Jag planerar att bygga ett trädäck i sommar och har två stuprör där däcket ska vara. Alla våra stuprör är markanslutna med självrensande lövsilar.

Min spontana tanke är att jag förlänger markanslutningen, gör hål i trädäcket för den och sätter lövsilen precis ovanför däcket, men ska jag sätta en självrensande lövsil eller en vanlig renstratt?

... eller har ni tips på nån annan smart lösning?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mlindsten skrev:
Jag planerar att bygga ett trädäck i sommar och har två stuprör där däcket ska vara. Alla våra stuprör är markanslutna med självrensande lövsilar.

Min spontana tanke är att jag förlänger markanslutningen, gör hål i trädäcket för den och sätter lövsilen precis ovanför däcket, men ska jag sätta en självrensande lövsil eller en vanlig renstratt?

... eller har ni tips på nån annan smart lösning?
Båda funkar väl med sina resp för och nackdelar ?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Båda funkar väl med sina resp för och nackdelar ?
Ja, såklart! :) Jag är ute efter argument för den ena eller andra. Hur hade ni gjort och varför?

vanlig renstratt, jag skulle inte vilja ha löv och skit okontrollerat på däcket.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av självrensande silar är att de inte är självrensande.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Min erfarenhet av självrensande silar är att de inte är självrensande.
... men mer självrensande än vanliga renstrattar ;)

Jag har mina renstrattar under altanen. Och i anslutning till stupröret finns det en bräda som lätt går att lossa, som en lucka, som jag någon gång per år plockar bort för att kunna rensa.

Hittade bara denna bilden, när jag byggde altanen. Brädan/biten till vänster om stupröret går att skruva loss och lyfta upp.

Kom på att jag faktiskt har har en renstratt ovanför altanen också, inte lika snyggt men enklare att komma åt att rensa.

Vit stuprör, träplankor, grönt spill, hörn av hus, stenläggning, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit stuprör på vägg, ansluten till krökt förlängning ovanför trägolv på altan. Soligt, skuggspel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.