913 läst · 10 svar
913 läst
10 svar
Sjöutsikt - hur värderas det vid försäljning av hus
finns det ett unngefärligt värde för sjöutsikt om man värderar
husets värde?
halv - eller skymt av sjöutsikt - vad är det värt ungefär?
har identiskt hus mittemot - samma storlek standard
men det ligger på ett högt berg med full sjöutsikt.
huset såldes för 1.5 Mlllle mer än likvärdiga
hus med samma storlek ej lyxintredning,
tack
förstår att sjöutsikt ej kan värderas ....
husets värde?
halv - eller skymt av sjöutsikt - vad är det värt ungefär?
har identiskt hus mittemot - samma storlek standard
men det ligger på ett högt berg med full sjöutsikt.
huset såldes för 1.5 Mlllle mer än likvärdiga
hus med samma storlek ej lyxintredning,
tack
förstår att sjöutsikt ej kan värderas ....
sorry, menade vad är ungefärligt en delvis skymd sjöutsikt värd ,P Pin skrev:
vet man ej kan värderar egentligen..
ville veta ang mitt hus är samma storlekt, standard, men har ej
sjöutsikt - dä jag till mäklaren vill säga vad jag anser utgångspriset
bör vara för provision mm tycker han ev satt priset lite långt
Moderator
· Stockholm
· 54 630 inlägg
Det vore enklare att låta mäklaren jobba med rak provision. Attså x% av priset, oavsett vad priset blir. Att ha ett avtal med mäklaren om ex. 10% på allt över utgångspris är väldigt dåligt. Då blir utgångspriset en förhandlingsfråga som styr arvodet.Annn555 skrev:
sorry, menade vad är ungefärligt en delvis skymd sjöutsikt värd ,
vet man ej kan värderar egentligen..
ville veta ang mitt hus är samma storlekt, standard, men har ej
sjöutsikt - dä jag till mäklaren vill säga vad jag anser utgångspriset
bör vara för provision mm tycker han ev satt priset lite långt
Utgångspriset skall sättas som en del av markandsöfringen. En bra mäklare vet att det här objektet kommer att säljas för ex. 3,5 - 3,9 milj. Och vet att så som marknadne ser ut just nu, så blir ett bra utgångspris kanske 3,4. I ett annat marknadsläge kanske man skall gå ut med 4,0 osv.
OM man nu skall ha ett mäklararvode med målpris och högre arvode om priset blir högre, så skall man sätta basen för provisionen oberoende av utgångspriset. Låt inte utgångspriset bli en del av arvodesförhandlingen.
Personligen tror jag inte på mäklararvode baserat på ett baspris. Låt mäklaren arbeta på rak provision. Även om om mäklaren får ex. 10% av allt över 3,5 (i mitt exempel) så ger det inte incitament för mäklaren att lägga ex. 4h på att försöka prata upp priset 100 000. Han tjänar mer på att lägga de timmarna på att få ett helt nytt uppdrag istället. Avtalet kommer inte att ge en bättre försäljning.
Klok info. TackH hempularen skrev:Det vore enklare att låta mäklaren jobba med rak provision. Attså x% av priset, oavsett vad priset blir. Att ha ett avtal med mäklaren om ex. 10% på allt över utgångspris är väldigt dåligt. Då blir utgångspriset en förhandlingsfråga som styr arvodet.
Utgångspriset skall sättas som en del av markandsöfringen. En bra mäklare vet att det här objektet kommer att säljas för ex. 3,5 - 3,9 milj. Och vet att så som marknadne ser ut just nu, så blir ett bra utgångspris kanske 3,4. I ett annat marknadsläge kanske man skall gå ut med 4,0 osv.
OM man nu skall ha ett mäklararvode med målpris och högre arvode om priset blir högre, så skall man sätta basen för provisionen oberoende av utgångspriset. Låt inte utgångspriset bli en del av arvodesförhandlingen.
Personligen tror jag inte på mäklararvode baserat på ett baspris. Låt mäklaren arbeta på rak provision. Även om om mäklaren får ex. 10% av allt över 3,5 (i mitt exempel) så ger det inte incitament för mäklaren att lägga ex. 4h på att försöka prata upp priset 100 000. Han tjänar mer på att lägga de timmarna på att få ett helt nytt uppdrag istället. Avtalet kommer inte att ge en bättre försäljning.
Har ej valt tak trappa provision.
I sitt utgångspris, för huset kände jag han uteslöt de 2 närmsta husen 300 m bort mittemot, likvärdiga i storlek som fick höga pris, istället listade han hus lögre bort med lägre pris på Värderingsdatabasen han gjorde utdrag från, gamla hus eller lyxhus i annan storlek.
Dvs mäklarfns egna daeabas
Hans kollegor på franchisefirman hade sålt nyss husen mittemöt hägt uppe på berget , exakt samma kvm som mitt hus, med viss sjöutsikt,samma standard som mitt, dom husen dolde han som bas för vad mitt hus skulle vara värt...
Moderator
· Stockholm
· 54 630 inlägg
Just i dessa dagar så tror jag (kan ha jättefel) att marknaden svag. Många som överväger att köpa, avvaktar vad Trump krisen skall sluta i.
På en svag marknad, där man kanske i bästa fall får en seriös spekulant, fungerar det inte med lockpris, för att locka fler. Får du bara en intresserad, så kommer han inte att gå in i budgivning mot sig själv. Då kan man överväga att istället sätta ett för högt pris, och gå in i prutning med den spekulant man inte skrämde bort (risken är att någon köpare aldrig ens tittar om priset är för högt).
På en svag marknad, där man kanske i bästa fall får en seriös spekulant, fungerar det inte med lockpris, för att locka fler. Får du bara en intresserad, så kommer han inte att gå in i budgivning mot sig själv. Då kan man överväga att istället sätta ett för högt pris, och gå in i prutning med den spekulant man inte skrämde bort (risken är att någon köpare aldrig ens tittar om priset är för högt).
Trump nämndes vid mötet mäklare.H hempularen skrev:Just i dessa dagar så tror jag (kan ha jättefel) att marknaden svag. Många som överväger att köpa, avvaktar vad Trump krisen skall sluta i.
Huset ska matchas , av mäklaren utan pris, en del gör der i området, ev Hemnet. Han och kollega franchisare säljer mest, högst pris på orten. Noggrant sert vad de sålr, bilder, yta , byggår
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny kyl/frys - Varför är det så krångligt!!
Kök -
Justera cut-in bevattningspump
Vatten & Avlopp -
Världens coolaste koja till barnen - inspiration!
Socialt & Projekt -
Hög stuga tar sjöutsikt - Ej tillfrågade innan bygge
Bygglov -
Ideér till bergig tomt med sjöutsikt i norr/nord-öst
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design