Nu är jag irriterad. Splirrans nya och dyra fanskap till fönster. Och efter att ha putsat dem säkert 10 gånger så är resultatet detsamma!
Jag är så trött på dessa smileysar som grannarna typ tror att barnen har kladdat dit på fönsterna. Säkert 10 sugproppsmärken på vardera fönster. Dem går bara inte bort!

Här finns bilder tagna idag.
http://ciialillan.blogg.se/?tmp=30095232

Jag har varit i kontakt med tillverkarna som varit här. Dock var vädret på strålande humör och inte en sugpropp syntes... Han rek oss att fortsätta putsa (så roligt är det faktiskt inte..) Annars skulle vi reklamera igen till våren.. Vafan, våren?!

Vad säger ni?
(ett annat fönster ska bytas ut förresten för det var kladd i det och repor utanpå)

Vad har du putsat med för medel?
Jag skulle rekommendera varmt vatten med Yes diskmedel ev lite isopropanol i också. Gå över först med diskborste och vatten/YES. Köp en riktig gummiskrapa och en rakbladsskrapa.

När du har gått över med diskborsten se till att fukta rutan lite med en blomspruta med lite vatten och Yes.
Skrapa sdan hela rutan med rakblad.

Sista putsningen när rutan är torr gör du med en mikrofiberduk.

Blir den inte ren av detta så reklamera

Satt och läste om något liknande på Velux hemsida igår om sugproppsmärken på deras takfönster. Detta är vad de rekommenderar.
Citat:
Märken från sugklocka syns på glasytan! Vad ska jag göra?Märken från sugklocka syns bara när rutan är fuktig. Märkena har skapats när sugklockan har använts under tillverkningen och då förändrat spänningen som finns i glaset. Dock kan dessa märken tas bort genom att följa dessa instruktioner: Applicera SONAX på glasrutan och polera fönstret snabbt och noga med en mjuk trasa under 10 minuter. Som alternativ kan man använda en polermaskin (3-4 minuter med max 2000 varv per minut) SONAX kan köpas hos de flesta bilhandlare.Slut citat.
Finns på http://www.velux.se/privat/support/vanliga_fragor/fler_vanliga_fragor
Nu vågar jag kanske inte säga att det funkar på dina fönster, men du kan ju höra med fönstertillverkaren om de rekommenderar något liknande. Eller om de avråder från att polera med sonax.

Tack för era tips!
Ska höra med dem och testa det som inte redan gjorts.

Avklarat är : Yes diskmedel, såpa, ajax fönsterputs, bra och dyr gummiskrapa, disktrasa, handduk som inte blivit tvättad med skjöljmedel, rakblad på skrapa...

Man blir ju bara så lack när man gett så mycket pengar.. =/

Det är ingen ytbeläggning på rutan som kan ta skada av för mycket polerande? Finns ju vissa rutor som är belagda för att minska in/utstrålning eller få självrengörande effekt. Kan ju vara bra att inte dra på med slipmedel på något sådant.

En måhända något korkad fråga: det är inte så att märkena finns på insidan av fönstret, dvs den inbyggda, där du inte kommer åt?

Så uppfattar jag att det är på våra fönster hemma. Altlså precis som bonnier säger.

Pröva med sidol . Det är glasputs som man använder till keramikhällar. Detta medel använder jag vid märken,smuts på glasen när jag monterar fönster. Fick tipset av velux en gång för många år sedan.
Sidol repar ej glaset.

Jag kan inte låta bli att kommentera enligt följande.

Ett fönster skall oberoende av yttre omständigheter inte ha några synliga defekter. En synlig smiley-figur, som tydligt framgår av dina bilder, är en klar avvikelse från ett fönsters förväntade egenskaper. Det vill säga att det skall vara rent och utan märken. Skulle det vara så att märkena går att putsa bort ankommer detta på tillverkaren och reklamation skall göras hos säljföretaget, som skall låta avhjälpa felet. Undviks själv åtgärder som kan skada fönstret.

Den tillverkningstekniska frågan om varför märkena uppkommer är inte av betydelse.

Säljaren har rätt att vidtaga rättelse, varefter som alternativ hävning av köpet bör kunna göras. Tänk på att skadan inte bara är kostnaden för fönster utan normalt vad som kan tillkomma runt om i form av transport, montering och liknande. Jag föreslår att du vänder dig till konsumentvägledaren i din kommun alternativt att du anlitar en advokat. Kostnaden för det senare, med avdrag för kostnad för självrisk, kan normalt täckas av hemförsäkringen. Lägsta "tvistevärde" är ett halvt basbelopp eller lite över 20 000 kr. Är värdet mindre kan man vända sig själv direkt till domstol, så kallat förenklat tvistemål. Domstolen hjälper då parterna att komma till en lösning. Ansökningsavgift och intruktioner kan du hitta på domstolsverkets hemsida.

Stå på dig. Smileys är roligt men inte på nya fönster.

Jag är också rädd för att gubbarna sitter på insidan... Känns heller inte roligt att lägga ner så mycket energi på något som husmannen säger, nytt glas som bör vara utan fläckar och annan skit.
Vi kommer att reklamera en gång till då de ändå ska hit och byta ett fönster.

Finns det några regler för hur "gamla" fönsterna ska vara när man köper? Problemfönsterna vi har är från 2009 (står i dem) men vi köpte ju vid års-skiftet 2010/2011.?

Andra problem jag haft är som små droppar i en fin linje på alla fönster. Ser ut som torkade vattendroppar. Bara det att dem går inte bort med annat utan rakblad... Sedan silikonkladd på många fönster. =/

-RB- skrev:
Satt och läste om något liknande på Velux hemsida igår om sugproppsmärken på deras takfönster. Detta är vad de rekommenderar.
Citat:
Märken från sugklocka syns på glasytan! Vad ska jag göra?Märken från sugklocka syns bara när rutan är fuktig. Märkena har skapats när sugklockan har använts under tillverkningen och då förändrat spänningen som finns i glaset. Dock kan dessa märken tas bort genom att följa dessa instruktioner: Applicera SONAX på glasrutan och polera fönstret snabbt och noga med en mjuk trasa under 10 minuter. Som alternativ kan man använda en polermaskin (3-4 minuter med max 2000 varv per minut) SONAX kan köpas hos de flesta bilhandlare.Slut citat.
Finns på [länk]
Nu vågar jag kanske inte säga att det funkar på dina fönster, men du kan ju höra med fönstertillverkaren om de rekommenderar något liknande. Eller om de avråder från att polera med sonax.
Frågan är nog VAD man föreslår att man polerar med. Sonax är inte ett medel utan en av tysklands största tillverkare av bilvårdsprodukter. Dom har ett rätt stort sortiment och det är ju inte självklart vad man ska polera med i detta fall.

Inte skall man behöva ta fram polermaskiner och lägga en timme på varje nytt fönster man köpt, gränsen för mig går väl vid att skrapa bort någon liten silikonkladd och polera bort något litet märke. Är det mer än så, så får det bli en reklamation av fönstret/glaset.

Jag har bestämt mig för att köra en sista vända på konceptet Yes diskmedel och vatten, som han från firman sa.
Efter det blir det en reklammation till. Det är fan inte mänskligt att ta såna priser om man ska behöva jobba bort märkena på dem!

Frågar igen. Finns det några regler för hur "gamla" fönsterna ska vara när man köper? Problemfönsterna vi har är från 2009 (står i dem) men vi köpte ju vid års-skiftet 2010/2011.?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.