Byggahus.se

Självscanning eller inte

1. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 15
    Kör du iOS så kan du lägga det digitala id:t i Wallet så att det är lättillgängligt. Det här löser mina ”problem” vid självscanning.

• Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 18
    Självskanningen ar inte emot kontant betalning och därför bojkottar jag den.

• Laddar…
  3. optimum
    Medlem · Nivå 11
    Blir ungefär som ett skrik i rymden. Ingen hör dig.
    Går inte stoppa den utvecklingen.

Sedlar kommer försvinna. Enklare för butikerna och minskad rånrisk.
    Mindre kostnader och därför kommer de andra inte överleva.

4. F
    Medlem · Nivå 10
    Skojigt inlägg, det finns andra länder än Sverige.

5. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    I de butiker jag brukar handla finns möjlighet att betala kontant i bemannad kassa (oftast "avstämningskassan") om man gillar sedelprasslet så kontantdebatten tycker jag inte har något med frågan om självskanning att göra.

Kan säkert skilja mellan butiker och länder men "problemet" med att kontanter inte accepteras gäller mycket annat än självskanning.

6. T
    Medlem · Nivå 16
    Du verkar ha en bra överblick över framtiden, grattis.
    Kostnaderna för både kontanthantering och plastkort bärs av konsumenterna, bankerna tjänar bra på plastkortsavgifter.
    Sedlarna kommer knappast att försvinna, i alla fall inte i civiliserade länder. I alla fall börjar riksbanken ta ett tydligare ansvar för trygg tillgång till kontanter:
    https://www.riksbank.se/sv/betalnin...ntanter---betankande-fran-riksbankskommitten/
    https://www.riksbank.se/sv/betalnin...lltmer-sallan/har-vi-ratt-att-betala-kontant/

Sedan är det en smaksak och har praktiska aspekter om vi vill ha kontanter eller inte på ett individuellt plan. Jag tror inte vi behöver missionera i denna fråga.

• Laddar…
  7. D
    Medlem Nivå 12
    Jag gillar inte självscanning. Jag går alltid till kassa med kassör, några gånger har jag självcheckat men ser inte attraktionen, eller att det går snabbare.

Sist jag checkade ut själv var det för att typ 90% av kunderna (citymarket i centrala Vasa) valde bemannade kassor, så jag stod där och checkade ut med några andra udda typer.

8. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Ja vem skulle annars stå för dessa? :thinking:

Kanske inte försvinna i bokstavlig mening men redan nu är det allt fler "butiker" som inte accepterar kontanter. Flera restauranger som jag regelbundet besöker och senaste upptäckten en optiker. Tycker redan idag att valfriheten av "butik" skulle bli för begränsad om jag tvunget skulle betala kontant.

9. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Har säkert redan skrivit det men för min del är den stora "attraktionen" att allt redan är packat och klart när man går igenom kassan och betalar.

• Laddar…
  10. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Storhandlade igår (åt två hushåll). Fem fulla, stora glasfibervävspåsar (eller vad det nu är gjort av) som står av sig själva. Bara att sortera ner de olika varutyperna i respektive påse efterhand som man gick runt. Bröd, frukt/grönt, kylvaror, fryst, torrvaror, med några undantag. Trots att jag hade oturen att få delavstämning på 20 varor (andra gången bara) så var jag klar betydligt fortare än kaoset som blir när en ensam person storhandlar och ska kunna både lägga upp hundratals varor på bandet och samtidigt packa ner i andra änden. Ofta med ständigt diskuterande med kassören för att inte köra bandet i full fart hela tiden så att paprikor eller kanelbullar t ex blir krossade av mjölk och köttförpackningar som råkar komma efter. Var egentligen hopplöst jobbigt, därför tar jag emot självskanningen med öppna armar.

Fördelarna med självskanning (för mig):

1. Går mycket fortare.
    2. Inga varor blir mosade i kaoset på ett ständigt matande band som trycker ihop allt i en hög.
    3. Jag vet att rätt pris går in för varan, slipper efterkolla kvittot.
    4. Inga stressade kunder bakom som tycker alla som inte bara handlar 2L mjölk är jobbiga.
    5. Betydligt bättre struktur på innehållet i påsarna eftersom stressen i kassan undviks, frys/kylvaror slipper plockas upp igen och värmas upp.

Nackdelen:

Saknar min favoritkassörska som alltid fick en på gott humör oavsett vad som hänt tidigare på dagen.

Edit: Kontanter bör fortsätta finnas tillgängliga, med särskild lagstiftning om så krävs. Finns sedan i november ingen bank på min ort som tar emot kontanter annat än via en bankomat och det är ju bara en liten del av problemet. Helt oacceptabelt.

Redigerat 21 jan 15:48
  11. B
    Allvetare · Nivå 14
    Förlåt för att det driver lite OT nu och handlar mer om betalningsmedel; men en bra anledning att betala kontant och inte via kort eller liknande elektroniska lösningar, är ju att man kanske inte vill att ens inköp ska bli känt i all världens databaser. Det är väl "lugnt" så länge man har en demokratisk regering (får man hoppas), men skulle du vilja att en diktator eller hemlig polis vet precis var du befinner dig och vad du köper? Det känns illa nog att Ica vet vad man handlar och därför skickar riktade reklamerbjudanden.

• Laddar…
  12. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Riktade reklamerbjudanden är väl mycket bra? Vad har du för glädje av erbjudande på trosskydd eller kattmat om du är ensamstående man med hund (som annars blir följden om de ska skjuta i blindo).

13. B
    Allvetare · Nivå 14
    Dels kan man ju anse att vad jag handlar är MIN ensak, och inget som butiken ska kartlägga. Och sedan känns det rätt onödigt att få reklam för varor jag ändå brukar köpa.

Men jag är ett dåligt exempel; min grundinställning är nämligen att reklam är till för att exponera varor som annars inte blir sålda, och att "bra varor inte behöver reklam", så jag brukar undvika att köpa saker jag ser reklam för. Men jag vet att så fungerar inte folk i övrigt.

14. optimum
    Medlem · Nivå 11
    Ja fantastiskt det blir med massa gissningar

Nu är det min tur att gissa.
    Reklam skickas ut med vissa varor. Sådana butiken vet att många behöver och fått bra inköpspris till en kampanj.
    Sedan sätter butiken ett lockande pris för att få dit så många kunder som möjligt. Kunder som givetvis köper annat också och kanske locka nya kunder till sin butik.

Resultat, ökad försäljning och ökad vinst.

15. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Jag handlar inte varje vecka, mer varannan eller var tredje. Denna veckan blev jag upplyst, med riktad reklam, att bananer kostar 9,90. Istället för att handla någon annan vecka valde jag därför denna eftersom jag är bananaholic och äter minst 1,5kg i veckan, ofta mer. Maxköp var 5kg och jag sparade därför 40kr mot normalpris. 40kr på ett varuinköp och det fanns givetvis annat också. på ett år blir det snabbt stora pengar om man tänker efter före, utnyttjar erbjudande och är lite flexibel med menyerna.