Sjövalla gård

118k läst  444 svar

1. Mathias12
    Medlem Nivå 13
    Hej!

Tänkte visa lite projekt på vår gård. Vi kallar gården för Sjövalla gård. Det är en gammal gård med anor ifrån slutet på 1700 talet (uppskattning av museet).

Här renoveras det långsamt och målet är att renovera så att det fortfarande ser gammalt ut.

Det som läggs ut nu är sådant som redan är gjort och långsamt kommer vi närma oss dagsläget.

stora huset.jpg

//Mathias

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Prenumerant!

3. K
    Medlem Nivå 8
    Oj!
    I Valla?

4. Mathias12
    Medlem Nivå 13
    ]Hej!

Sjövalla gård köptes av vår familj för ca 7 år sedan. Fastigheten bestod då av fyra timrade hus.

loft hus.jpg
    Lofthuset, detta består av fyra rum varav ett har en platsbygd säng.

häbre.jpg
    Häbret, består av ett rum på nedre plan med en liten kökspanna/eldstad.
    På andra plan finns en öppen spis.

Det hus som vi bor i postade jag i första inlägget.

sen så finns också en liten vedbod.

Husen är placerade i en fyrkant. Mellan husen hittade vi igen en stensättning under gräset, den plockades naturligtvis fram igen.

Yepp I Valla

Välkommen kul att du vill följa!

//Mathias

5. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Det ser fantastiskt ut! Ska bli kul å följa dig här på BH!

6. K
    Medlem Nivå 8
    Är det bara jag som inte får upp bilderna större?
    Ser jättespännande ut.
    Vi har som du sett oxå köpt ett projekt, inte lika gammalt som detta men det är roligt med gamla hus oavsett:)

7. Mathias12
    Medlem Nivå 13
    Hej!

Kul att du vill följa!

Kan ju mot all förmodan var så att jag lagt in bilder på fel sätt. (direkt ifrån datorn). Jag provar med postimage.

Dessa bilder är ifrån Häbret.

20150210_194601.jpg

Innifrån häbret, och jag vet fram med spissvärtan. men det blir till våren. Denna bild är från nedre våningen.

20150210_194607.jpg

liten soffa

20150210_194647.jpg

platsbyggd soffa vid trappan.

20150210_194616.jpg

Skafferi!

Nu upp en våning!

20150210_194631.jpg

Öppen spis på plan 2.

20150210_194654.jpg

soffa på plan 2

20150210_194640.jpg

platsbyggd säng

//Mathias

Redigerat 11 feb 2015 20:53
  8. Mathias12
    Medlem Nivå 13
    Hej

I häbret så är all el bytt, Skorstenen renoverad och kaminen utbytt till en ny. På utsidan är bron utbytt till en med breda golvplankor. återkommer med bild tagen när det är ljust.

//Mathias

9. fremax
    Husägare · Nivå 14
  10. Mathias12
    Medlem Nivå 13
    Hej!

Lite kort är den. Men häftig.

Ja bland det första vi gjorde var att byta ut trappan på häbret. Innan var det en smal trappa i mitten . Nu är den lite bredare!

20150212_073303.jpg

Vi fick tag i lagomt breda plankor till bron.

20150212_073250.jpg

Bräderna är ca 45 centimeter breda, riktigt härliga med fullbreda brädor.

//Mathias

11. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Mycket bättre bilder! Angående de små: troligen lyckades du länka in miniatyrbilden istället för den riktiga bilden på nåt vis.

12. Mathias12
    Medlem Nivå 13
    Hej!

Efter det lilla jobbet med trappan på häbret så påbörjade vi ett nytt lite större arbete. Ca 19,5 ton närmare bestämt. Denna lilla stuga köptes och flyttades till vår gård. måtten var 6,2 meter bred, 6,4 meter lång och höjd 6-7 meter.

Den flyttades komplett med allt i. Tyvärr så har jag inte kvar bilderna på själva lyften då de låg på en dator som haverera.

husflytt.jpg

Här är vi på väg ner för en brant backe ner till gården. vi fick dra upp lastbilen tre gånger innan vi kom i rätt läge för att klämma in huset mellan björkarna. Vi hade en separat kranbil som lyfte huset (och drog upp kranbil)

husflytt_1.jpg

Lagomt bred last!

husflytt_2.jpg

På väg ner! nere i högra hörnet anar ni grunden till huset.

//Mathias

13. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Wow!!!

14. N
    Medlem · Nivå 12
    Coolt.

15. Mathias12
    Medlem Nivå 13
    Hej!

Det var min känsla också.

Precis!

Under huset hade vi 2 st grova järnbalkar. sen så kraftiga linor i varje hörn. samt en stålställning uppe som höll isär allting. Lyftet tog en dag innan huset stod på sin nya plats.

//Mathias

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: