Ska bygga ett större garage offert?

2k läst  17 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Företaget jag fick offerten från var en bekants vän. Han har startat ett nytt byggföretag då. Fick offert från andra företag och bekants vän skickade sitt nya offert som var kring 6000 kr i kvm. Priset justerades då jag ändrade på ritningen. Men till saken nu.

Jag har fått ett offert från ett annat byggföretag för 350 000kr billigare men då har varken väggen eller taket samma värde. Det jag fick från bekants vän var isolerade och hade väldigt bra u-värde väggen var det 0.1 och taket 0.08 samt 0.13 på golvet. medans företaget jag fick offert från erbjöd mig sandwichelement med 0.2 u värde på väggen och 0.2 på taket. Sandwichelementen är vad jag förstår av att det är som fasad plåt. Bekants vän hade fibercement i offerten. Dom grundar sig nästan av samma byggsystem bekants vän har lämnat 450kg/kvm snö last på taket. Det är ju över och det är för att enligt deras princip ska inte deras tak inte rasa på några förhållanden då många tak nya som gamla har rasat i år. Medans andra företaget har räknat på kring 300kg/kvm så vad tror ni vad ska man välja? Bekants vän kan bygga det här på 30 dagar medans andra byggfirman sa kring 2 månader.

Ska kika lite och titta mer på offerten men hade vart kul och höra vad ni hade valt. Jag nämner bara skillnaderna dock. Prismässigt ligger ju företaget jag hittade via nätet bättre men sedan är ju bygget något bättre kvalité tror jag av bekants vän eller är jag ute och cyklar?

Redigerat 10 jun 21:02
  2. K
    Medlem Nivå 6
    Jag vet förstås ingenting om företaget du fått offert från, men jag skulle vara försiktig med ett nystartat företag som potentiellt lovar mer än de kan hålla. Det är många byggföretag som startas och går i konkurs innan deras första bygge är slutfört.

• Laddar…
  3. G
    Medlem Nivå 13
    Det skulle jag påstå är omöjligt om ni inte fått stora delar av materialet gratis.

Bara plattan till mitt 100m2 garagebygge går på ca 90.000kr, allt utom markarbete och själva gjutningen är eget arbete.
    5000: markarbete
    5000: makadam
    30.000: kantelement, markisolering, armering.
    5000: golvvärme
    24.000: betong ink transport
    15.000: gjutning
    5000: avlopp/golvbrunnar

Därefter räknar jag med att materialet till resterande garagebygge kommer kosta minst 200.000kr ytterligare.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: