Jag tänkte skaffa centraldammsugare om nåt år eller två men redan nu tänkte jag förbereda för matningen.
Tänkte sätta upp en arbetsbrytare nu när elektrikern (min kusin) ändå är här där jag har tänkt att placera den men undrar om det ska vara en, två eller trefasmatning till den?
10 eller 16A?
Jag har inte bestämt märke eller modell ännu men huset är litet (91 kvadrat + källare) och en modell med cyklon verkar ju smidigt.
Tänkte sätta upp en arbetsbrytare nu när elektrikern (min kusin) ändå är här där jag har tänkt att placera den men undrar om det ska vara en, två eller trefasmatning till den?
10 eller 16A?
Jag har inte bestämt märke eller modell ännu men huset är litet (91 kvadrat + källare) och en modell med cyklon verkar ju smidigt.
Gomorrn!
Det beror nog på märke och modell, så går inte att säga i förväg
Det beror nog på märke och modell, så går inte att säga i förväg
Vår centraldammsugare från -97 kräver ett enfas uttag med 16A. Men det kan nog variera mellan olika fabrikat och modeller. Skulle gissa att de flesta dock är enfas maskiner med stickpropp. Om du monterar ett 16A uttag och matar det med 2,5mm² kablar så tror jag att du är förberedd för att kunna välja fritt bland det som finns till hushåll när det gäller centraldammsugare.
Stickpropp till och med, där ser man. Känns ju i allra högsta grad som en fast installation förvisso men bra då vet jag att det räcker med enfas i alla fall och troligtvis 10A/3g1,5.
Är precis på andra sidan om väggen där centralen sitter så blir nog 3g2,5 för säkerhets skull. Blir ju ingen lång kabel så kostnaden är försumbar jämfört med 1,5.
Är precis på andra sidan om väggen där centralen sitter så blir nog 3g2,5 för säkerhets skull. Blir ju ingen lång kabel så kostnaden är försumbar jämfört med 1,5.
de ansluts med vanlig stickpropp i valfritt uttag, så sätt ett uttag o närheten av där den skall varaE EPG skrev:Jag tänkte skaffa centraldammsugare om nåt år eller två men redan nu tänkte jag förbereda för matningen.
10 eller 16A?
Numera finns det ju EU krav att dammsugare inte får dra hur mycket ström som helst.R roli skrev:Vår centraldammsugare från -97 kräver ett enfas uttag med 16A. Men det kan nog variera mellan olika fabrikat och modeller. Skulle gissa att de flesta dock är enfas maskiner med stickpropp. Om du monterar ett 16A uttag och matar det med 2,5mm² kablar så tror jag att du är förberedd för att kunna välja fritt bland det som finns till hushåll när det gäller centraldammsugare.
Förr var det ju vanligt att dammsugare drog runt 1800 W. Liknande modeller nu drar runt 600W.
Klicka här för att svara