Utredning ska undersöka hur byggande på landsbygd kan underlättas.
Du kan läsa artikeln här: Ska bli lättare att bygga hus på landet
2 100 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Ska bli lättare att bygga hus på landet
-
På konsumentens sida · 3 266 inlägg 16 aug 2018 08:51
-
21 aug 2018 08:24 #2
Nog för att det kan vara bra att underlätta byggandet, men själv tror jag det är att BO på landsbygden som är det svåraste. Jobb, transport, service, sjukvård - det är många saker som får en att känna sig nedprioriterad när man väl fått tag på sitt hus utanför storstaden.
-
Allvetare · Visby · 167 inlägg 21 aug 2018 08:3221 aug 2018 08:32 #3
Jag tror faktiskt att det kan vara en bra idé. Det är såpass många, och relativt stora poster, relaterat till att bygga nytt. På landet är det alltid svårare att räkna hem investeringar, men den där plattan på marken kommer kosta X hundra tusen oavsett om det är i villakvarteret just utanför centrum eller 3 mil ut på landet. Kan man få ner bygglovs-, lagfarts- och pantbrevskostnaderna så kommer det ta bort en betydande del av kostnaden relaterat med att bygga. Och ute på landet där värdet av huset kanske blir 2-3 miljoner istället för 4-6 miljoner så är ett par hundra tusen mindre i skatter och avgifter ganska stor del av kakan -
21 aug 2018 08:50 #4
Kanske skulle använt fetstil istället.
Jag är absolut med på att det kan vara bra att underlätta exploateringen, men för egen del känns det liksom menlöst att bygga ett hus någonstans där jag inte kan hitta något jobb och måste åka mil efter mil för att handla eller få sjukvård.
Frågan är väl i vilken ände man ska börja..
Liknande trådar
-
Ska bli lättare att sätta sin egen touch på lägenheten
Artikelkommentarer -
Ikea-ho, hur mkt lättare blir det repor än tex en Franke?
Kök -
Ska bli lättare att ringa i passivhus
Artikelkommentarer -
Nu har det blivit lättare att infoga bilder och smileys i mobilen
Information & Feedback -
Bilvax, glasskydd duschvägg så att det blir lättare att rengöra
Badrum