Hej
Om jag vill ha en kökspanna i köket som jag kan elda i för att värma huset och laga mat, hur gör jag för att få självcirkulation om acctanken står i källaren?
Målet är givetvis att det ska fungera väl vid nedstängning, strömavbrott etc....

Lämplig kökspanna tar jag gärna förslag på.

/W

• Gilla
gimmok
  • Laddar…
Grova rör brukar vara lösningen här..

Förslag på kökspanna kan du hitta här: http://selmac.se/

Har ingen egen erfarenhet av dessa dock.

Om du skall ha det godkänt så skulle jag gå på en wamsler k158. Selma är billig östimport och vad jag läst i div trådar så har de dålig verkningsgrad och en hel del kvalitetsproblem.
Men jag tror dock det kan vara svårt att få det fungera bra med självcirkulation om det är en bit nedåt, särskillt vid uppstart.
Jag körde en vattenmantlad spis på 20kw tidigare, jag hade självcirkulation men körde ändå en laddpump. Då får du snabbt upp värmen på vattnet i pannan och bra effektivitet. Sen körde jag en säkerhetsventil plus en liten ups som klarade att köra pumpen någon timma. Vi hade ofta strömavbrott

• Gilla
Bengt_j
  • Laddar…
Wamsler K158 är ingen vedpanna, det är en koks/kol-panna med urusel ved-ekonomi!

Om möjligt söker du på blocket efter en Parca/CTC 3?? kökspanna (kan ev också gå under namnet Norrahammar).
Drar mellan hälften & 1/3 del så mycket ved som Wamslern.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Känner mig skapligt säker på att du inte kan få självcirkulation neråt.
Man hade ju pannan i källaren förr av bla den anledningen, värmen stiger ju.
Jag har haft 2 hus med självcirkulation, stuga med kökspanna, villa med panna i källaren. Båda hade 1" rör till radiatorerna, 2" stigare/utgående.

• Gilla
Ulric och 7 till
  • Laddar…
Värme stiger men visst kan du få cirkulation ändå.
Det räcker ju med en liten obalans så kan cirkulationen komma igång, och när den väl startat är den självdrivande.

• Wow
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Wamsler K158 är ingen vedpanna, det är en koks/kol-panna med urusel ved-ekonomi!

Om möjligt söker du på blocket efter en Parca/CTC 3?? kökspanna (kan ev också gå under namnet Norrahammar).
Drar mellan hälften & 1/3 del så mycket ved som Wamslern.
Om du läser lite bättre så...
TS efterfrågar en vattenmantlad kökspanna inte en vedpanna. En parca är utmärkt men de är tyvärr förbjudna att nyinstallera sedan 2019 och tillverkas därför ej längre.
Utbudet är således ganska skralt, det finns en del öststats, italienska och tyska grejer, som kökspanna är troligtvis en wamsler k158 en av de bättre som går att installera som man kan köpa i Sverige.

G guggen skrev:
Om du läser lite bättre så...
TS efterfrågar en vattenmantlad kökspanna inte en vedpanna. En parca är utmärkt men de är tyvärr förbjudna att nyinstallera sedan 2019 och tillverkas därför ej längre.
Utbudet är således ganska skralt, det finns en del öststats, italienska och tyska grejer, som kökspanna är troligtvis en wamsler k158 en av de bättre som går att installera som man kan köpa i Sverige.
Guggen, jag har haft en Wamsler K 158 & sämre "skit" (enligt mig) är svårt att hitta!

Jag hade en värmemätare på den och för att komma i närheten av märkeffekten så hade jag rökgastemp på ~450C med korrekt inställt flöde & tryckfall över pannan!

Om TS haft nån panna/vedspis tidigare i köket så går det utmärkt att byta till en begagnad CTC/Parca 3**.
Kan också funka även om det inte suttit nån där innan om sotarn går att prata med.

Det viktiga här är att leta efter en kökspanna som är avsedd för ved! Det är en helt annan sak än de som är avsedda för koks/kol.
Kolla om det finns provningsprotokoll för ved.

Typisk märkskylt för påstådd vedpanna

• Märkskylt på en vedpanna med tekniska specifikationer, viss text är överstruken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
varmvatten stiger så den kommer inte ner till tanken utan cirkulationspump. Varmvatten har lägre densitet än kall

• Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
varmvatten stiger så den kommer inte ner till tanken utan cirkulationspump. Varmvatten har lägre densitet än kall
Det räcker att det finns andra delar av systemet som det varma vattnet kan stiga till, då skjuts det ner till tanken.

