Byggahus.se

Självdrag eller FTX

1. OXYD
    Medlem Nivå 6
  2. E
    Medlem Nivå 6
  3. K
    Medlem · Nivå 6
    FTX om du frågar mig.
    Ett FTX-aggregat återvinner nästan all värmeenergi innan den "dåliga" luften lämnar huset. Under sommaren kan aggregatet tillfället stänga av återvinningen och suga in svalare nattluft och kan under varma dagar hålla kvae den svala inomhusluften i huset. På vintern kan FTX-aggregatet återcirkulera fukt från inomhusluften så att inte RH sänkts under ett inställt värde.

4. OXYD
    Medlem Nivå 6
    • Laddar…
  5. A
    Medlem Nivå 2
    Vi installerade ett FTX system i vårt enplans villa. Det är billigare och enklare än i en tvåplans villa. Vi hade även radon i huset. Så tillsammans med radonbidrag och ROT blev det betydligt billigare och vi löste både ventilationsproblem och radonproblem med denna lösning. Radonmätning (långtidsmätning) efter FTX systemet gav oss 30 Bq/l (innan hade vi 420 Bq/l). Stor skillnad.

Vi har hade problem med aggregatet 2 ggr på ett år (första året). En gång var det kamrem som fick bytas. Andra gången var det att vi behövde byta filter (pga en massa byggdam, dvs vårt eget fel).Ska nu få nya filter hemskickade en gång per år, och är lätta att byta själv. Ljudnivån från aggregatet är lite hög, så gör inte som vi och placera den direkt ovanför ert sovrum! Annars är vi nöjda med lösningen, barn och fru mår bättre av att ha friskare luft inomhus.

Redigerat 25 jul 2013 14:43
    • Laddar…
  6. B
    Medlem · Nivå 11
    Du kan lösa både uppvärmning och ventilation med en modern frånluftvärmepump.
    Kolla på Comfortzone och Nibe F750:

http://www.comfortzone.se/
    http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/NIBE-F750/

Dessa funkar bättre ju mildare klimatet är, så Skåne är bra.
    Huset får inte vara alltför dåligt isolerat, för då räcker inte energin som finns tillgänglig i frånluften.

Fördelar:

1. Billigare än bergvärme + FTX (som egentligen är en olämplig/olönsam kombination)
    2. Mycket enklare rördragning än för FTX
    3. Inget borrhål
    4. Bättre inomhusklimat än självdrag

7. F
    Medlem Nivå 4
    Själv har jag FTX ventilation ihop med frikyla och det fungerar riktigt bra med hjälp av ett kylbatteri som är kopplat efter FTX aggregatet. Styrningen av det sköter FTX aggeraget. Aggeraget sprutar in 15 gradig luft i alla rum istället för 24gradig när det är som varmast och driftkostnaden är bara att en cirkulationspump ska gå och jag höjer temperaturen för binnen runt 2 grader när jag kör det. Har ett luftflöde på runt 49liter/sekunden på till-luften.

Bergvärme installatören installerade frikyla batteriet med rör samtidigt som dom installerade bergvärmen.

Om du har ett gammalt hus så kan det bli knöligt att dra alla rör på snyggt sätt. Själv hade jag innan en till/frånluft värmepump så jag hade alla rör på plats men jag byggde om det ändå (satte på ljuddämpare och dimensionerade upp det). Har 1 plans hus så det var bara att gräva i isoleringen och dra om...

Läs mera om FTX ventilation och tester på
    http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/FTX-system/

Ett FTX aggregat kan ha större verkningsgrad än en enklare frånluftvärmepump när det är kallt ute. Funderar du ändå på frånluft värmepump så bör du ha en bra kamin att elda i när det blir kallt ute för att stötta upp pumpen.

Om borrhålet görs rätt så är bergvärme billigare i längden än alla andra lösningar. Bergvärme höjer husets värde, den dagen värmepumpen går sönder så är det rätt billigt att byta ut själva pumpen för du kan återanvända borrhålet. Sen funkar bergvärmen bättre när det är riktigt kallt ute.

// Fredrik

Redigerat 26 jul 2013 09:58
  8. K
    Medlem · Nivå 6
    hmm, fina maskiner det där... man undrar vad slutnotan blir med aggregat+installation, dryga 100 000 för att få dräglig ventilation eller har jag fel?

Fundering på fördel nr 2: Hur förvärmer man tilluften med en FLVP (FrånLuftsVärmePump)? tilläggskostnader även för detta?

Ett FTX-system behöver inte bli så dyrt att installera och driftkostnaden är garanterat billigare än FLVP.
    Det är ventilation vi diskuterar i denna tråd - inte bergvärme. Djupborrning i berg motiveras bara om man har ett hus med stora energiförluster eller behöver fylla en stor pool med varmvatten,

9. B
    Medlem · Nivå 11
    Det finns moduler för detta, men jag är skeptisk. Då får man ju lika krånglig rördragning som med FTX.
    TS skriver i sitt första inlägg "Jag kommer gå över till bergvärme". Jag tycker det är fel att planera ventilationen utan att ta hänsyn till hur huset ska värmas i framtiden.
    Det blir nog mycket dyrare, konvertering till vattenburet är dyrt, men den kostnaden har man även med bergvärme.

10. F
    Medlem Nivå 4
    Fick offerter med Comfortzone + tillluftmodul men jag tyckte att det var för liten prisskillnad mot bergvärme + FTX (monterade själv FTX växlaren). Min kalkyl räknade jag med en livsläng på pumpen 10-15 år och jag tror även då att att en frånluftvärmepump är dyrare att byta ut än en bergvärmepump. Mitt slutmål är att ha låga drifkostnader den dagen jag går i Pension (om det finns kvar). Tror även att elen kommer att vara dyrare i framtiden men än så länge har jag haft fel men det kan ändra sig vid nästa val och om man stänger av ett kärnkraftverk till för att göra ett visst politiskt parti glad...