Byggahus.se

Självdrag till mekanisk frånluft

801 läst  3 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Jag funderar på att modernisera ventilationen som idag är självdrag till att bli mekanisk frånluft.
    Från frånluftsintagenn som sitter placerade lite var stans i huset gå det kanaler upp till kattvinen,
    från kattvindarna går det asbeströr till murstocken.

Min tanke var att ta bort rördragningen på kattvinden och mura igen självdragskanalerna i murstocken, och ansluta de nya ventilationskanalerna i stumparna som leder ner till luftintagen i huset.

Är det någon som har erfarenhet av något likanande projekt eller har synpunkter på detta?
    Självklart så kommer en saneringsfirma vara inblandad i nedmonteringen av de befintliga kanalerna.

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Vi gjorde liknande för ca 6-7 år sedan, vi bytte bort självdrag till FTX.

Jag rev alla eternitkanaler själv, det satt plåtsvep i varje skarv som man lossade sedan var det bara att plocka bort eternitkanalen. På några ställen så satt änden fastputsad i väggen, där var det bara att vicka lite på kanalen så lossnade den från väggen. Ett enda eternitrör var vi tvungna att ta sönder, bägge ändarna satt i var sin vägg plus att den satt i yterliggare en vägg på mitten.

Hålen som blev i taken efter eternitkanalerna var större än dom hål som spirorören kräver så det monterades adapterplatta över hålen.

Hålen i murade skorstenen lät vi vara öppna, något år senare rev vi hela murstocken men det är en annan historia och av en helt annan anledning.

3. S
    Medlem Nivå 2
    Spännande, som det låter på dig så lämnade du inte några eternitkanaler alls?

Jag hade tänkt att göra det framför allt av ren lättja eftersom vi har flera våningsplan och jag misstänker att några kanaler går vertikalt golvet. Men detta kanske inte är att rekommendera?

4. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Byt allt eller så mycket som går om ni inte behöver riva upp rummens golv. Vi gjorda samma byte till FTX men operationen var på kallvinden så inga problem att kapa upp och byta ut skiten...

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka