Hej,

Då var jag igång igen. Söker lite råd till ett eventuellt problem.

Jag har installerat hängränna på ett nytt tak, ca 45 kvm per sida, på ett hus från 1945, så det är en takfotskil som första tegelraden vilar på. Men jag är lite bekymrad för att den sitter för lågt. I dagsläget sitter de ca 37 mm under takets linje. Wijo (Tillverkaren) rekommenderar minst 30mm. Lindab Mfl. rekommenderar 25 mm. Så teoretiskt skulle jag kunna dragit upp allt max 10 mm. Orsaken till varför det inte sitter högre är att rännkrokarna vid sitt högst punkt ligger precis under råspont/takfotsplåt. Så de kommer alltså inte högre upp.

Jag testade en kortare "kompakt" krok. Men ska man ha 25mm under takets lutning innebar det att krokarnas lägsta punkt skruvades 10mm ovanför fotbrädans nederkant. Det kändes inte så tryggt. Så jag bytte till "kort krok".

Visuellt så ser det OK ut, även om jag gärna hade fått upp rännan något. Men det är nog inget jag kommer störa mig på om några månader :)

Funktionellt så testade jag att spruta vatten med vattenslangen. Vid ett jävla vattenflöde så skjuter vattnet över rännan. En lösning skulle då vara att flytta upp den lite. Men en fråga är, vilket regnflöde ska man dimensionera för ? I RA Hus refererar man till en standard som heter SS 824031, där föreslås ett flöde som motsvarar 0,013l/s och m2. Det låter spontant inte jättemycket, men jag har svårt att bedöma om det är mer eller mindre än mitt "simulerade ösregnstest". En relevant fråga är också om det verkligen blir så mycket bättre av att flytta up krokarna 1 cm. Ett annat problem rär ju att fotbrädan blir lite exponerad. Men jag tänker att vill man ha kvar hängrännan där den är idag så kan man nita fast en extra plåt som förlänger fotplåten ner mot rännan.

Ska jag flytta upp krokarna så innebär det att jag behöver ta bort dom, såga av dom i ovankant, borra nya hål och sedan montera igen. Jag är då lite orolig för att jag förstör rostkskydd m.m. och att det ser ut som skit om några år. Förutom att det är säkert en dags jobb :)

Så, det handlar egentligen om

• Visuellt, hänger de för lågt ner och kommer 1 cm höjning göra någon väsentlig skillnad ?
  • Funktion: Vattnet skjuter över rännan vid ett simulerat ösregn. Är det en rimlig vattenmängd eller en överdrift ? Och hjälper det nämnvärt något att flytta upp rännan 1 cm.

Ska försöka lägga upp bilder och film.
Tack på förhand !

• Hängränna installerad under tak på hus, med byggnadsställning och stege i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar avstånd mellan takfot och hängränna under undersökning med ett andhållningsverktyg vid husbyggnation.
    Skapa konto
Redigerat:
Rickard.
Utan att nörda ner mig för mycket så tycker jag det ser bra ut, det enda jag skulle vilja ändra på är fotplåten men det är ju vanligt att det ser ut såhär så.

En vattenslang på en liten tak yta motsvarar i princip den värsta tänkbara stormen så det blir ju ingen vidare måttstock.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Utan att nörda ner mig för mycket så tycker jag det ser bra ut, det enda jag skulle vilja ändra på är fotplåten men det är ju vanligt att det ser ut såhär så.

En vattenslang på en liten tak yta motsvarar i princip den värsta tänkbara stormen så det blir ju ingen vidare måttstock.
Tack, ja jag tänker att man kan förlänga fotplåten lite. Det är ju inget som syns direkt men funktionen får man.

Nej det är lite det jag söker input på, hur kraftigt regn motsvarar Vattenslangen :)

Rickard.
1mm/minut är 1 liter/m2 i minuten och det räknas som en mycket kraftfull skur, i Gävle regnade det väl som mest 50mm/timme för att jämföra mot något.

1mm/minut är 1 liter/m2 i minuten och det räknas som en kraftfull skur, i Gävle regnade det väl som mest 50mm/timme för att jämföra mot något.
Hmm, den enda infon som jag hittat i RA Hus säger då 0,013 l/s per m2. Det skulle motsvara ca 0,8 l/min per m2. Vilket (om jag förstår dig rätt) är strax under ditt exempel 1 liter/m2 i minuten = 1mm/min. Och i Gävle då så regnade det 50mm/h => 0,8 mm/min.
Så summerat är rekommendationen i höjd med det som regnade i Gävle, vilket i sig känns rimligt sett till "dimensionerande regnmängd".

