Ska bestrida en faktura pga oskäligt pris, hur gör jag?

5k läst  40 svar

1. Y
    Medlem Nivå 1
    Arbetet som beställdes (montera varmvattenberedare på en vägg + anslutnig) utfördes inte, vvs-företag fakturerar nu 4 timmar jobb x2 montörer för 5700 kr.

Det som gjordes var tömma vvb, proppande av vv och kv.

Jobbet utfördes sedan av annat företag för mycket mindre pris...

Redigerat av moderator 18 jan 09:38
  2. M
    Medlem · Nivå 11
    Varför monterade dem inte upp och kopplade in den?

Skulle den verkligen bara från marken och upp på väggen i samma rum?

Låter ju helt verklighetsfrånvarande av dem?
    Dem har ju redan gjort halva jobbet liksom.

Men det tar inte 4h att tömma en beredare och sätt på två proppar, det gör det inte. Speciellt inte om man är 2 personer.

3. KnockOnWood
    Bannad · Nivå 25
    Du har väl inte betalt?
    Bestrid fakturan!

Hade de någon förklaring till att de inte gjorde klart jobbet?
    Och varför två man?

4. Bästa svaret

D09
    Medlem · Nivå 24
    Du tar kontakt med dom ( gärna med spårbarhet t ex mail, rek brev, inspelning etc ) där du bestrider fakturan.

Du betalar in det belopp som är skäligt.

Svårt såhär att avgöra om 4 timmar inkl jobbet är oskälig.

Skickar dom påminnelse så bestrider du den också.

Och så håller det på tills du betalar, dom ger upp eller det går till domstol.

Redigerat av moderator 18 jan 09:40
  5. KnockOnWood
    Bannad · Nivå 25
    Det var väl 8 timmar, alltså 4 timmar x 2 personer.
    Och 5700 / 8 = 712,50 kr/timme. Lite material var där kanske också förstås (proppar?).

6. Y
    Medlem Nivå 1
    tack för alla svar! : lite förklaringar: det var 2 pers för det är en 100liters-beredare och det är trångt där den skulle upp, så de trodde det var bättre med 2pers, uppmonterad blev den inte för det var ytterligare en ventil som hade gått sönder (som de skulle åka iväg o handla dyrt först) så jag avbröt det hela och tyckte det var bättre anlita ett annat företag i stället; tycker som D09: betala skälig belopp (enligt de 2875 kr minimidebitering som ju redan är mycket för nästan ingenting) och bestrida resten...

7. Y
    Medlem Nivå 1
    ;; har redan börjat så; återstår hitta skälig belopp... :)

8. T
    Medlem Nivå 10
    Tja, gjorde de fyra timmars jobb var (eventuellt inklusive restid om det inte är en separat post) så är det väl egentligen inte så mycket att göra? Att du avbröt ett beställt jobb för att komplikationer uppstod ska ju inte drabba firman.
    Om de inte lagt ner 2x4 timmar är det en annan femma. Om det var de första gubbarna som pajade ventilen är det ju också en annan femma förstås...

9. D
    Medlem Nivå 6
    Hm, vad var anledningen att du avbröt jobbet? Du hamnar ju i en tokig sits om du ensidigt avbryter ett beställt arbete och inte ger dem möjlighet att göra klart.

10. S
    Medlem · Nivå 6
    De kanske gav ett oseriöst intryck och TS kände sig inte bekväma med dem. Hantverkarna blev då irriterad och saltade fakturan.

11. Y
    Medlem Nivå 1
    ...ju, de gav (trots att man kan kolla de på nätet där de får bra betyg av ett tiotal kunder och olika yrkesspecifika certifieringar -om nu allt detta stämmer-) ett oseriöst intryck pga några olika saker/yttringar de gjorde bl.a. ...; skulle först sälja egna grejer ur sin kampanj, kunde/ville sedan inte skilja kv/vv trots färgmarkering ?!?...

12. KnockOnWood
    Bannad · Nivå 25
    En 100 liters rostfri Nibe VVB väger 31 kg tom.
    Två pers för att lyfta upp den och häkta på upphängningsbeslaget?

D09 gillar
  13. M
    Medlem · Nivå 11
    Jag har både hängt av och hängt upp min 120L Nibe med kanske 10L vatten kvar och det enda som hade vart lättare var någon som stod jämte och siktade in hålen för upphängningen.
    En smidig domkraft hade vart mer användbar då det inte går att vara två som lyfter ändå pga den runda formen.

14. fgo
    Husägare · Nivå 11
    Jag kan inte svara på vad som är skäligt.
    Men med tanke på vikt och att beredaren är tyngre än 15 kg så bör man vara två personer för att lyfta den, om man inte har lyfthjälp. Man har ju lite regler att följa när arbeten utförs som professionell.
    Här finns lite mer att läsa om det
    https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/arbetsstallning-och-belastning---ergonomi/manuell-hantering/

Det verkar som du har fått betala minimideb 2st x 2875kr.
    Jag hoppas det löser sig med fakturan för dig.

15. Y
    Medlem Nivå 1
    japp, precis så var det...hade ju försökt själv först och tyckte efter några timmar att experten kunde lösa det på c:a en timme...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: