1 295 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Självrisk för byggare ansvarsförsäkring
Hej
Min byggare har lyckats förstöra en stuckatur så allvarligt att allt måste bytas ut till en kostnad på ca 30k. Hur hög självrisk har en normal mindre byggfirma?
Min byggare har lyckats förstöra en stuckatur så allvarligt att allt måste bytas ut till en kostnad på ca 30k. Hur hög självrisk har en normal mindre byggfirma?
Jo, om den är hög blir det massa tjafs. Om den är rimlig så kan man komma överens enklare.
Tack, men du svarar på fel fråga. Frågan var hur stor en typisk självrisk är.
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
Har för mig min är 8”
Moderator
· Stockholm
· 53 554 inlägg
Det är vanligt med 30-50 000 i självrisk på den typen av försäkringar. Ännu mer om det är en stor firma.
Medlem
· Västernorrland
· 11 162 inlägg
Annars är det ju inget konstigt i att använda sin egen försäkring om det går och den som orsakat skadan ersätter självrisken. Vilket bolag som betalar spelar ju ingen roll i slutändan........
Moderator
· Stockholm
· 53 554 inlägg
Jag vet ett fall där en elkonsult hade ritat elen till ett kontorshus. Något blev fel med placering av ett vägguttag i 300 kontorsrum. De behövde flyttas i efterhand. Han tog in sitt försäkringsbolag, som hävdade att det var 300 separata skadeärenden med 30 000 var i självrisk. Vet att det gick till domstol, men inte hur det slutade.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byggaren har utfört omfattande markarbeten utan överenskommelse
Juridik -
Betala brf och grannes självrisk vid vattenskada orsakad pga felaktigt utfört badrum
Bostadsrätt -
Söker byggare i Värmdö som utför totalentreprenad - (KL-trähus)
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vad har byggare för rättigheter att lägga till summor efter offert?
Juridik -
Strid mellan missnöjda husbyggare och byggföretag upp i hovrätten
Artikelkommentarer