2 397 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Själv sätta in en spisinsats - vad behöver man tänka på?
Jag gör ungefär samma procedur just nu. Jag funderar lite kring stenull mot röret. När man läser specifikationen på typ stenull så känns det rätt begränsat. Jag vet inte hur varm röken är och hur varmt insatsröret blir men jag har börjat kolla på keramisk isolering som klarar mycket högre värme. Frågan är om det behövs. Funderar även på när man behöver eldfast bruk mot vanligt bruk. Har ni några tankar? 

nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 131 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 131 inlägg
När jag pratade med ett proffs som lever på att montera detta så berättade han att han själv använder stenull. Den är godkänd, klarar 1000 grader och så varma blir aldrig rökgaserna. Även sotaren nämnde stenull.Ramnemark skrev:
Jag gör ungefär samma procedur just nu. Jag funderar lite kring stenull mot röret. När man läser specifikationen på typ stenull så känns det rätt begränsat. Jag vet inte hur varm röken är och hur varmt insatsröret blir men jag har börjat kolla på keramisk isolering som klarar mycket högre värme. Frågan är om det behövs. Funderar även på när man behöver eldfast bruk mot vanligt bruk. Har ni några tankar?![]()
Var ska du använda bruket? Uppe på toppen för att göra ett avslut är väl det enda stället där det behövs och där blir det ju inte speciellt varmt.
Hur gör du med övergången mellan rör och kamin? Finns en uppsjö adaptrar har jag sett, vissa horribelt dyra utan att jag förstår varför.
Jag har bilat upp ett stort hål i murstocken för att få i insatsröret och nu ska jag mura tillbaka mot insatsröret. Adapter har jag som köptes ihop med kaminen. Tror den var 148/154 eller något sådantnizzehult skrev:
När jag pratade med ett proffs som lever på att montera detta så berättade han att han själv använder stenull. Den är godkänd, klarar 1000 grader och så varma blir aldrig rökgaserna. Även sotaren nämnde stenull.
Var ska du använda bruket? Uppe på toppen för att göra ett avslut är väl det enda stället där det behövs och där blir det ju inte speciellt varmt.
Hur gör du med övergången mellan rör och kamin? Finns en uppsjö adaptrar har jag sett, vissa horribelt dyra utan att jag förstår varför.
Kollar man på Rockwool Firemat tolkar jag databaser som att det inte ska vara över 250 grader, men att smältpunkt är 1000 grader. Känns som att rökgaserna är varmare än 250
Fuska absolut inte genom att använda något annat än stenull!
De som gjorde ombyggnationen på min tidigare kamin knackade upp den gamla murade skorstens-genomfrörningen i väggen och ersatte med ett spirorör med glasull runt.
20 år höll det oväntat nog, men sedan blev det brand i väggen.
När brandkåren rev ned i samband med eftersläckningen så var glasullen bara en tunn smet kring röret och gjorde inte någon som helst nytta.
Så se till att du använder godkänt material. Dvs 2mm stålrör, stenull, eldfast tegel, bruk och övrig tätning avsedd för ändamålet.
De som gjorde ombyggnationen på min tidigare kamin knackade upp den gamla murade skorstens-genomfrörningen i väggen och ersatte med ett spirorör med glasull runt.
20 år höll det oväntat nog, men sedan blev det brand i väggen.
När brandkåren rev ned i samband med eftersläckningen så var glasullen bara en tunn smet kring röret och gjorde inte någon som helst nytta.
Så se till att du använder godkänt material. Dvs 2mm stålrör, stenull, eldfast tegel, bruk och övrig tätning avsedd för ändamålet.
Klicka här för att svara