Där jag har markerat med rött den långa sträckan mellan skenorna har inte mätt men minst 130-140cm är det där kommer vinden att gunga på ledningen.Jag fär kanske gå upp i morgon och skruva dit nån pinne mellan att fästa ledningen i.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De kanske inte jobbar nu på helgen? Trådskaparen vill möjligen ha på fötterna när de kommer på måndag morgon för att kunna ge en rejäl och välgrundad tillrättavisning.
Ett UV-beständigt plaströr diameter ca 16 mm eller 20 mm vore lämpligt att leda solarkablarna genom. Bättre än sladdring flexslang som inte ens är uppfäst.
Ett UV-beständigt plaströr diameter ca 16 mm eller 20 mm vore lämpligt att leda solarkablarna genom. Bättre än sladdring flexslang som inte ens är uppfäst.
A Arnodt skrev:De kanske inte jobbar nu på helgen? Trådskaparen vill möjligen ha på fötterna när de kommer på måndag morgon för att kunna ge en rejäl och välgrundad tillrättavisning.
A Arnodt skrev:De kanske inte jobbar nu på helgen? Trådskaparen vill möjligen ha på fötterna när de kommer på måndag morgon för att kunna ge en rejäl och välgrundad tillrättavisning.
Och nu till att undvika lägga stora slingor för att undvika minska störningar.
Gjorde en skiss hur de ska lägga kablarna.12+12 paneler:
Ovan takkupan ligger ledningaran i allafall i slangar paralelt under pannorna tror inte att de är klammrade med det är nog ok.
Panelerna kopplas ihop bara med intilliggande men skulle inte ledningarna löpa paralellt i hela sträckan?Ska jag kräva att de gör så?
Som du visar på skissen där omfamnas en yta på ca 2 x 8 m2 med solarkablarna. En fin stor spole för att inducera överspänning i när blixten slår ner i närområdet. Är panelerna 1 x 2 m?
Kanske så här istället?
Kanske så här istället?
Redigerat:
panelerna har ett mått på 1,767 x 1,050mm.
Jag håller med, den ledningsdragningen ser bättre ut men rent teknikst kanske är det svårt med den tillbakagående helldragna svarta ledningen.Den går ju mellan två skenor under panelerna,hur/var skulle dem kunna fästas upp?
Jag håller med, den ledningsdragningen ser bättre ut men rent teknikst kanske är det svårt med den tillbakagående helldragna svarta ledningen.Den går ju mellan två skenor under panelerna,hur/var skulle dem kunna fästas upp?
Hej.panelerna blev uppsatta förra veckan som skriven tidigare 24x370w.Det var nästan mörkt när de skulle mäta dc spänningen från panelerna före växelriktaren.De mätte under 1dcv.Ok tänkte jag kollar nästa dag när solen är uppe,samma resultat med båda mina multimätrar.Hör med montörerna de skulle tillbaka ändå.Efter det smsar de att det är visst spänning i trådarna,och skickar denna bild till mig
Har 2 optimerare,är det de som gör att man inte kan mäta rakt i trådarna?Eller?
Logga in
Skapa konto
Har 2 optimerare,är det de som gör att man inte kan mäta rakt i trådarna?Eller?
Är alla 24 st panelerna seriekopplade och kopplade till en enda MPPTingång på växelriktaren?
En MPPTingång på en växelriktare brukar tåla högst 1000 Volt(om högre knäcks den). Men den växelriktaren du valt kanske tål mer? Kolla i databladet! 24 st 370 paneler i serie där varje ger ca 40,8 Volt tomgångsspänningen är 979,2 Volt. Men man måste ha marginal till 1000 Volt, och 20 volts marginal är på tok för litet. Jag undrar om växelriktartillverkaren medger så många i serie. Har du fått beräkningen utförd med växelriktartillverkarens program? De brukar vara väldigt försiktiga för att slippa ifrån ansvar om växelriktaren nu pajar. Har firman kollat att de får koppla så många i serie?
Du nämner 2 st effektoptimerare, vadå för några SolarEdge? Eller är det Tigo? Vilken typ?
En MPPTingång på en växelriktare brukar tåla högst 1000 Volt(om högre knäcks den). Men den växelriktaren du valt kanske tål mer? Kolla i databladet! 24 st 370 paneler i serie där varje ger ca 40,8 Volt tomgångsspänningen är 979,2 Volt. Men man måste ha marginal till 1000 Volt, och 20 volts marginal är på tok för litet. Jag undrar om växelriktartillverkaren medger så många i serie. Har du fått beräkningen utförd med växelriktartillverkarens program? De brukar vara väldigt försiktiga för att slippa ifrån ansvar om växelriktaren nu pajar. Har firman kollat att de får koppla så många i serie?
Du nämner 2 st effektoptimerare, vadå för några SolarEdge? Eller är det Tigo? Vilken typ?
Redigerat:
Ja alla är kopplade i serie.Jag hade panelerna i garaget på en pall.Ställde upp en solen sken in i garaget kopplade på multimätern och fick 40.8V.A Arnodt skrev:Är alla 24 st panelerna seriekopplade och kopplade till en enda MPPTingång på växelriktaren?
Har bara två ledare ner från taket.
Växelriktaren är en huawei sun2000 8ktl-M1
Optimätare 2st huawei sun2000 450W-P
Växelriktaren har en max input voltage 1100vd.c
Jag kopplar klart i centralen imorgon allt annat är klart men ska försöka drifta även?
Försäljaren som har varit här borde väl räknat på hur panelerna ska kopplas och vad växelriktaren tål?
Kan optimätrarna stör a mätningen men allt blir ok när anläggningen är i drift?
Redigerat:
Aha, du monterar och kopplar själv en anläggning. Jag känner inte till lågpris kinagrejer, men varje SolarEdge effektoptimerare ger ut en säkerhetsspänning på 1 Volt, så länge en SolarEdge-växelriktare är avstängd. Slår man på SolarEdge-växelriktaren börjar SolarEdge-effektoptimerarna att jobba. Kanske är något liknande för dina kinagrejer?