Byggahus.se

Ska bärläkten vara spikad innan ränndalen ?

1. D
    Medlem Nivå 8
    Har spikat ströläkten men undrar om bärläkten måste vara spikad innan ränndalsplåten monteras. Har ett svårt tak där jag nog måste ha en plåtslagare till ränndalen. Sen takfotsplåten lägger man under pappen eller ?

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Re: Ska bärläkten vara spikad innan ränndalen ?

Du kan lägga all läkt innan ränndalsplåten. Till ränndaslplåten har jag lagt 45x45 regel från nock till fot parallellt med rännan, och på båda sidorna om rännan, så att jag kan spika plåten i något. Jag har slutat med läkten precis vid denna regel.

Takfotsplåten ligger under pappen. Jag har inte använt någon takfotsplåt.

3. D
    Medlem Nivå 8

Ok.jag har gjort likadant med bärläkten som du.
    Men jag ska ha takfotsplåt för att dölja strö/bärläkt, många sätter denna plåt ovanpå bärläkten som är längst ned på foten, och då visar det sen om du har en läcka i pannorna så vattnet rinner längsmed pappen. Bra eller dåligt...

4. P
    Medlem Nivå 10

jag har gjort som du tänker göra.. använder takfots plåten för att dölja läckten.. (eller plåtslagaren tyckte det var snyggare så)

Naktdelen är väll att takfotsplåten förlorar lite av sin funktion.. ligger ju inte som skydd under pappen längst ner.. Sen undrar jag också om det inte kommer sammlas en massa skit under den, (löv, barr osv..).

Yttligare en naktdel skulle kunna vara att det inte blir ett lika bra luft drag in under tak pannorna efter som plåten hindrar det (till en viss del)..

Men snyggare är det jue.. ;)

hade jag gjort om det i dag så vet jag inte riktigt hur jag skulle göra.. men om 20 år kanske jag ångrar mig :-/

5. S
    Medlem Nivå 8

Jag är av den uppfattningen att takfotsplåten givetvis skall ligga under pappen och skydda den känsliga takfoten och leda vatten från pannor och från pappen ner i rännan. För att dölja nedersta läkten kan man måla sista bitarna svart med täcklasyr el dyl.

6. S
    Medlem Nivå 3

Apropå takfot: Vi har spikat en kil på takstolens nederkant motsvarande strö- och bärläktens tjocklek längst ut (50mm) och tre råspont i bredd (270 mm). Ovan på detta råsponten och pappen. Takfotsbrädan klär sedan in kilen. Detta innebär att nedersta pannraden ligger längst ut i takfoten direkt på pappen. Läkten försvinner därmed ur åsyn.