Testade att fylla en hink med det vattnet som jag spolade, det tar ca 1 min att fylla 15 liter. Så flöder är ju då ca 15l/min vilken i så fall skulle vara en faktor 15 mot dim. Alltså väldigt, väldigt högt. Visst, skulle jag spola med 15l/min över en större yta så skulle jag kunna få samma flöde per m2, men jag skulle uppskatta att storleken på strålen är ca 1x1m.

Så slutsatsen är väl att vattenslangens flöde är motsvarar ett orimligt regn.

Rickard.
Nu var jag inte i Gävle eller ens i närheten men det är det nog en säker gissning att det regnade i alla fall en bra bit över en mm/m när det va som värst. Det är ju inte riktigt så enkelt som att bara dela på 60 ;)

I övrigt håller jag med slutsatsen.

Redigerat:
Hade varit "fint" om det kom ett ösregn snart så man kan se det live dock. hade varit otroligt jobbigt om man flyttar på ställning m.m. för att sedan inse att de sitter för lågt.
Nu var jag inte i Gävle eller ens i närheten men av erfarenhet är det nog en säker gissning att det regnade i alla fall en bra bit över en mm/m när det va som allra värst. Det är ju inte riktigt så enkelt som att bara dela på 60 ;)

I övrigt håller jag med slutsatsen.
nej Precis, för min magkännsla säger att när det öser ner så är det mer likt min vattenslang en 15-20 ggr lägre. Jag får fundera helt enkelt. på andra sidan kommer jag såga av 20mm för att få upp rännan mer, får se hur det känns.

Övriga synpunkter på om jag kan sova gott eller byta, mottages tacksamt :)

Är det inte enklast att sätta en distans bakom rännkroken (t ex en bräda el brickor) så kommer rännan längre ut. Blir ju samma sak som att höja. Du kommer väl ångra dig om det rinner över kanten

D Dr Jumping Jack skrev:
Är det inte enklast att sätta en distans bakom rännkroken (t ex en bräda el brickor) så kommer rännan längre ut. Blir ju samma sak som att höja. Du kommer väl ångra dig om det rinner över kanten
hehe, ja jag kommer ånga mig. Men frågan är väl hur det ser ut då ? Trycka dit 10 mm tjocka rostfria distanser. Jag tänker att man vill få ut den iallafall en centimeter. Vet inte om jag orkar måla trädistanser, framförallt inte om det inte blir snyggt. Men det är helt klart den enklaste lösningen (y)

Det där med att sätta rännan längre ut/högre upp får väl vägas av mot risken att snön tar med sig rännan om du har mycket snö på taket och får ett kraftigt snöras. Det ser ju inte ut som om du har några snörasskydd på taket i nuläget.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
hehe, ja jag kommer ånga mig. Men frågan är väl hur det ser ut då ? Trycka dit 10 mm tjocka rostfria distanser. Jag tänker att man vill få ut den iallafall en centimeter. Vet inte om jag orkar måla trädistanser, framförallt inte om det inte blir snyggt. Men det är helt klart den enklaste lösningen (y)
Två sådana här blir 11 mm. Kan knappast ses nedifrån.
Två svarta distansbrickor på vit bakgrund, tjocklek sammanlagt 11 mm.
Skapa konto

Henningelvis Henningelvis skrev:
Det där med att sätta rännan längre ut/högre upp får väl vägas av mot risken att snön tar med sig rännan om du har mycket snö på taket och får ett kraftigt snöras. Det ser ju inte ut som om du har några snörasskydd på taket i nuläget.
Precis, därför ville jag inte köra med "kompaktkrokarna" och istället riskera att snön tar rännan. Nu bor jag Viserligen i sthlm så det är inga sjuka mängder snö. Men förra året låg det vä iallafall 2-3 dm snö här.

D Dr Jumping Jack skrev:
Två sådana här blir 11 mm. Kan knappast ses nedifrån.
[bild]
Tack för tipset. Ska kolla på det, eller ha i bakhuvudet ifall att.

Gick en runda i kvarteret och kollade på tak, det finns ju alla typer och många fina, nylagda tack har minst lika långt ner till rännan som jag. Och om man leker med tanken att regnet skjuter över någon gång per år p.g.a. skyfall så är ju inte det hela världen kan jag tycka. Jag är hur som inte ensam om problemet :)

Så just nu lutar det åt att leta upp en plåt som får förlänga fotplåten och ha det så här. Märker jag vid "kraftigt regn" att det skjut er över så kanske distanser blir nästa väg att gå :)

Rickard.
Häng inte upp dig på det jag skrev om fotplåten bara :p

Åker vattnet från pannorna ner i rännan så spelar det ingen roll det är bara jag som hänger upp mig på AMA figurer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.