Byggahus.se

Sitter hängrännan för högt?

1. W
    Medlem · stockholm · 21 inlägg

Wesley99

Medlem
    Den som monterade rännan påstår att det rätt gjort.
    Jag tyckte att rännan sitter för högt med avseende på nedglidande snö.
    Dessutom är bakkanten någon cm lägre än framkanten.

Är detta ok monterat?
    För mitt otränade öga ser det som om krokarna bockats för montering på råsponten, men sedan monterats på läkten.

2. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 475 inlägg

Janus82

Medlem
    För mitt något otränade öga ser det ok ut. Jag har åtminstone gjort samma montering på mitt hus när jag bytte tak för ett par år sedan.
    Allt regnvatten kommer ju rinna på pannorna och då tycker i alla fall jag att det är bättre när rännan sitter högre som i ditt fall. Det vatten som kommer på underlagspappen är ju bara lite kondens och liknande och det är försumbart. Möjligen så hade jag låtit pannan sticka ut 10-20mm längre för att lättare regn inte ska riskera att följa med pannans rundning bakåt och missa rännan men det är bara en petitess.

3. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 349 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Jag tror du får problem med is och snö.

4. D
    Anonym

daniel_se

Anonym
    Gör om gör rätt. Hur ska vattnet från fotplåten hamna i rännan? Glöm inte fågelband.

5. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 475 inlägg

Janus82

Medlem
    Fast det kommer ju inget vatten från fotplåten förutom någon enstaka kondensdroppe. Allt regnvatten rinner ju uppe på pannorna och det kommer gå raka vägen ner i rännan.

Skälet till att jag gjorde så som TS visar på sin bild när jag lade om taket på mitt hus är att det var gjort likadant när det byggdes och hade då fungerat felfritt i över 50 år. Även min far och ena bror har haft samma konstruktion sedan byggen och även efter takomläggning så vi har därmed 3 hus som vardera har stått i närmare 60 år nu utan problem.

Om man sätter rännan enligt dagens praxis, dvs längst ner på råsponten så är jag själv mer orolig för att regnet kommer åka över rännan vid kraftigare skurar. Sätter man rännan på läkten så kommer allt sådant vatten hamna i rännan och rinna vidare dit man vill ha det.

6. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Jag tycker det ser jättebra ut. Sätt gärna en fotplåt på läkten också. Så blåser inte vattnet mellan tak och ränna.

7. A
    Medlem · dalarna · 2 377 inlägg

ArneTW

Medlem
    Jag har monterat sådär och det har fungerat bra för regn men tryckts sönder av snö/is.

Det kan kanske fungera tillsammans med snörasskydd men annars är det troligt att det tar stryk av snön.

Vid mitt senaste montage sätter jag hängrännan lägre....

/ATW

• Laddar…
  8. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 548 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Det där är fel enligt "boken", men de flesta gör på det sättet ändå då det ser mycket bättre ut estetiskt. Möjligen att du kan få problem med snö och is, men det åtgärdas enklast med ett snörasskydd, vilket du bör ha ändå.

9. D
    Anonym

daniel_se

Anonym
    Som någon skrev ovan finns det flera "rätt" och olika skolor. Men även lite vatten över pappen räcker för att skita ned fasaden, tycker jag. Och är du orolig för att vattnet ska missa rännan vid störtskur så har du monterat fel, oavsett skola :)

Måste man lägga den på sista läkten tycker jag den ska vara 45x95, klyvd, och fräst för krokarna. Men som sagt alla tak och takläggare har en egen skola.

10. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 3 053 inlägg

MultiMan

Realist
    Jag la dubbla bärläkt (35x70) längs ned, blev rejält stabil infästning till rännkrokarna. Betydligt längre krokar än trådskaparen, för att skona rännorna från snöras och klara störtskurar. Fotplåt uppe på läkten som leder ner vattnet och döljer läkten (har plåttak). Har fungerat ua.

11. S
    Allvetare · Sverige · 196 inlägg

självklart

Allvetare
    Såhär såg mina ritningar ut för huset när jag byggde det.
    Dock använde jag samma krokar som TS, De fräste jag ner i "trekantsbrädan"

Tycker lösningen med dubbla fotplåtar var vettigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2017-8-16_12-34-25.png

• Laddar…
  12. W

Wesley99

Medlem
    Fågelband kommer. Fotplåt ovanpå tillkommer också när det är klarlagt att rännan sitter som den ska.

• Laddar…
  13. W

Wesley99

Medlem
    Ja, det känns lite som om jag borde haft längre rännkrokar, men jag lyssnade på råd från en plåtslagare.

14. W

Wesley99

Medlem
    Tack för skissen!
    Ser bra ut, ganska likt det jag tänkt mig, men Monier säger att man inte ska ha takfotkil med den tegelpanna "Nova" som jag ska ha.

15. B
    Allvetare · Stockholm · 8 482 inlägg

b8q

Allvetare
    Fördelen med en undre fotplåt som slutar under hängrännan (och inte i den), är ju att man snabbare ser om det är några trasiga pannor eller liknande som gör att det rinner vatten på takpappen, och därmed kan vidta åtgärder snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.