Byggahus.se

Sjunkande plintar -konstruktion nya plintar för sommarstuga i vattensjuk mark.

1. B
    Medlem · 90 inlägg

Bengt_C

Medlem
    Stuga vid Bottenviken byggd i slutet av 80-talet som ligger på en halvö med egen hjortronmyr 150 meter längre upp mot åsen och relativt krafig lutning ner mot egna stranden vattnet. Marken är ändmorän med sten pimmo och tack och lov sand vid stranden. :cool:
    Även en del berg i dagen och relativt nära marken på olika ställen.
    När man ser skogen känns det som väldigt torrt men nere i marken är det mycket vatten.

Stugan har sjunkit långsamt sedan den byggdes.
    Vi lät en granne gräva ner vinervatten tvärs över skiftet längs med åsen ca 25 m från stugan. Nu har den börjat sjunka mkt snabbare. Kanske gjorde grävningen att vattnet går ner i marken?? Sista 4 åren har den sjunkit 6 cm. :S
    Marken är pimmo men på vårarna blir så vattensjuk att man i en slänt kan ta ett kvastskaft och stöta ner och nät man då stöter upp och ner börjar leran flyta/gunga! (Läste en historia att man byggt en väg i Norge och påverkat marken så mycket att man fick ett jordskred och en månghundraårig gård åkte ner i en fjord.)

Nu har jag grävt ett nytt dike längs med grävningen för att om möjligt leda bort en del ytvatten. Har dock förstått att pimmo har en sugkraft (osmos) så att vattnet stiger uppåt.
    När stugan byggdes ställdes den på plintar. Plintarna har ett mått i botten 30x30 cm.

Nu måste jag börja palla upp den Fick rådet att använda markplattor och ställa Lecablock på dem. Då kan jag med en kombination av Lecablock och brädor fortsätta att pallal upp den kontinuerligt. Sannolikt kommer plintarna att sjunka tills de stöter på en sten??
    Under plattorna skulle jag jämna ut med sand och även fylla sand runt platan.

Låter markplattor och Lecablock som en vettig lösning?

Bygg max säljer markplattor 40X40 cm. Finns det större mått? Jag skulle gärna ha 60x60 cm. Finns det olika tjocklekar/styrka? Behöver jag verkligen tjockare plattor? Jag har idag 7 plintar per bärlina men kommer nog att sätta minst 13 st. (3 bärlinor för en stuga på 56 kvm.)

Jag fick också rekommendationen att lägga markisolering under plattorna. Skivorna skulle ha måttet 120x60 cm och jag skulle kunna ta en halv skiva per martkplatta. Behövs det? Kommer det verkligen att göra en skillnad för tjälen när plattorna är så små? Det är ju riktiga vintrar här uppe. Det skulle finnas olika hård på markisoleringsplattor med olika färg, stämmer det?

Tacksam för ett gott råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.