...för jag måste limma 9mm plywood mot 9mm plywood, i vinkel - dvs kortände mot skivans yta. Måste bli så starkt som det bara är möjligt. Men eftersom jag ska såga, så lär inte kortändornas ytor bli helt raka.
Så:
Trälim?
PL400?
No More Nails?
eller något annat?
Så:
Trälim?
PL400?
No More Nails?
eller något annat?
Vad är syftet med denna lösning?
Klart att man med några tiondels millimeter kan såga rakt.
Kommer det bli synligt med vinkelbeslag?Annars sätt ett mothåll där du planerar att limma, använd smältlim, fyll smältlim under skarven. Borra från andra hållet, 2mm borr, borra täta hål, smeta lim på skruven, dra i, ta bort limrester, spackla, måla......
Eller skall det vara en trären lösning?
Klart att man med några tiondels millimeter kan såga rakt.
Kommer det bli synligt med vinkelbeslag?Annars sätt ett mothåll där du planerar att limma, använd smältlim, fyll smältlim under skarven. Borra från andra hållet, 2mm borr, borra täta hål, smeta lim på skruven, dra i, ta bort limrester, spackla, måla......
Eller skall det vara en trären lösning?
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Gäller det ett hörn eller en skarv mitt på skivan (som ett T)?
9 mm ger ju inte så värst mycket limyta, har du möjlighet att fräsa ur ett spår mitt på eller en fals i hörnet så tror jag det gör väldigt mycket för styrkan, limytan ökas ju också en hel del.
Du hittar en del exempel om du googlar "plywood joints" och tittar på bilderna. Ett exempel på vad jag menar med falsen i hörnet, men samma fungerar ju lika bra mitt på en skiva: https://www.woodtalkonline.com/topic/17138-plywood-box-joinery/
Jag gjorde själv några lådor i 12 mm plywood i fredags som verkar hålla ihop hyfsat med fals:
Vilka verktyg finns att tillgå? En förutsättning är nästan att du har möjligheten att fräsa fals och/eller spår men det går nog att få till med en bordssåg också.
9 mm ger ju inte så värst mycket limyta, har du möjlighet att fräsa ur ett spår mitt på eller en fals i hörnet så tror jag det gör väldigt mycket för styrkan, limytan ökas ju också en hel del.
Du hittar en del exempel om du googlar "plywood joints" och tittar på bilderna. Ett exempel på vad jag menar med falsen i hörnet, men samma fungerar ju lika bra mitt på en skiva: https://www.woodtalkonline.com/topic/17138-plywood-box-joinery/
Jag gjorde själv några lådor i 12 mm plywood i fredags som verkar hålla ihop hyfsat med fals:
Vilka verktyg finns att tillgå? En förutsättning är nästan att du har möjligheten att fräsa fals och/eller spår men det går nog att få till med en bordssåg också.
Är det något case som skall misshandlas av roddare eller är det mildare behandling du menar, lättare om man vet vad den är till för.ricebridge skrev:
P-A
Det är alltså lådsidorna sett uppifrån. Samma vy som bilden jag länkade till, bara en lite annorlunda fals. Om du googlar som jag skrev och tittar på bilderna så ser du lite olika varianter på samma tema. Jag använder vanligt trälim och det håller bra för mig. Limmar man två träbitar i fibrernas längdriktning och bryter isär dem så brukar man kunna se att det inte är limmet som ger sig utan fibrerna som slits loss från den ena biten. Men i detta fallet så är det kanske andra förhållanden så jag kan inte riktigt uttala mig om vilken sorts lim som är bäst.ricebridge skrev:
Har du fräsbord så kanske en "lock mitre router bit" kan vara av intresse. Jag vet inte om de klarar så tunt material som 9 mm och de är ganska meckiga att ställa in. Men när man fått rätt på det hela så blir det bra fogar.
Bästa svaret
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Ok, då är det nog box-joint som gäller.
Jac´s förslag är bra. Men falsa bara den en biten. Limytorna blir lika stora med halva jobbet. Limma och skjut med dyckertpistol i kors. Alla verktygslådor jag gjort (utom de tidiga med handsinkade förband) har fogats ihop på det sättet. Ingen har gått sönder i hörnfogar. Inte ens när de stått ute en vinter
.
Mvh Findus
Mvh Findus
Bra förslag, det har du ju helt rätt i. Att jag körde bägge sidorna berodde nog mest på att jag inte funderade så mycket utan bara gjorde som jag sett på någon bild. Att sätta dyckert blir ju dessutom mycket enklare med din lösning, något jag avstod ifrån men det hade helt klart underlättat limningen. Men jag har ett par lådor kvar så än finns det möjlighet att ändra metoden.findus42 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden