Byggahus.se

Sitter eldosorna fel?

1. L
    Medlem · 31 inlägg

LyckansHus

Medlem
    Nu när vi börjar sätta upp väggskivor i badrummet och ska ta ut för eldosorna som elektrikern monterat, kan vi bara konstatera att något inte stämmer, tror jag iaf... som ni ser har vi varit tvungna att såga ut mer än en rund cirkel eftersom skivan tog emot eldosan eftersom den sitter snett.

I bilderna där skivan ännu inte är monterad, ser man piggarna upptill som jag förmodar ska ligga mot skivan, sticka ut för långt. Dvs, här måste vi också ta ut mer än bara en cirkel om vi nu väljer att inte flytta eldosan.

Har jag rätt när jag säger att dessa eldosor är slarvigt monterade och att de sitter inkorrekt? Visst ska dessa piggar ligga emot skivan baktill vid montering och ligga horizontellt med regeln??
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4193.JPG
    IMG_4196.JPG
    IMG_4195.JPG

2. J
    Husägare · 2 828 inlägg

Johan456

Husägare
    I den första bilden förstår jag inte varför ni tagit så stor hål. När det gäller de andra två helgröna dosorna så vicka bort de gröna flärparna. Ni ska ha ”dubbellgips” Plywood+gips, då ska dosan sitta som den gör men flärparna ska som sagt bort.

3. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Det verkar slarvigt.

Hör med din elektriker eller flytta doserna.

• Laddar…
  4. D
    Besserwisser · E · 17 976 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Ja, de sitter slarvigt monterat. Rätta till det.

• Laddar…
  5. L
    Medlem · 31 inlägg

LyckansHus

Medlem
    Jag förstår inte varför man ska behöva ta bort flärpar, det kan inte vara tanken med hela konstruktionen. Hålet i första bilden ser nog större ut på bild än i verkligheten, men faktum är att vi var tvungna att ta ut mer eftersom dosan sitter snett och saker på dosan tog emot skivan baktill. Dessa kan ju inte bara filas bort, då de har en funktion. Dosorna är ju badrumsanpassade, så jag ser det som en självklarhet att de är anpassade för standarden k-ply + gips. Det finns ju en justerbar ring som kan anpassas till tjockleken på skivorna. MEN, sitter dosan snett, måste ett större hål tas upp än avsett om den där ringen ska kunna anpassas... Jag förstår din tanke med att bara köra på, men ser att det i slutändan blir för bökigt och mer jobb. Känns som vår elektriker aldrig monterat väggskivor och missar poängen med hans arbetsmaterial som ju har en smart design med funktion.

• Laddar…
  6. L
    Medlem · 31 inlägg

LyckansHus

Medlem
    Tack för svar, jag kommer flytta dosorna som är felmonterade, då väggskivorna måste vara uppe tills måndag då mattläggaren kommer. Det är ju helg nu. Skönt att få bekräftat att jag var på rätt spår.

7. J
    Husägare · 2 828 inlägg

Johan456

Husägare
    Ok, så den första dosan sitter också snett det är svårt att se på bilden. De två nedre som jag nämnde, där är meningen att flärparna ska vickas bort. Vid enkelgips ska de vara kvar, men vid dubbelgips måste de tas bort och det är tillverkarens avsikt. När jag tittade lite mer på bilderna såg jag att dosorna satt snett. Flärparna måste bort men dosorna bör därtill justeras.

8. L
    Medlem · 31 inlägg

LyckansHus

Medlem
    Men vissa dosor som elektrikern montarat sitter korrekt, dvs. så att dessa piggar eller flärpar inte behöver vickas bort... Om det är så kunde han ha meddelat oss detta. Ska se över dosorna, de som sitter snett ändrar jag på. Tack för återkoppling, det är verkligen guld värt att ni alla tar er tid och möda att ge svar.

9. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 789 inlägg

prototypen

Medlem
    Endera avbryter du och kallar på elektrikern som kommer efter sin semester.
    Eller så gör du som skrivet, bryter bort fläpparna som är stopp för enkelskiva, rycker ur spikarna och sätt dosan RAKT.

Sedan tar du en NY plywoodskiva, mät nerifrån och upp till dosan, från sida och till dosa och för över måtten till skivan och med rätt hålsåg gör ett runt hål.

Ska man sätta många skivor kan man skaffa ”hole in one”, men mäta funkar också.

Protte

10. L
    Medlem · 4 inlägg

Limpan123

Medlem
    Vrid bara på dosor så passar det bättre. Spiken är mjuk. Vid dubbelskivor, gör som Johan456 säger och vik/skär bort flärparna. Skaffa hole in one om ni inte har det. Dos såg 80mm till träskivorna, 70mm till gipsskivorna.

• Laddar…
  11. L
    Medlem · 31 inlägg

LyckansHus

Medlem
    Har hole in one. Den skivan som är monterad kommer jag inte att ändra på, det får vara så. Har dossåg också.

• Laddar…
  12. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Det mest tragiska är väl att någon med rätten att göra eljobb lämnat detta efter sig.

Yrkesstoltheten kan inte vara något vidare.

13. L
    Medlem · 4 inlägg

Limpan123

Medlem
    Mät så ingen dosa sticker ut mer än plywood+gips. 25mm. Då hamnar ev kontakter lite utanför. Bättre att det är mindre. Typ 20mm.

14. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Troligen en lärling som varit i farten.
    Skicka bilderna till företagets VD och fråga om det inte verkar lite snett!?

Finns ju även regelfästen ifall det är som så att firmans ögonmått är inne för kalibrering.

15. S
    Medlem · 1 768 inlägg
    Jo, precis så är det tänkt. Det är inte svårare än att i fallet med den gröna dosan så är den är konstruerad för att kunna användas med båda enkel- och dubbelgips. Vid enkelgips gör flärpen att dosan ligger an mot baksidan av gipsskivan och når då ut precis lagom långt för en skiva. Om du skall ha dubbelgips så sprättar du bort flärparna så att skivan ligger an mot dosan längre in och då når ut genom två skivor. Det är en alltså helt korrekt åtgärd att ta bort flärpen och det är tänkt så. Det förändrar dock det faktum att dosan måste monteras på rätt djup vilket inte ser ut att vara fallet här. Skall det vara enkelgips skall flärpen vara i nivå med regeln. Skall det vara dubbelgips skall stossens överkant vara i linjen med regeln. Dosan på din bild sitter ju både snett och på fel djup.

• Laddar…
  16. X
    Medlem · Skåne · 2 546 inlägg

xLnT

Medlem
    Varför ska det vara olika dosfräsar? Är det inte 72mm dosfrär man normalt använder eftersom dosorna är 70?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.