L lat skrev:
Guggen, jag har haft en Wamsler K 158 & sämre "skit" (enligt mig) är svårt att hitta!

Jag hade en värmemätare på den och för att komma i närheten av märkeffekten så hade jag rökgastemp på ~450C med korrekt inställt flöde & tryckfall över pannan!

Om TS haft nån panna/vedspis tidigare i köket så går det utmärkt att byta till en begagnad CTC/Parca 3**.
Kan också funka även om det inte suttit nån där innan om sotarn går att prata med.

Det viktiga här är att leta efter en kökspanna som är avsedd för ved! Det är en helt annan sak än de som är avsedda för koks/kol.
Kolla om det finns provningsprotokoll för ved.

Typisk märkskylt för påstådd vedpanna
Wamsler är normalt ved och koks pannor, avsedda för att kunna elda båda i, sannolikt fungerar de bäst med koks.
Och nej, har ts haft en annan kan han inte byta till en parca på måndubbelt högre effekt. Ändrar man rökgaser eller effekt är det nyinstallation, tyvärr.
Jag har haft ett par olika varianter av vattenmantlade bestar. Parca ger en helt annan effekt än mkt annat, men de går inte att nyinstallera idag. Då får man hitta en bra korrupt sotare, tyvärr. Håller med om att märkeffekt en på samtliga kökspannor som saluförs icke är nominella utan snarare max. Men med en vettig laddpump och bra drag går det att få hyffsat.
Jag tror problemet är förväntningarna, en parca är mer en vedpanna än en kökspanna, man har för höga förväntningar på en modern laglig kökspanna och mkt värme går ut i rummet och inte på vattnet om det inte är optimala förhållanden.
Vad för alternativ som är laglig att installera och som faktiskt går att köpa menar du är bättre än wamslern?

G guggen skrev:
parca är mer en vedpanna än en kökspanna,
Nu vet jag inte vad för panna du pratar om, men en CTC/Parca 312 tex har lägre effekt än vad Wamsler K158 har.

• Bild på en CTC Parca 300 vedpanna och specifikationer för olika modeller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isakare Isakare skrev:
Känner mig skapligt säker på att du inte kan få självcirkulation neråt.
Man hade ju pannan i källaren förr av bla den anledningen, värmen stiger ju.
Jag har haft 2 hus med självcirkulation, stuga med kökspanna, villa med panna i källaren. Båda hade 1" rör till radiatorerna, 2" stigare/utgående.
Det gör du rätt i att känna dig säker på så inte TS luras till att försöka få till det så med självcirkulation.

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det räcker att det finns andra delar av systemet som det varma vattnet kan stiga till, då skjuts det ner till tanken.
Nej, det går inte att få självcirkulation i ett sådant system. Tanken måste vara i höjd men pannan, men helst högre. Samtidigt måste radiatorerna vara i samma nivå eller högre än tanken.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
L lat skrev:
Nu vet jag inte vad för panna du pratar om, men en CTC/Parca 312 tex har lägre effekt än vad Wamsler K158 har.
L lat skrev:
G guggen skrev:
Wamsler är normalt ved och koks pannor, avsedda för att kunna elda båda i, sannolikt fungerar de bäst med koks.
Jag har haft ett par olika varianter av vattenmantlade bestar. Parca ger en helt annan effekt än mkt annat, men de går inte att nyinstallera idag. Då får man hitta en bra korrupt sotare, tyvärr. Håller med om att märkeffekt en på samtliga kökspannor som saluförs icke är nominella utan snarare max. Men med en vettig laddpump och bra drag går det att få hyffsat.
Vad för alternativ som är laglig att installera och som faktiskt går att köpa menar du är bättre?
Suck. Pröva att läsa igen.
Jag skriver just att den verkliga effekten över tid, nominell, är ofta överdriven i de ska kökspannorna, antagligen mäts dessa just med tex ju koks som bränsle, då detta länge varit vanligt i den tysktalande delen av världen. En ctc parca på 12, 14 eller 18kw ger en helt annan nominell effekt med ved. Men jag vet inte hur det skall gå in, denna typen av vedpannor får ej installeras längre och lyckliga äro de som redan har en. Så frågan kvarstår, vilken kökspanna för nyinstallation är bättre än wamslern?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.