Byggahus.se

Självscanning eller inte

1. P
    Medlem Nivå 5
    Jag har själv aldrig börjat självscanna, orsaken är nog mest att jag upplever det som väldigt rörigt när jag handlar ihop med frugan som började med det så fort det dök upp. Att samsas om en scanner när man är två som springer omkring och hämtar varor är som upplagt för att det ska bli fel. Är det barn med i bilden så är det nog i stort sett säkert att det blir så.
    Exempel: Jag går med vagnen och har scannern. Frugan kommer med en famn med varor som hon lägger i vagnen för att jag ska scanna in dem, och försvinner sedan iväg igen. Om jag då t.ex. var fullt upptagen med att försöka välja vilken ost som vi skulle ha den här gången, och inte hade full koll på vilka varor det var som hon la ner i vagnen, så är det lätt att man hamnar i osynk.
    Plötsligt så måste frun ha scannern för att hon hämtat en melon där man var tvungen att scanna en kod på plats. Hon får springa två gånger till samma ställe, och jag har ingen scanner, så mitt handlande stannar upp under tiden. Alternativt så får jag försöka lägga de nya varorna lite åt sidan för att scanna dem sen när hon kommer tillbaka, men det blir som sagt en stor risk för att det blir fel när man hela tiden byter mellan att scanna i realtid och att göra det batchvis.

Dessutom så stör det mig att det tar dubbelt så lång tid att komma fram till mjölken för att alla måste göra två moment när de plockar sina varor.

Jag har väl funderat på att börja självscanna när jag handlar ensam, men i så fall så tänker jag anamma en strategi där jag bara plockar i varorna i vagnen, utan att scanna just då. Sedan, när jag handlat klart, ställer jag mig på en ostörd plats där jag inte är i vägen för andra och scannar och packar varorna i påsarna, så att man får dessa packade på rätt sätt, d.v.s. i stort sett samma system som för en självbetjäningskassa. Det enda som jag tycker talar emot detta system är ju den där melonen och liknande som man faktiskt måste scanna på plats, men då får man väl se till att göra det och lägga ner dessa varor direkt i en påse för att hålla koll på vad som är scannat och vad som inte är det.
    Kan någon erfaren självscannare se några problem med den strategin?

• Laddar…
  2. B
    Medlem · Nivå 22
    Fast det där låter ju som att det blir samma sak som att låta någon skanna varorna i kassan, så när som på det inte är någon kassakö och du inte behöver stressa för att någon kommer efter dig på bandet.

Jag gör så när det gäller mejerivaror därför att det där är många varor på kort sträcka där det ofta är trångt och då tycker jag att det går fortare att samla dem i vagnen, flytta på mig lite, skanna alla på en gång och stoppa ner alla på en gång. Men annars tycker jag det går fortare att skanna allt efter jag plockar.

3. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Har aldrig upplevt de problem en del har med scanningen.
    Den som har vagnen har även scannern. Sitter ett fäste på våra vagnar där man sätter scannern.
    Den som plockar en vara scannar den och sedan lägger man ner i lämplig kasse som står i vagnen.

Busenkelt.

Och när man kommer till utgången betalar man direkt och är klar.

Ni som inte lyckas lösa detta enkla, hur i hela friden lyckas ni fixa något med era hus och hem?

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Inga problem att vara flera som handlar med en handscanner, inte ens med barn.

Den som lägger ner varorna i kassen/vagnen är den som scannar av varorna.

Man går ju ganska nära varandra genom butiken å hjälps åt att plocka tex frukten.
    Vi kör handlingslappen i handscannen, å bockar av varorna allt eftersom vi scannar dom.

• Laddar…
  5. A
    Medlem · Nivå 19
    Alldeles utmärkt, inga problem med finsnickeri och hantera t.ex. rikt/planhyvel tillika motorsåg i skogen.
    Vad vill du säga med din jämförelse?

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Nivå 9
    Hustrun handlar i familjen, envisas med att stå i kön trots att hon storhandlar en gång i veckan, typ 5 kassar. Har tjatat på henne att hon ska självscanna men hon orkar i ta tag i det. Hon har ica-kort och handlar alltid på ica. Ni som handlar där, hur gör man? Hur ansluter man sig?

7. optimum
    Medlem · Nivå 13
    De med lite teknisk kunnande bör kunna räkna ut hur man ska använda en scanner.
    Att hantera en motorsåg är säkert 100 gånger mer komplicerat än att scanna på ett smart sätt.
    Eller?

8. B
    Medlem · Nivå 22
    Nu är det ju flera år sen men jag har för mig att man gick till kundtjänst (stormarknad) och sa till. Men när man läser https://www.ica.se/butiker/service-i-butiker/sjalvscanning/ verkar det som att inget extra avtal behövs längre och det kanske bara är att börja dra ICA-kortet i kortläsaren för att få ut en skanner.

• Laddar…
  9. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Här finns det beskrivet

https://www.ica.se/butiker/service-i-butiker/sjalvscanning/

• Laddar…
  10. A
    Medlem · Nivå 19
    Vet inte, beror på personen som ska göra det.
    Vi har olika förutsättningar att lära oss, men även vad vi vill lära oss.

11. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Det gör vi inte. Vi är helt enkelt helt värdelösa människor. :p

• Laddar…
  12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Mycket sitter nog fast i gamla vanor och flockbeteende. Vi svennar gillar helt enkelt att stå i köer, eller?

13. T
    Medlem · Nivå 16
  14. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Ja, just så.
    För att scanna själv måsta man allt som oftast ha något "medlemskort" eller liknande, och jag är inte intresserad att att någor kartlägger när, var, hur och vad jag handlar. Tror jag skrivit det en gång tidigare tom.

15. R
    Medlem Nivå 8
    Nu ville väl gubben att tanten sin skulle börja scanna.
    Tanten sparar pengar på att använda sitt kort och kan se direkt vad allt kostar.

Men de som inte vill behöver såklart inte.

Du betalar kontant ?