Självventilerande tak?

751 läst  1 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Jag hittade bifogad fråga med svar och undrar är:

Är det möjligen så att mitt tak är av nedan typ - dvs ett "självventilerande tak"?  Om inte vad kallar man då mitt typ av tak?

Bild på mitt tak:
    http://familjenservin.se/vind.jpg

--------
    FRÅGA:
    Jag skall isolera min övervåning och vill utnyttja den invändiga takhöjden maximalt, dvs isolera upp till nocken. Hur löser jag då undertaksventilationen? Har sett två produkter; Mögelstopper samt en annan som jag inte kommer ihåg namnet på men som gick att montera från insidan. Finns det några erfarenheter från sådana produkter? Taket är uppbyggt med masonitbalkar(lättbalkar) samt Zanda betongpannor. Om det går att använda tex Mögelstopper behöver man då öka ventilationen via takpannorna?

SVAR:
    Man behöver ingen ventilation alls. Masoniten ligger löst och böjer ner under reglarna. Har man Zandapannor med underliggande masonit behöver man ingen ventilation mellan isolering och yttertak. Ventilationen bildas mellan regel, masonit och takpannor.
    /Bengt Bengtsson

2. M
    Medlem Nivå 1

Re: Självventilerande tak?

Tack för ditt svar!

Den bifogade frågan/svaret var inte ställt av mig, trodde bara att det kunde passa in på min konstruktion. Jag har dessutom plåttak och ej betongpannor (borde väl minska belastningen på taket ganska mycket?)

Vad jag kan se så är hanbanden utbytta på ganska många ställen till "modernt virke"

Min tanke är att fästa 45x45 mm reglar i varje stödben och däremellan (1600 mm-1800 mm) sätta 3,2 mm board för att få luftspalt (mha mögelstoppers , 2 nere och 1 vid nock per fack, då det är igenmurat nertill).

Efter det ska takstolarna byggas på ca 140-170 mm. Du skriver att de bör förstärkas. Hur gör man detta i praktiken?

Hur kontrolleras bjälklagets bärighet?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: