Simpelt badrum, behöver hjälp!

2k läst  0 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Behöver hjälp... Jag har ett gammalt (sent 1800?) hus där jag håller på och bygger om lite. Jag har ett utrymme där jag rivit och satt upp nya väggar på 3/4 sidor. Jag har klätt väggarna med osb och gips (samtliga 4, även den gamla timmerväggen). Golvet är plank. Utrymmet är en gammal toa som jag gjort större, så där finns kallvatten in och så ett avlopp för handfat och ett för toa.

Min tanke är att är att ha kvar det som toa men även ställa in en duschkabin (sådan som står på ben med 4:a väggar) och en tvättmaskin där. Tanken från början var att jag skulle göra en simpel lösning och ansluta avloppen från duschkabin och tvättmaskinnen till det från handfatet. Tanken är att sätta tillbaks den gamla varmvattenberedaren och att alla rör ska gå synligt på väggarna. Men nu har jag blivit sugen på att säkra upp det hela med en golvbrunn, så att vattnet har nånstans att ta vägen om tvättmaskinen eller nått skulle pajja. Tanken är att sätta en golvbrunn där avloppet till handfatet kommer upp.

Jag har tänkt lägga in golvvärme (el). Tanken är att lägga golvvärmen i "frigolit" (kommer ej på vad det heter) som tillhör golvvärmen och sen lägga gips ovanpå det. För att sen lägga en badrumsmatta ovanpå detta. Mina funderingar är hur golvärme "frigoliten" samt gipset ska fästas. När jag köpte golvvärmen sa de att det skulle vara flyttande, vilket jag tycker låter väldigt skumt. Nu är det drygt 1 månad sen jag köpte den så jag börjar tappa minnet, tänkte kontakta dem igen, men är ändå fundersam. På väggarna är planen att enbart spackla och måla. Någon som gjort nått liknande?

Jag funderar även om jag ska återgå till första "planen" och skippa golvbrunn?

Jag är medveten om att en försäkring inte skulle gälla om det blir vattenskada, men är beredd att ta risken. Detta hus är tänkt att bli lillstuga i framtiden när vi byggt nytt brevid.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: