Som titeln lyder, tänkte ge mig på att bygga en friggebod som ska agera som kallförråd. Har en ritning som jag snott online som jag utgår ifrån, men kommer göra vissa modifikationer.

Tänkte använda mig av markskruv.

Marken har ojämn höjd och mycket sprängsten. Har googlat fram att man kan förborra detta innan man kör ner markskruven. Måste jag jämna ut marken, eller kan man skruva ner skruvarna olika längt för att få en plan grund, eller använda olika långa skruvar?

Att bara beställa grus och fylla upp känns ju inte som det kommer hjälpa, det bär ju ingenting. Vi pratar om en höjdskillnad på kanske 10-20cm från ena kortsidan till den andra.

Ska man sätta något form av skydd i U formen på markskruven där träregeln ska sitta eller är det bara att sätta i trä mot metall?

Några andra tips att tänka på? Vilka verktyg bör man införskaffa direkt?

• 3D-modell i SketchUp av ett byggprojekt med dimensioner för konstruktionens delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TonHel
  • Laddar…
Du bör skruva ner markskruven lika långt och isåfall sätta en stolpe där. Att lämna 20 cm högre i ena ändan av huset kan leda till att skruven sjunker. Så blev det för min bod, ficka lyfta och rätta till iofs så var det på lerjord. Att få ner markskruv i sprängsten låter svårt.

• Gilla
byggalitehursomhelst
  • Laddar…
B
Markskruv i den marken lär bli svårt. Jag har provat markskruv i stenig miljö förut.

Gräv ut och lägg tomrör som du fyller med betong och stolpskor istället.

Skruvdragare långt vattenpass och kap och gersåg är nog minimum verktygsmässigt.

• Gilla
byggalitehursomhelst
  • Laddar…
Om marken är hård kan du ställa Boden på trädgårdsplattor. Att få markskruv och plintar att linjera bjälklaget kräver väldig noggrannhet

K
Larsa Larsa skrev:
Om marken är hård kan du ställa Boden på trädgårdsplattor. Att få markskruv och plintar att linjera bjälklaget kräver väldig noggrannhet
Fast det är ju lite fördelen med beslagen i plintarna/skruvarna, att man kan väga in bjälklaget. Beroende på beslaget såklart men mer noggrant än någon centimeter behövs sällan för en friggebod

B BSOD skrev:
Markskruv i den marken lär bli svårt. Jag har provat markskruv i stenig miljö förut.

Gräv ut och lägg tomrör som du fyller med betong och stolpskor istället.

Skruvdragare långt vattenpass och kap och gersåg är nog minimum verktygsmässigt.
Grävde för hand här för laddstolpe ( ca 1 meter djupt) har aldrig varit så trött i mitt liv. Måste nog hyra en grävmaskin i så fall :( Hoppades undvika det

Är det så mycket sten så är plattor eller betongblock enklare. Annars gjuter du fästen som inte är så djup t ex gräv så djupt som går innan du får börja flytta på sten.

Tack för svar! Håller tråden uppdaterad när jag kör igång :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.